Profesoara care și-a dedicat viața educației speciale. „Succesul aici arată diferit. Uneori înseamnă să văd un copil că poate ține un creion”
Antonela Samson, psihopedagog-logoped la Școala Gimnazială Specială pentru Surzi nr. 1 din București, și-a construit cariera într-un domeniu complex și adesea subapreciat: lucrul cu copii care au cerințe educaționale speciale. La 37 de ani, cu 17 ani de experiență, Antonela reprezintă un exemplu de perseverență, empatie și profesionalism într-o profesie care cere dedicare totală.
Deși a început să lucreze cu copii diagnosticați cu autism încă din facultate, adevărata provocare a apărut când s-a angajat, în 2008, la Școala Specială pentru Surzi. „Aici am înțeles că pot avea un impact direct asupra vieților copiilor. Chiar dacă rezultatele sunt mici și apar greu, ele contează enorm pentru calitatea vieții lor și a familiilor lor.”
De la facultate, direct în practică
Antonela a studiat Psihopedagogia Specială la Universitatea din București, iar în timpul facultății a început să lucreze individual cu copii cu autism. La acea vreme, intervențiile terapeutice pentru această tulburare erau la început în România. Această experiență timpurie a convins-o că își dorește să facă o diferență în viața acestor copii.
După absolvire, a colaborat cu un ONG pentru a oferi terapii individuale în cadrul școlii. Un an mai târziu, a devenit profesor de psihopedagogie specială, asumându-și și predarea unor materii precum limba română, istoria sau chimia, din cauza lipsei acute de personal specializat.
„De multe ori, am învățat materia înainte să o predau, adaptând-o astfel încât copiii să o poată înțelege. A fost o provocare, dar și o lecție de răbdare și creativitate.”
„Succesul aici arată diferit. Uneori înseamnă să văd un copil că poate ține un creion”
În cabinetele de terapie, Antonela lucrează cu copii cu dizabilități severe, aplicând intervenții personalizate pentru a dezvolta cogniția, limbajul, autonomia personală, socializarea și motricitatea. „Succesul aici arată diferit. Uneori înseamnă să văd un copil că poate ține un creion sau să repete fraze simple.”
În sala sa de terapie, fiecare obiect este un instrument pentru progres. De la nisip kinetic la jocuri educative și baloane de săpun, Antonela creează un spațiu care îmbină învățarea cu relaxarea. „Trebuie să știi să echilibrezi cerințele, astfel încât copilul să nu se simtă copleșit, dar nici să stagneze. E o linie fină, dar esențială.”
Fondarea Asociației pentru Motivație în Psihoeducație
În 2014, alături de patru colegi, Antonela a fondat Asociația pentru Motivație în Psihoeducație, cu scopul de a atrage fonduri pentru amenajarea claselor, organizarea evenimentelor și susținerea activităților extracurriculare. Sub umbrela Asociației, 16 profesioniști desfășoară terapii, consiliere pentru părinți și activități recreative pentru copii cu cerințe educaționale speciale.
„Ceea ce am învățat din această meserie nu ține doar de profesie, ci de viață. Am dezvoltat răbdare, compasiune și o viziune asupra lucrurilor care mă ajută în fiecare aspect al vieții mele.”
Antonela Samson continuă să inspire prin munca sa, oferind nu doar suport copiilor, ci și o viziune clară asupra impactului pe care educația specială o poate avea. Prin exemplul său, arată că munca într-un domeniu complex poate aduce rezultate profunde, iar dedicarea, cunoștințele și dragostea pentru copii sunt cheia unei vieți profesionale pline de sens.