Puterea digitală nu are graniţe
Lucian Despoiu este acţionar majoritar al societăţii Kondiment, agenţie multinaţională de servicii online, cu filiale la Chicago, München, Nicosia, Belgrad şi Bucureşti. El este şi unul dintre fondatorii ejobs.ro şi unul dintre pionierii e-government-ului în România.
Lucian spune că, în copilărie, anii petrecuţi în familie au un rol definitoriu în creşterea personală şi profesională a unui individ. Părinţii au puterea de a-ţi insufla pasiuni, de a-ţi cultiva simţurile şi abilităţile, de a-ţi susţine sau inhiba talentele. „Bucuria de a lua viaţa în primire, curajul de a ne exprima şi a pune în plan ideile îşi găsesc, cu siguranţă, rădăcinile în acea perioadă.”
Provine dintr-o familie frumoasă. „Părinţii au vrut să ne ştie cu carte, însă ne-au oferit întotdeauna libertatea de a alege. Ne-au cultivat plăcerea de a citi, pasiunea pentru sport, am crescut ca doi copii fericiţi. De la mama am luat profunzimea şi spiritul analitic; de la tata, tupeul şi dezinvoltura socială, iar de la Alina, sora mai mare, încrederea; şi am învăţat cum e să iubeşti dezinteresat.”
A terminat contabilitatea şi a devenit de foarte tânăr antreprenor, aşa că nu pot să-mi imaginez ce profesie ar fi practicat Lucian dacă în 2001 nu ar fi fondat Kondiment.
El se laudă că ar putea cuceri orice domeniu. „Sunt un om foarte activ, un workaholic şi pasionat de orice proiect în care mă implic. Aşa se face că, deşi conduc o agenţie de marketing digital, una de marketing politic şi tehnologie, am investit şi în proiecte de media şi ecommerce.”
Cocheta cu ideea de a întreprinde ceva încă de la 16 ani, când a făcut primul său barter cu managementul liceului şi a reuşit să pună pe picioare o sală de sport în incinta şcolii. În primul an de facultate, Liviu Dumitraşcu a fost cel care a crezut în el şi sub îndrumarea căruia a pus pe picioare asociaţia VIP (Voluntari pentru Idei şi Proiecte), iar mai apoi eJobs. De atunci, nu s-a mai oprit din a gândi ca un antreprenor. „eJobs a pornit cu mult entuziasm şi din voluntariat. În anul doi, am obţinut însă 40.000 de dolari de la primul partener „financiar” – Daniel Tătar –, pe care l-am cunoscut la o petrecere organizată de trustul Media Pro (Playboy, mai exact), unde eu şi Liviu Dumitraşcu, alături de Horia Nistor, ţineam pagina de tehnologie/internet – o idee bună de-a lui Mihnea Vasiliu, o legendă într-ale publishingului românesc.
De la ideea de a lansa un business, în 2001, până la punerea ei în practică, cel mai greu i-a fost să deprindă discplina şi focusul, dar şi să descopere şi să rafineze ceea ce i-ar fi făcut unici pe piaţă la vremea respectivă, acel „unique selling proposition”. În hotărârea de a deveni antreprenor cu normă întreagă au cântărit în primul rând personalitatea sa şi apoi viziunea: „Am ştiut dintotdeauna că trebuie să construiesc ceva al meu.” De altfel, oricine lansează un start-up face o serie de alegeri în relaţie cu furnizorii, beneficiarii etc. Unele fericite, altele nu, şi e mereu prins în goana după clienţi, demo-uri şi oportunităţi. „Pentru mine, la început, eJobs şi Kondiment au însemnat două lucruri mari: sales… şi…. sales (zâmbeşte). În 1999-2000, piaţa pur şi simplu nu înţelegea cum se foloseşte internetul şi de ce şi ce anume trebuie plătit, ce valoare aduce în business şi aşa mai departe.”
„Astăzi, dacă ai o idee bună, un plan solid de business, cu Internetul poţi cuceri lumea, la propriu.”
Maturizarea pieţei, a afacerii şi alegerea unor verticale de business au dus la creşterea afacerii din 2001 până în 2013. „Trăim era superspecializării, spune Lucian, iar faptul că am creat echipe de experţi pe fiecare dintre verticale a cântărit enorm”. În fapt, criza economică a fost pentru ei un factor pozitiv, a adus schimbări şi decizii care i-au poziţionat deasupra pieţei. „Companiile care şi-au redus bugetele de marketing au preferat să lucreze cu echipe de experţi, cu oameni care le înţeleg business-ul şi care le pot garanta performanţă. Asta nu înseamnă că noi nu am fost zguduiţi de criza economică. Doar că nu ne-am dat bătuţi şi am regândit strategia de business.”
În biroul Kondiment din Bucureşti lucrează 33 de oameni, la care se adaugă o reţea largă de colaboratori externi, din toate colţurile lumii. În toate cele patru agenţii din România, în care Lucian e acţionar, lucrează peste 100. „Cel mai greu şi, în acelaşi timp, provocator este să concentrezi energia şi ideile unor oameni geniali, cu personalităţi complet diferite, în ceea ce ai nevoie pentru business-ul tău. Este un sentiment minunat când ajungi să cunoşti potenţialul fiecăruia şi îl poţi direcţiona spre acea activitate care i s-ar potrivi, pe care ar face-o cu pasiune. Atunci ştii că ai făcut bine ce ai făcut (zâmbeşte).”
Lucian ar vrea să fie un şef relaxat, iar echipa sa, la fel. Acum trei ani, s-au mutat în sediul din Victoriei pentru a avea o sală de fitness, o cafenea, sală de training şi camere de conferinţe. Şi-a propus să creeze pentru oamenii săi un mediu de lucru în care să se simtă în largul lor, un spaţiu de care să poată beneficia chiar şi în timpul liber. Au dat petreceri pentru companie şi pentru zilele de naştere, au organizat seri de film şi le-a oferit abonamente la cinema. Îi simte aproape pe oamenii lui şi crede că energia bună în business se datorează şi acestui fapt. „Îmi place să intru în birou şi să văd o echipă fericită la lucru, la ţigară sau la masa de prânz. Feedback-ul multor clienţi care vin în birou este că avem o echipă atipică, o atmosferă foarte cool şi că le place la noi.”
De foarte mulţi ani deja, agenţia se adresează pieţei externe şi peste 80% dintre clienţii lor sunt internaţionali. „Sigur, birourile internaţionale au fost deschise cu parteneri locali. Ne- ar lua mult prea mult să ajungem să înţelegem piaţa atât de bine încât să facem hiperperformanţă. Colaborăm în timp real pe Skype, BBM chiar şi Whats App, pentru că domeniul o cere. Avem întâlniri periodice, pentru evaluări, pentru planificare, dar şi întâlniri pe proiecte. Prezenţa mea este necesară de foarte multe ori în întâlnirile cu clienţii, în special pe zona politică.” Despre România crede că este o piaţă bună, mai ales că au lucrat foarte mult aici, pe conturi mari, însă cererea pentru serviciile lor şi pentru tipul lor de abordare este mai mare pe plan extern. Departe de a avea un client tipic, dacă ar fi să-i facă totuşi un profil, acesta ar avea neapărat influenţe africane, americane, europene şi, în curând, asiatice. Au clienţi din toate colţurile lumii, cu nevoi diferite, culturi diferite, pe care îi abordează pe fiecare dintre ei diferit.
Îşi aduce aminte amuzat de prima şedinţă cu organizaţia de tineret a partidului Congresului Naţional Democratic din Ghana, pentru dezvoltarea unei platforme de voluntariat. „Eram în sală cu 20 de ghanezi, vorbeam aceeaşi limbă – engleza – şi nu am reuşit să îi înţelegem din pricina accentului, a influenţelor locale.”
Celor care vor să înceapă un business pe cont propriu Lucian le recomandă să nu uite că unui antreprenor, „dacă îi tai o mână, îi creşte alta” şi îi avertizează, în acelaşi timp, să facă un „better/best planning”. Ce spune Lucian Despoiu oricui cochetează cu ideea să înceapă un business pe cont propriu? Să nu mai ezite.
Să nu mai citească despre cum începi un business, să îl înceapă. Să îşi concentreze eforturile pe idei cu investiţii minimale, să includă Internetul sau chiar să-şi concentreze toată afacerea online. Şi, neapărat, să ceară, dar mai ales să accepte ajutorul profesioniştilor.
Participanţilor la TedX Bucureşti ediţia 2013 le-a vorbit despre puterea pe care o au prin Internet. Le-a vorbit despre tehnologiile şi instrumentele pe care le au la dispoziţie pentru a crea comunităţi, pentru a-şi exprima mulţumirile şi nemulţumirile, pentru a-i mobiliza pe politicieni şi pentru a schimba ţara în care trăiesc, muncesc şi votează.
„E cazul să aşteptaţi mai multe de la cei care vă conduc. Mai mult ca oricând puteţi influenţa situaţia politică. Profitaţi de puterea digitală: nu are graniţe!”
Timpul său liber este împărţit între continente şi întâlniri de afaceri. Rar are concedii, însă, chiar şi atunci când e în deplasare, găseşte timp pentru activităţi de relaxare. Merge la sală, iese la masă cu prietenii din toate colţurile lumii, lucrează uneori de pe marginea piscinei. A dezvoltat deja o serie de fotografii „working hard” care circulă în echipă: sunt pe marginea piscinei, pe plajă în Ghana, în Albania, în Washington sau în Hong Kong şi aşa mai departe. „Timpul liber e o noţiune relativă pentru mine. Dacă însă mă găsiţi la sală, să ştiţi că am în obiectiv ca până în aprilie să pot alerga 12 kilometri în mai puţin de 60 de minute. Acum nu reuşesc să trec de 10 kilometri.”
Articol preluat din Revista Cariere de decembrie. Pentru detalii legate de abonare, click aici