Reportaj. BLACK FRIDAY prin ochii obosiţi ai unui şef de magazin
Ziua de ieri şi-a petrecut-o în magazin, făcând ultimele pregătiri pentru „sărbătoarea reducerilor”. I-au venit patru camioane cu electronice şi a trebuit să stea până când ultimul produs a fost descărcat, aşa că ora 1 a dimineţii l-a prins tot la serviciu. A avut timp să fugă până acasă, să pună capul pe pernă câteva ore şi apoi să revină la magazin. A reușit să fure somnului doar 3 ore.
Stă drept printre rafturi, ca şi cum ar aştepta marea luptă, şi nu vrea să dea nici un semn de slăbiciune în faţa celor care-l urmează în competiția pentru discounturi. Privirea de vultur îi zboară peste produsele aşezate aproape obsesiv-compulsiv şi se mişcă sistematic, ca o cameră de luat vederi, pentru a monitoriza colegii. Nu este un şef sever, ci doar unul foarte atent la fiecare detaliu.
BLACK FRIDAY 2014. Primul client ştie deja ce vrea. Este un părinte cu un copil de nici 10 ani după el. Se învârte puţin printre rafturile cu telefoane şi se decide. Ajunge la casă şi îl şi plăteşte. 6.03 – asta este ora de pe chitanţa întâiului client. Primul schimb de zâmbete, într-o dimineaţă mohorâtă în care ploaia nu ne oferă reduceri, ba pare, la cum se anunţă vremea, că vine cu adaos de lapoviţă şi ninsoare.
Cariera, scară de lemn cu trepte rupte pentru unii, dar rulantă, pentru alţii
„Am avansat, am şi coborât când a fost criza, dar ăsta nu a fost un motiv să mă deprim şi să mă opresc din ce fac”, spune Tiberiu. A avut ocazia să meargă şi mai sus de poziţia pe care o ocupă în momentul de faţă, dar îi place prea mult să stea alături de clienţi. Interacţiunea cu clientul este „drogul” lui.
Şi, dacă tot vorbim de substanţe adictive, în timp ce vorbea cu mine, l-am simţit uşor îngândurat. Mi-a spus ca are o dilemă. „Să beau cafea sau nu? Sunt deja plin de energie fără să beau şi tare îmi este că, dacă iau una, o să alerg printre rafturi”, spune el.
Ce-i drept, are pe unde alerga, în cei 2.800 mp, cât are unitatea sa, cam câte 100 mp pentru fiecare angajat.
Citește și „Bătălia BLACK FRIDAY 2014: Fie ca cel mai ieftin să câştige!„
Tibi, cum îl strigă prietenii, are în spate, în momentul de faţă, o echipă de 28 de oameni, dintre care 3 sunt „temporari”, cu o perioadă de angajare de 3 luni. Dar, cel mai probabil, contractul le va fi prelungit. Pe lângă aceştia mai sunt şi câţiva colaboratori trimişi direct de la marile branduri de electronice pentru a ajuta clienţii.
Are 33 de ani şi de 5 ani este director de magazin în Altex. Este dovada vie că sistemul meritocratic încă mai funcţionează în unele companii. Nu a fost promovat pe principiul secretarei blonde, ci doar l-a dus capul şi a ştiut să pună punctul pe „I” când au fost probleme. A muncit din greu, aşa cum o face şi acum.
A început ca asistent de vânzări, în 2006, pe un salariu de 4 milioane de lei, şi de acolo a urcat pe scară „salutând pe toată lumea în ascensiunea sa”. Aşa se face că, după ce a ajuns într-o poziţie de decizie, a dezvoltat nas pentru oamenii care promit şi i-a recomandat pentru promovare. Nu este genul de „team leader” care să se simtă ameninţat de competenţa subordonaţilor lui.
Mulţi dintre cei care au promovat şi au ajuns „La sediu” nu au uitat de unde au plecat. Aşa se face că, în timp ce discutam cu el, unul dintre colegii săi care a avansat în carieră a trecut pe la magazin, şi-a aruncat haina pe un scaun şi a plecat imediat să-şi ajute colegii de la fostul raion la care fusese repartizat.
Televizorul nostru cel de toate zilele
Televizoarele se vând ca pâinea caldă. Un cuplu de bâtrănei se plimbă agale printre televizoarele cu diagonale de 1,5 m şi admiră claritatea imaginilor. Se ţin de braţ şi se lasă pierduţi într-o simfonie de culori vivide şi apoi merg mai departe. Se opresc, un angajat vine să-i ajute şi se hotârâsc să-şi cumpere un televizor. S-au mulţumit cu unul mic cu diagonală de 46 cm.
Telefoanele şi tabletele par să fie următoarele „victime” ale reducerilor. Tinerii vin de la primele ore, probabil înainte de şcoală, să prindă ofertele. Unul dintre e, nu pleacă fără una de 7 inci. Vrea să aibă 3G, 1GB RAM şi, dacă se poate, să coste până în 500 de lei.
Tratează cum vrei să fii tratat
S-a făcut ora şapte şi clienţii par să vină din ce în ce mai mulţi. Are nevoie să fie ceva mai atent pentru că renumele ţi-l strici o singură dată şi este de ajuns să ţi se ducă vorba în piaţă. Coordonează, vinde, zâmbeşte mult, dă ordine, îndrumă, zâmbeşte şi mai mult, aleargă, sfătuieşte şi, între toate astea, mai şi respiră.
„Nu îmi place să urlu la colegi. Nu vreau să adaug încă un factor de stres. Totul se poate rezolva cu calm şi vorbă bună. Au deja clienţi pe cap, care trag de ei pentru informaţii, sfaturi, şi asta o să-i obosească foarte tare”, afirmă Tibi.
Azi aşteaptă 3.000-4.000 de clienţi în locaţia de la Plaza România, iar asta înseamnă că fiecare angajat va avea câte cel puţin 100 de oameni cu care să interacţioneze. Mai sunt şi angajaţi mai „grei de cap”, dar consideră că orice om poate fi învăţat o meserie, dacă vrea. Este multumit că majoritatea echipei funţionează aşa cum vrea el, după propriul sistem, dar are şi dezamăgiri.
„Sunt anumiţi oameni care vin să lucreze la noi şi nu au răbdare”, spune şeful de magazin. Acest trend este întâlnit cu preponderenţă printre cei tineri, de până în 25 de ani. „Sunt tineri, salariile nu sunt aşa cum ar vrea ei. Dar, să fim serioşi, cine a fost vreodată mulţumit de salariul pe care-l are?”, se întreabă.
Şi, cu toate astea, încearcă să-i înveţe prin puterea exemplului propriu. Dar toată lumea vrea job bine plătit, chiar dacă este primul şi el, ca angajat, nu ştie nimic.
De Black Friday, tura lui începe la 6 dimineaţa şi se termină la 10 seara. Trei zile la rând. Şi este atât de ambiţios, încât şi-a propus să dărâme pragul înalt de vânzări auto-impus.