Profesorul Doctor Gheorghe Peltecu: o viață dedicată medicinei și educației
Profesorul Doctor Gheorghe Peltecu este un nume venerat în domeniul medical românesc, cu o carieră impresionantă de peste 35 de ani în domeniul obstetricii-ginecologiei.
Medic primar în obstetrică-ginecologie, profesor universitar la Universitatea de Medicină și Farmacie “Carol Davila” din București și doctor în științe medicale și-a dedicat viața îngrijirii pacienților, formării profesionale a unei echipe multidisciplinare de medici și educării generațiilor viitoare de specialiști în domeniul său.
Un vis de copil fascinant
Profesorul Peltecu ne-a dezvăluit că în copilărie visa să devină aviator. Fascinat de avioanele vechi din timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, a avut șansa unică să zboare cu un avion utilitar transformat, o experiență care i-a marcat visurile și l-a motivat să-și urmeze pasiunea pentru realizările înalte. “Nu cunoșteam precis sensul cuvântului pilot. Pentru mine aviatorul era cel care pilota un avion vechi, din timpul celui de Al Doilea Război Mondial și care fusese transformat în avion utilitar împrăștiind erbicide pe ogoarele Dobrogei, mai precis la IAS Cobadin. Era o prezență fascinantă pentru mine. Era parcat la marginea comunei, pe un câmp agricol, păzit în permanență. Mergeam și îl priveam din toate unghiurile și visam. Îmi doream să zbor cu avionul. Avionul era un biplan, cu un singur motor și avea încă un loc în spatele pilotului. Carlinga era deschisă, parcă erai în atașul unei motociclete. Niciun localnic nu zburase cu avionul pentru că era interzis ca pilotul să ia pe cineva la bord, exceptând mecanicul său. Într-o zi miracolul s-a întâmplat. Și ca să se întâmple trebuia sa fiu și eu acolo. Pilotului i s-au terminat țigările și uitându-se în jurul avionului m-a văzut privind fascinat avionul. M-a întrebat: <Poți să te duci în sat să-mi cumperi niște țigări?> Eu am răspuns prompt: <Da, dacă mă plimbi cu avionul>. A fost poate cea mai frumoasă întâmplare a copilăriei mele. Am trecut pe deasupra întregii comune, a silozului, care în percepția mea de copil era un fel de zgârie-nori de azi, pe deasupra casei noastre. Mi se părea că pilotul era un zeu, dând dovadă de atâta măiestrie și siguranță. În același timp eram mândru de mine că am știut să realizez ceea ce îmi doream. Dacă aș sta să judec cu experiența mea de maturitate, aș zice că atunci am făcut prima negociere reușită cu un adult”, își amintește medicul.
De la pasiunea pentru biologie la alegerea medicinei
Pasiunea sa pentru biologie și lecturile legate de viața medicilor l-au îndrumat către medicină. Alegerea specialității de ginecologie a fost conjuncturală, dar benefică. Fiind inițial interesat de chirurgie, circumstanțele l-au condus către domeniul ginecologiei, unde a descoperit o lume plină de provocări și satisfacții profesionale.
”Îmi doream să fac chirurgie și eram intern de chirurgie al Prof. Ion Juvara. În anul în care am terminat internatul și trebuia să dau concurs de asistent universitar, examenele de admitere la UMF Carol Davila au fost suspendate (explicația ar fi fost că tinerii medici trebuie să meargă întâi la țară). M-am înscris la concursul de rezidențiat și am fost clasat între primii 5, dar posturi de chirurgie în București, în spitale, nu erau, ci doar într-o policlinică. În schimb era un post de ginecologie la Filantropia. Profesorul Juvara a fost cel care m-a îmbărbătat zicându-mi: <Ia ginecologie, că-i pădure virgină, și cu chirurgia pe care ai învățat-o la mine vei face mai multe>. Avusesem ocazia să fiu și internul profesorului Dan Alessandrescu de la Polizu, personalitate medicală și umanistă care m-a fascinat. Așa că am considerat ca mi se deschide un nou drum, neașteptat și m-am îndreptat cu tot entuziasmul și dorința de cunoaștere pe acesta”, explică Profesorul Peltecu.
Mentori și experiențe internaționale
Pe parcursul carierei sale, profesorul Peltecu a avut norocul să lucreze cu mentori remarcabili, precum profesorii Ion Juvara, Dan Alessandrescu și Maurice Webb. Studiile și stagii de supraspecializare în țări precum Elveția, Statele Unite și Africa de Sud i-au oferit perspective noi și au contribuit la dezvoltarea sa profesională și umană. “La primele plecări, imediat din 1990, am fost dornic să învăț și să-mi raportez cunoștiințele și meseria învățate în România, la valorile medicinii occidentale. Această confruntare și-a găsit răspunsul în Elveția, la Lausanne la Spitalul Universitar (CHUV), unde câștigasem prin concurs o bursă federală. La CHUV am ajuns Chef de Clinique (rezident șef) după 3 luni de la venirea mea. Văzând că am trecut cu bine acest examen care mi-a dat o mare încredere, am țintit mai sus: Lyon – unde lucra un mare profesor de ginecologi (Daniel Dargent) și apoi Mayo Clinic în Statele Unite (citisem că era una din cele mai celebre școli de medicină).”.
La Mayo a învățat o altă lecție de viață, aceea a mentoratului, a transmiterii celor învățate, a formării unei echipe și a performanței. „Între timp m-am mai maturizat și am realizat că doresc să fac un proiect și că locul în care acesta ar putea fi pus în practică ar putea fi… Filantropia. În acești ani, haosul se mai domolise în România, ideea că tranziția către Europa este posibilă, dar necesită muncă și oameni educați și determinați începuse să câștige teren. Așa se face că am primit invitația de a mă înscrie la un concurs pentru poziția de conferențiar universitar la Filantropia. Aveam o activitate publicistică internațională acumulată în acești ani care îmi permitea să concurez și la postul de profesor. Și așa m-am întors în Filantropia, cu un mare proiect în minte, pe care doream să-l materializez cu orice preț”, mai spune doctorul Peltecu.
Angajamentul pentru educație și mentorat
Una dintre trăsăturile definitorii ale carierei sale este angajamentul său în educație și mentorat. Profesorul Peltecu a devenit un lider de opinie în domeniul său, inspirând și îndrumând numeroși medici tineri. Cu o experiență vastă și o cunoaștere profundă în domeniul obstetricii-ginecologiei, el a oferit sfaturi prețioase și sprijin colegilor săi mai tineri, contribuind astfel la formarea noilor generații de profesioniști medicali. “Întotdeauna am simțit bucuria de a împărți cunoștințele și experiența mea medicală cu colegii mai tineri. La Mayo Clinic (Rochester, MN) am învățat că este o datorie. Așa au făcut fondatorii Clinicii Mayo, așa fac și profesorii de azi”.
Profesorul Peltecu ne-a explicat care este rolul unui mentor. “Mentorul te învață un mod de gândire, de relaționare cu pacientul și de respect al acestuia, te învață meseria practică, te protejează și te ajută în cazurile dificile, îți conturează traseul profesional și academic, te face cunoscut în lumea medicală. Ajung medici buni cei care au un mentor bun. Mentoratul este necesar și în educația medicală prin simulare”, susține el.
Calitățile esențiale ale unui medic
Cu privire la calitățile esențiale ale unui medic, profesorul Peltecu subliniază importanța educației, a pasiunii pentru specialitatea aleasă și a devotamentului față de pacienți.
“Să fie educat, să-i placă specialitatea aleasă, să fie devotat și să investească timp în formarea și perfecționarea sa continuă“, spune profesorul Peltecu. Aceste cuvinte reflectă nu doar cerințele esențiale ale medicinei, ci și atributele care au ghidat întreaga sa carieră.
Într-un context în care munca asiduă este adesea înlocuită de succesele efemere din mediul online, profesorul Peltecu subliniază dificultatea menținerii unui echilibru. “Într-o lume plină de tentații, munca tinde să treacă pe plan secund. Succesul azi se poate obține și prin media, nu numai prin muncă“, spune el. Totuși, subliniază rolul mentorilor autentici și al echipelor bine coordonate: “În echipele cu mentori adevărați și echipe adevărate, se muncește mult, cu plăcere și nu se vorbește de suprasolicitare (burnout).”
Profesorul Peltecu crede cu tărie că educația este cheia succesului în viață. “Educația are multiple fațete și este bine când toate sunt bine șlefuite. Educația înseamnă cultură generală, educație muzicală, educație comportamental-relațională, educație profesională“, afirmă el. Școala bună și mentorii desăvârșesc această educație, contribuind la formarea unor caractere puternice și bine fundamentate.
O experiență notabilă din cariera sa a fost perioada petrecută în Africa de Sud, o oportunitate apărută la sfatul profesorului Bossart de la Lausanne. “A fost o experiență foarte interesantă. De fapt, toate experiențele din străinătate m-au îmbogățit profesional și uman și mi-au dat o mare încredere“, rememorează profesorul Peltecu.
Dezvoltarea unei clinici și Proiectul Filantropia
Profesorul Peltecu nu s-a limitat doar la practica clinică și educație. El a inițiat și dezvoltat proiectul Filantropia, o realizare măreață în domeniul sănătății, oferind servicii medicale de înaltă calitate și contribuind la îmbunătățirea sistemului medical din România.
Cariera sa strălucitoare, dedicarea față de pacienți și angajamentul față de educație îl transformă pe profesorul Doctor Gheorghe Peltecu într-un exemplu de excelență în medicină și un mentor inspirațional pentru toți cei care aspiră să devină profesioniști de succes în domeniul medical. Cu o poveste de viață atât de bogată și cu realizări remarcabile, el rămâne o sursă de inspirație pentru generațiile viitoare de medici și pentru toți cei care își dedică viața medicinei și educației.
În concluzie, sfaturile și învățămintele profesorului Doctor Gheorghe Peltecu aduc în prim-plan importanța educației, a muncii susținute și a angajamentului față de pacienți. Aceste principii fundamentale sunt nu doar retorice, ci reprezintă baza carierei sale remarcabile și a devotamentului său față de medicină.