Povestea românului care a făcut carieră în trei domenii diferite: „Orice schimbare aduce progres și evoluție”
Traseul profesional al lui Gabriel Pătran este un caleidoscop de experienţe din domenii diverse, fiecare reflectând o parte din care e format omul care a ajuns să fie astăzi.
După o carieră ca sportiv de performanţă, s-a angajat în domeniul vânzărilor, urcând treptat pe scara ierarhică și acumulând cunoştinţe noi. La un moment dat, s-a mutat în Marea Britanie împreună cu familia sa. A locuit acolo un an, după care s-a întors în ţară. Revenit acasă, cu tot cu soţie şi copil, a făcut o nouă schimbare de domeniu. Acum conduce propria afacere – o agenţie imobiliară. Vă invităm să descoperiţi povestea lui.
„SPORTUL, ȘCOALA ȘI FAMILIA M-AU FORMAT CA OM: ESTE UN MIX IDEAL PENTRU ORICINE VREA SĂ REUȘEASCĂ!”
Gabriel Pătran a jucat volei de performanţă până la vârsta de 30 de ani, la echipe din România și Ungaria: Steaua București, Dinamo București, Rapid București, Csepel Budapest. El susţine că prin sport a reuşit să îşi depăşească limitele şi a înţeles că nimic nu este imposibil atâta vreme cât ai obiective, o strategie şi dorinţa de a încerca zi de zi să înveţi şi să te perfecţionezi pentru a deveni cea mai bună versiune a ta.
„Nu renunț niciodată, lucrez în echipă, sunt tenace, fair play, sociabil, lupt pentru obiectivele mele, sunt dornic de perfecționare şi axat pe rezultate” – aşa se descrie Gabriel Pătran în câteva cuvinte.
El mărturiseşte cu mâna pe inimă că, dacă ar fi să o ia de la capăt, tot pe drumul sportului de performanță ar merge, căci graţie acestei experienţe a învăţat să se adapteze rapid la diverse situaţii, să aibă mintea deschisă, să nu judece după aparențe, să lupte zi de zi pentru ce şi-a propus, dar şi să-i sprijine necondiționat pe cei din jur.
„Nu consider că sportul de performanță m-a limitat. Ba din contră, m-a ajutat foarte mult: am avut stabilitate financiară, am călătorit în România și în Europa, am întâlnit oameni deosebiți, am învățat să mă adaptez. Mai mult, în această perioadă am studiat în cadrul ANEFS București, facultate pe care am și absolvit-o în 1994”, a explicat Gabriel Pătran.
CUM A FĂCUT SALTUL DE LA SPORT LA MEDIUL CORPORATIST
În anul 2000 a prins un contract la o echipă din Germania, în Liga I. Clubul de acolo nu a reușit însă să îi obțină vize și pentru soția sa și fiul lor, așa că a hotărât să rămână în ţară împreună cu familia. „Puteam să mai joc câțiva ani în Liga I din România, dar până la urmă tot trebuia să pun stop carierei de jucător. Fiind o fire dinamică, nu mă vedeam profesor de sport într-o școală sau antrenor la vreun club în țară. M-am gândit că trebuie să găsesc ceva care să-mi placă, să am perspective, să călătoresc și să câștig bani. În perioada în care am făcut sport, am lucrat în vacanțe cu prietenii care aveau mici afaceri, magazine, vindeau diverse produse și servicii”, povesteşte Gabriel Pătran. Astfel că s-a reorientat din punct de vedere profesional.
Primul lui job a fost ca agent de vânzări la Tuborg, o perioadă de care îşi aminteşte cu drag. După şase luni a văzut însă un anunț în ziarul Anunțul Telefonic, despre venirea unei companii franceze în România, care era lider mondial în domeniul lor. A simțit că este ceea ce căuta, adică o provocare pe termen lung, aşa că a aplicat pentru un job. „Am fost la interviu şi l-am cunoscut pe viitorul meu manager, un profesionist adevărat, care mi-a marcat întreaga carieră (e vorba de Bogdan Comănescu). Am fost acceptat în noua echipă. Făceam parte dintr-un proiect nou pe piața României: lansarea sistemului Tichetelor de masă și a Tichetelor cadou. Compania Accor Services (actuala Edenred – n.red.) avea filiale în 45 de țări din lume; cea din România a fost un real succes. Aici m-am format ca profesionist în managementul vânzărilor”, spune acesta.
În cei nouă ani petrecuţi acolo a lucrat ca Agent Vânzări, Area Sales Manager și Sales Manager. A fost o perioadă cu multe satisfacții profesionale și finaciare.
Ulterior, a lucrat la diverse companii multinaționale:
- G4S România: Director Clienți
- Cafea Fortuna: Director Marketing
- Titan SA: National Sales Manager
- Top Line Europe: National Sales Manager
„Experiența a fost frumoasă, am învățat multe de la oamenii din jur, am participat activ la dezvoltarea companiilor și a oamenilor”, precizează Gabriel Pătran.
MUTAREA ÎN MAREA BRITANIE ŞI ÎNTOARCEREA ÎN ROMÂNIA
Gabriel Pătran a călătorit mult prin Europa, în perioada în care făcea sport, dar şi în concedii. Ţările vestice i-au dat un sentiment de normalitate, el apreciind respectul pe care statul îl are față de oameni. Prin urmare, în 2012 a decis că e cazul să facă o schimbare de decor şi a plecat în Marea Britanie, împreună cu familia, printr-un program guvernamental.
Care au fost premisele? „La momentul acela mă gândeam că va fi mai bine pentru întreaga familie să trăim în UK, țară în care criza nu se simțise ca în România. În plus, acolo, copilul meu putea avea acces la un sistem de învățământ mai bun”, rememorează Gabriel Pătran.
Pentru el, experiența străinătății a fost bună, căci a cunoscut oameni noi la locul de muncă, deschiși și dispuși să îl îndrume. A găsit un job în vânzări, un domeniu despre care Gabriel Pătran susţine că îţi deschide multe uşi oriunde în lumea asta.
Dar nu toate piesele de puzzle s-au aşezat cum trebuie: „Soția nu a găsit job pe calificarea ei, copilul nu avea prieteni, noi nu aveam viață socială, eram niște roți într-un sistem care funcționa, dar în care nu eram fericiți”, explică acesta.
Au stat în Marea Britanie doar un an, apoi s-au întors în România: „A fost o decizie bună, copilul meu a zâmbit din nou”, îşi aminteşte Gabriel Pătran. Odată restabilit în ţară, el a semnat un contract de consultanță pentru o companie românească, proiectul respectiv fiind unul bun, având în vedere că toate obiectivele propuse au fost atinse.
DIFERENŢELE DINTRE CULTURA MUNCII BRITANICE ŞI CEA ROMÂNEASCĂ
Gabriel Pătran a făcut o comparaţie între cum e să munceşti în UK şi cum e să lucrezi în România.
„În Marea Britanie, programul este program, se muncește 8 ore, dar se muncește, fără pauze lungi și dese, fără multă vorbă. Acolo, cultul muncii este dezvoltat, companiile respectă angajații, contractele de muncă și drepturile oamenilor.
În România încă sunt companii care nu au obiective realiste, nu alocă resurse, nu investesc în oameni și sunt conduse de persoane cu nivel de pregătire redus”, spune acesta.
ÎNVĂŢAREA CONTINUĂ
Mărturiseşte că i-a plăcut să învățe, să se perfecționeze, să fie în contact cu ce este nou, să studieze, să citească. „De-a lungul carierei am realizat că am nevoie să studiez domeniul afacerilor, fiindcă pregătirea mea era sumară. Am urmat un MBA în cadrul INDE CNAM Paris, am făcut un Master în finanțe în cadrul ASE, am participat la diverse cursuri de vânzări, sunt Trainer autorizat și Project Manager. Toate aceste cursuri le-am făcut pentru mine, nu doar pentru a avea niște diplome pe care să le atârn pe pereţi”, explică acesta.
ANTREPRENORIATUL – ACTUALA PROVOCARE
De 5 ani lucrează în domeniul Real Estate, iar după mai multe încercări a fondat o agenție imobiliară, împreună cu o colegă, numită Elixir Imobiliare.
„Afacerea este tânără, avem sediu în centrul Bucureștiului, serviciile pe care le oferim sunt cele de consultanță imobiliară: studii de piață, vânzări, cumpărări, închirieri, consultanță pentru investitori și pentru dezvoltatori.
Planul nostru este ca în doi ani să fim 10 consultanți în agenție și să acoperim centrul și nordul Bucureștiului”.
Prin prisma experienţei sale vaste, el defineşte un lider bun ca fiind cel care-i ascultă pe cei din jur, îi respectă, comunică în permanență, se perfecționează, împărtășește cunoștințele sale, riscă, este deschis la minte, caută soluții, gândește pozitiv, muncește mai mult decât ceilalți.
„În momentul în care oamenii sunt pregătiți, motivați și respectați, au un mediu de lucru plăcut, se aliniază natural cu valorile și țelurile companiei”, explică acesta.
Articol preluat din nr. 252/octombrie 2018 al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click AICI!
Foto: Dmitry Sovyak – Unsplash