Richard Branson: 4 principii pentru a lua cele mai bune decizii
De regula, cei mai multi CEO sau antreprenori buni iau doar trei sau patru decizii-cheie intr-un an. Gestionarea operatiunilor zilnice si a echipei iti pot lua foarte mult timp, deci vei lua doar cateva decizii majore care, la o adica, pot influenta soarta “jocului” si care pot “face si desface” o afacere. Privind in urma la cariera mea care se intinde pe mai mult de patru decenii, constat ca au existat ocazii cand am decis bine si unele cand am decis prost. Exista totusi cateva principii care mi-ar fi ajutat; daca le-as fi stiut de la bun inceput.
1. Aveti incredere in instinctele voastre!
Au fost multe ocazii cand am intrat pe piete pe care expertii din industrie imi cerusera sa le evit, deoarece in opinia lor, concurenta ar fi fost prea acerba sau costul de intrare prea ridicat. Asa a fost de pilda cand am lansat Virgin Atlantic si Virgin Blue (recent rebranduit sub numele de Virgin Australia) in 1984 si, respectiv, in 2000. In ambele ocazii, directorii mei erau foarte ingrijorati in legatura cu sansele noastre de supravietuire, avand in vedere punctele forte ale concurentilor nostri – in special in termeni de cota de piata, flota de navigatie si personal cu experienta. Legat de competitori, simtisem insa ca acestia se cam plafonasera si ca pasagerii si-ar fi vrut ceva diferit. Cu entuziasmul necesar, cu dedicatie si mult fler, am reusit sa impun brandul.
Virgin Atlantic a acumulat cateva puncte forte si acum transporta peste 5 milioane de pasageri anual. In cazul Virgin Blue, am dat curs planului pus la cale de un fost CEO al Virgin Express, antreprenorul Brett Godfrey, care mi-a schitat prima oara propunerea de business la o bere, chiar pe suportul pe care isi tinea sticla. Desi am lansat afacerea cu doar doua aparate Boeing 737, acum am ajuns sa fim a doua mare companie aeriana din Australia si detinem o flota de aproape 90 de avioane.
2 Concentrati-va pe client, nu pe cei care va critica!
Nu doar echipa mea de management se ingrijoreaza din cand in cand de intrarea grupului Virgin pe pietele dificile. De-a lungul anilor, au fost multi cei care au criticat extinderea grupului in domeniul transportului aerian, al serviciilor financiare si al telefoniei mobile. Eram intrebat ce experienta are holdingul in aceste industrii si cum voi reusi sa gestionez probleme atat de complexe.
Nu le-am acordat atentie (lucru care a atras de asemenea critici din partea altor analisti)! Aceasta pentru ca am preferat sa ma concentrez pe experienta oferita clientilor, asigurandu-ma ca le ofer cele mai bune servicii, cele mai inovatoare produse si cea mai buna valoare. Acest lucru s-a vazut cel mai bine in divizia de telefonie mobila, un domeniu in care cele mai multe companii continua sa le impuna clientilor semnarea unor contracte la care este extrem de dificil sa renunti. Am revolutionat piata, introducand cartele pre-pay. Ne-am pozitionat radical diferit fata de competitorii nostri dar a fost exact ceea ce isi dorea un numar important de utilizatori tineri. Asa se face ca afacerea noastra s-a extins rapid in Marea Britanie, Australia, Canada, Franta, Africa de Sud, SUA, si, mai recent, in India, concomitent cu extinderea in lung si in lat a retelei noastre de clienti si a brandului.
3. Sustineti-va mereu echipa!
In editorialele precedente, am mai scris despre cat de important a fost pentru mine sa gasesc oameni extraordinari pentru a-mi gestiona afacerile. Managementul operatiunilor nu a fost niciodata punctul meu forte, asa ca si decizia mea de a face un pas inapoi de la conducerea operatiunilor mi-a oferit libertatea de a ma concentra pe principalele provocari si oportunitati existente in piata.
Am fost nevoit sa invat sa am incredere deplina in echipele de management si sa le sprijin atunci cand au identificat o oportunitate. De exemplu, cand Matthew Bucknall si Frank Reed au venit la mine in 1999 ca sa imi prezinte conceptul unui club de sanatate pentru intreaga familie, m-am hotarat sa investesc. In scurt timp, impresionau pe toata lumea prin abordarea inovatoare atat in privinta serviciului cu clientii, cat si prin team buildingurile extraordinare pe care le organizau.
Curand dupa ce am deschis primele cluburi de sanatate, Nelson Mandela m-a sunat sa ma intrebe daca n-as vrea sa achizitionez un lant de sali de gimnastica din Africa de Sud. Parea ca imi fortez putin norocul, mai ales ca la vremea aceea nu detineam decat cateva spatii in Marea Britanie, dar Bucknall si Reed erau foarte increzatori. Le-am acordat credit si lor si echipei pe care au desemnat-o sa se ocupe de afacere. Si au confirmat: lantul Virgin Active din Africa de Sud este acum unul din factorii-cheie care au contribuit la cifra de afaceri a acelei divizii.
4. Luati-va “la revedere” la timp!
S-ar putea sa va fie foarte greu sa stiti cand sa vindeti businessul, deoarece in calitate de fondator sau de antreprenor sa fiti foarte atasat de afacerea si echipa voastra. Cantariti bine daca vanzarea ar face bine intregului grup si daca aveti nevoie de o parere obiectiva, cereti sfatul unor consilieri de incredere. Dar, tineti-va bine, raspunsul lor s-ar putea sa fie “vindeti”.
De-a lungul anilor am tranzactionat o serie de companii din cadrul grupului Virgin. Probabil ca cea mai notabila tranzactie a fost in 1992, cand am vandut Virgin Records catre EMI si m-am folosit de capitalul obtinut pentru a extinde Virgin Atlantic si alte companii din grup. A fost o zi foarte emotionanta pentru mine – la un moment dat chiar am inceput sa plang. Privind retrospectiv, imi este clar ca am vandut la momentul potrivit si ca decizia luata era benefica pentru intregul grup. Ea ne-a asigurat viitorul si ne-a adus suficiente fonduri pentru a putea investi in afaceri noi!
Vanzarea insa este o decizie grea si cu siguranta veti fi tentati sa trageti de timp. Aceasta este una dintre cele mai mari greseli pe care le fac antreprenorii si managerii in genere.
Eu, de pilda, n-am vrut deloc sa renunt la supermagazinele Virgin. In ciuda tuturor avertismentelor primite de la echipa de management, pana acum cativa ani nu am fost in stare sa le vand. Intre timp, incasarile din DVD-uri s-au prabusit si intreaga industrie a fost revolutionata de iTune Store de la Apple. Asadar, nu intotdeauna am dreptate!
Pana la urma, daca este sa va confruntati cu o alegere dificila sau daca trebuie sa luati o decizie importanta in numele companiei dvs., eu zic sa tineti cont de faptul ca nu intotdeauna raspunsul este clar “da” sau “nu” -, mai sunt si alte optiuni. Treaba voastra este va conduceti echipa in asa fel incat sa gasiti cele mai bune solutii. Care desigur nu sunt si cel mai usor de implementat.
Traducerea si adaptarea: Daniela Oancea