Richard Branson: 5 sfaturi pentru succes in antreprenoriat
Am raspuns ca factorul uman se regaseste de mai multe ori pe lista primelor cinci reguli esentiale. El sta la baza mai multor povesti despre antreprenoriatul de succes si a nenumarate esecuri, tocmai pentru ca multi lideri de afaceri il minimalizeaza.
In timp ce in gandirea curenta a scolilor de afaceri se considera ca singurele lucruri de care are nevoie cineva pentru ca ideea sa de afaceri sa reuseasca sunt concentrarea, claritatea si un bun plan de business, eu am constatat ca este mult mai important sa aduni o echipa grozava, unita de o motivatie puternica, de determinare si de curaj. Haideti sa vedem cu ce incepem
1. Gasiti oameni buni!
Succesele in afaceri ale companiilor din grupul Virgin (Active, Atlantic, Money si Mobile) s-au bazat pe formarea unor echipe de management grozave, care aveau viziune, pasiune si un simt real al proprietatii.
Noi cautam mai ales lideri care sa aiba capacitatea de a asculta feedback-ul oferit de angajatii lor si de clienti – lucru esential in mentinerea unui serviciu sau produs mereu proaspat si inovativ. Adesea, cand lucrurile incep sa mearga prost, veti observa că membrii personalului se simt ignorati, iar ideile bune isi pierd efervescenta.
Liderii ar trebui sa aiba taria de caracter de a lua deciziile dure si, in acelasi timp, sa dea dovada de pasiune si de capacitatea de a-i inspira pe oameni si de a-i scoate din vremurile dificile. De altfel, cei mai buni directori ai grupului Virgin nu par sa fie preocupati nici de marimea camerei de birou, nici de grosimea mochetei.
2. Angajatii sunt businessul.
O afacere de succes nu este definita de produsul sau serviciul pe care il ofera, de lantul de aprovizionare si de cultura de corporatie. Ea este definita de un grup de oameni uniti de un scop si de o viziune comune. In cazul grupului Virgin, zburam cu aceleasi aeronave ca si concurentii nostri si oferim aceleasi echipamente ca toate celelalte sali de gimnastica. Atunci prin ce se disting afacerile noastre? Prin angajati.
Cel mai bine conceput plan de afaceri se reduce la zero daca nu este dus la indeplinire de de catre un personal entuziast si pasionat. Acest lucru este valabil mai ales atunci cand lucrurile merg prost, pentru ca o echipa prietenoasa si proactiva va atrage de cele mai multe ori simpatia clientilor, impiedicand producerea unui dezastru sau chiar intorcandu-l in avantajul vostru.
Sa va dau un exemplu. La inceputul acestui an, din cauza vremii nefavorabile, un zbor al Virgin America a fost redirectionat de la New York catre un aeroport aflat in apropiere de Connecticut. Pasagerii au petrecut mai multe ore in avion, in timp ce micul aeroport se lupta sa faca fata unui numar neasteptat de aeronave care cereau permisiunea de aterizare. Si totul a durat nepermis de mult.
Asa ca, imediat ce a avut ocazia, CEO-ul companiei noastre de zbor, David Cush si-a cerut scuze personal pasagerilor la telefon, spunandu-le ca personalul liniilor aeriene Virgin a fost ingrijorat pentru starea lor si ca s-a straduit sa rezolve situatia.
3. Cautati ce e mai bun in oamenii dumneavoastra. Fiti generosi cu laudele. Nu-i criticati niciodata!
In loc sa se concentreze pe greselile angajatilor, un lider trebuie sa descopere zilnic pe cineva care face ceea ce trebuie. Daca aceasta cultura de incurajare a dezvoltarii angajatilor, prin pretuire si recunoastere, incepe de la varf, ea se va propaga in intreaga organizatie si va elimina teama de esec, care ar putea bloca o afacere, mai ales daca ea se afla la inceput.
Cand se fac greseli – ceea ce este inevitabil – eu intotdeauna consider ca trebuie sa invatam din ele si nu fac un caz din ceea ce a mers prost. Aproape intotdeauna cel mai bine este sa nu le cerem explicatii suplimentare celor implicati. Stiu ei exact ce s-a intamplat.
4. Nu va luati prea in serios!
Noi, cei de la Virgin, ne mandrim cu stradania de a descoperi bucuria in afacerile noastre, lucru prin care inteleg ca ne asiguram ca atat clientii nostri, cat si angajatii simt caldura si afectiunea pe care o degajam.
Eu am condus businessul din prima linie – am imbracat tot felul de costumatii, am facut tot felul de cascadorii (nu mi-au reusit 100%!) aratand lumii ca, in general, nu-mi place sa ma iau in serios. Nu spun ca abordarea mea este valabila in toate tipurile de business, dar daca veti privi intotdeauna in perspectiva si nu veti permite managementului sa afiseze distanta fata de angajati, intreg personalul va fi de partea voastra.
Pentru a stimula sentimentul de caldura in randul angajatilor si interesul acestora fata de de nevoile clientului este crucial sa va asigurati ca tuturor celor care lucreaza cu voi le place ceea ce fac si ca toti sunt mandri de companie. Acest lucru este vital pentru construirea unui succes de durata si pentru a va asigura ca serviciile pe care le oferiti au un avantaj in fata competitiei.
Pentru a gasi angajati care sa manifeste un interes atat de mare fata de client, noi cautam oameni care dau dovada de entuziasm autentic si de personalitate. Avem un usor avantaj fata de concurenta, in parte datorita brandului si, in parte, pentru ca am inceput prin a angaja oameni in industria muzicala si, ulterior, ne-am extins in aviatie si aeronautica, domenii care ii atrag pe entuziastii autentici.
5. Faceti-o pur si simplu!
Pana la urma, prima conditie ca sa ai succes intr-un business este sa ai curajul sa-l incepi. Pornirea unei afaceri implica un mare risc; un antreprenor are nevoie de a determinare si de convingerea ca va depasi primele obstacole. Cele mai multe start-up-uri esueaza in primii ani, asa incat un ingredient-cheie al succesului este capacitatea de a te ridica si de a o lua de la capat.
In cazul in care afacerea dv. da semne de slabiciune, unii membri ai echipei si-ar putea pierde curajul. Exact in acele momente cruciale, priceperea dv. legata de factorul uman va relansa sau va distruge compania. Promit sa revin asupra acestui aspect.
@ Copyright 2010. All rights reserved by New York Times Syndication Sales Corp
(Richard Branson este fondatorul Grupului Virgin si al unor companii precum Virgin Atlantic, Virgin America, Virgin Mobile şi Virgin Active. El are un blog pe www.virgin.com/Richard Branson/blog. Puteti sa-l urmati pe Twitter la twitter.com/richardbranson. Pentru a afla mai multe despre Virgin vizitati: www.virgin.com. Intrebarile inteligente de la cititori vor primi un raspuns. Scrieti-i si includeti numele tării si adresa dv. de e-mail (data din site sau numarul publicatiei in care ati citit articolul) la [email protected]