Richard Branson: CEO-ul nu are întotdeauna dreptate!
Ca lider, deciziile tale vor fi urmate, dar asta nu înseamnă neapărat că vor fi întotdeauna cele mai bune – sau că modificările circumstanţiale nu vor transforma o decizie bună într-una proastă peste noapte.
Echipa mea de management susţine că 2003 nu a fost un an de excepţie pentru grupul nostru. În perioada în care Apple a scos pe piaţă iPod-ul, asta se întâmpla în 2001, doi oameni de la Palm mi-au vândut propria lor versiune funky de MP3 player şi o gamă întreagă de accesorii. Echipa de management a grupului Virgin a susţinut cu tărie că afacerea nu se va preta financiar decât în cazul în care vânzările ar fi foarte mari. Am insistat să forţăm nota şi să lansăm propriul nostru MP3 player, Virgin Pulse. Am simţit că produsul se potriveşte foarte bine cu brandul nostru, cu afacerile noastre în muzică şi moştenirea pe care o avem.
Am cheltuit 20 de milioane de dolari cu producerea MP3 player-ului şi scoaterea lui pe piaţă. Deşi produsul şi sucesorii săi au fost apreciaţi de critici în SUA, Vingine Pluse a sucombat, aşa că am anulat toate investiţiile.
De ce n-a avut succes produsul nostru? Pentru că Apple a avut o strategie imbatabilă.
Pentru Apple, anul 2003 a fost remarcabil, deoarece ei au lansat atunci magazinul iTunes şi au scăzut simultan preţurile la iPod foarte repede. Dacă o companie scade preţul unui produs inovativ suficient de repede cât încă este jucătorul dominant de pe piaţă, nimeni altcineva nu-l poate prinde din urmă pentru că nu poate face suficienţi bani cu noile produse. Când Apple a introdus iPod nano, mai ieftin şi mai mic, a trântit uşa în nasul oricui încerca să-şi construiască o cotă de piaţă semnificativă în afacerile cu muzică digitală. Şi astfel, am recunoscut de bună voie că mă înşelasem; asta ne-a ajutat să ieşim de pe piaţă în termen de doi ani, înainte să mai pierdem şi mai mulţi bani.
Poate fi foarte greu să-ţi asumi greşelile atunci când o investiţie mare este irecuperabilă – mai ales dacă este o cauză pe care ai susţinut-o singur. Această teamă de a intra într-o situaţie stânjenitoare împiedică directorii executivi şi preşedinţii companiilor să-şi facă treaba aşa cum trebuie, în situaţiile cele mai urgente.
Dacă afacerea dispare, trebuie să îşi înfrunţi echipa şi să începi să vezi ce se petrece – şi cu cât mai repede, cu atât mai bine. Numai prin părăsirea biroului şi adunarea câtorva probe despre produsul sau serviciul dumneavoastră, studiind ofertele concurenţei şi, în general, răsturnarea afacerii su susul în jos până când ajungeţi la cea mai ascunsă parte care a mers prost.
Când aţi descoperit problema, desemnaţi cei mai potriviţi oameni să o rezolve.
În această situaţie, onestitatea este singura politică. Dacă vorbeşti deschis şi fără menajamente despre ce v-a făcut să credeţi că strategia va funcţiona, de ce acest lucru s-a dovedit a fi greşit, şi despre modul în care tu şi echipa aţi ajuns la soluţia pe care doriţi să o puneţi în loc, atunci oamenii vor fi mai în măsură să o pună în aplicare. Nu este momentul să ascundeţi informaţii sau să daţi vina pe altcineva. Acesta poate fi unul din cele mai dificile momente ale carierei tale, dar nu-ţi vei pierdea încrederea şi respectul oamenilor tăi, prin faptul că-ţi vei asuma responsabilitatea problemei şi-ţi vei recunoaşte greşelile. Oamenii caută lideri care iau decizii în cunoştinţă de cauză, nu care sunt infailibili.
Dacă veți descoperi că problema a fost şi la implementarea produsului sau serviciului, nu faceţi greşeala începătorului de a-i da afară pe cei responsabili. Vina şi incriminarea poate aduce un fel de confort răutăcios pe termen scurt, dar va fi toxic pentru compania ta şi va sabota recuperarea sau lansarea următoarelor proiecte. Este puţin probabil că va trebui chiar să vorbeşti cu angajaţii despre ce anume nu au făcut cum trebuie; dacă le dai toate informaţiile de care este nevoie, vor şti ce au făcut şi vor fi foarte dornici să demonstreze că pot face un lucru cum trebuie. Dacă-ţi păstrezi echipa unită, vei închide uşa în faţa rivalilor care ar putea beneficia de greşelile tale, angajând exact acei oameni care şi-au învăţat lecţia pe calea cea grea.
Inovarea este despre schimbare – şi când planurile tale de a introduce a nou produs sau un nou serviciu nu funcţionează, uneori trebuie să adaptezi la circumstanţele care se modifică, în loc să-ţi forţezi competitorii să te prindă din urmă.
Aşa cum am mai scris:
Treci mai departe. Dacă asta înseamnă să iei o lovitură, atunci pune bărbia în faţă. Nici să nu te mai gândeşti. Pur şi simplu treci mai departe.
Traducerea și adaptarea: Dragoș Nicolae