Richard Branson: Cum să conduci o companie mare ca şi cum ar fi una mică
În timp ce această structură şi stil de management sunt rare printre companiile multinaţionale, pentru noi s-a dovedit că are succes şi mulţi cititori ne-au scris să ne întrebe cum să îl reproducă în startup-urile şi afacerile lor. Experienţa noastră arată că unele trăsături specifice trebuie să fie implementate încă de la început în cultura organizaţională şi să continue să fie cultivate pe măsură ce compania creşte.
1. CONSTRUIEŞTE ŞI ANGAJEAZĂ ECHIPA ŞI ÎNTĂREŞTE-I MORALUL
Când administraţi o afacere mică, este probabil că faceţi chiar dumneavoastră angajările şi ştiţi bine dacă angajaţii sunt mulţumiţi, cum se descurcă şi cine este pregătit pentru o promovare. Dar pe măsură ce afacerea creşte, va trebui să cedaţi aceste responsabilităţi altora.
Pentru a administarea o afacere mare ca şi cum ar fi mică trebuie să continuaţi să găsiţi căi pentru a vă asigura că angajaţii sunt mulţumiţi şi dedicaţi muncii lor şi să nu îi trataţi ca pe nişte rotiţe într-un mecanism. Am reuşit acest lucru la Virgin, în parte pentru că am atras oameni excepţionali cărora le place cu adevărat ce fac – nu muncesc numai pentru ziua de salariu. Şi deseori facem promovări, astfel încât cei care şi-au dovedit angajamentul şi priceperea îşi pot duce mai departe munca. La rândul lor, colegii îi văd ca pe nişte modele pe măsură ce urcă în interiorul organizaţiei. Asta contribuie foarte mult la moralul oamenilor.
Angajaţi oameni în poziţii de manageri doar dacă acestora le pasă cu adevărat de oameni şi ştiu cu adevărat cum să îi motiveze. Managerii buni ştiu când şi cum să îi aprecieze pe ceilalţi şi cred în dezvoltarea abilităţilor angajaţilor. Managerilor dumneavoastră ar trebui să le pese de cei de la secretariat şi de portar la fel cum le pasă de directori. Pentru proprietarul unei mici afaceri nu este foarte dificil să construiască un anumit spirit de echipă- aprindeţi grătarul şi faceţi rost de ceva de băut, iar angajaţii voştri vor profita de oportunitate şi vor vorbi şi despre altceva decât muncă. Dacă gestionaţi o companie mare, încurajaţi-vă directorii, managerii şi şefii de echipă să dea petreceri cu angajaţii lor.
2. DACĂ ANGAJAŢII DUMNEAVOASTRĂ SUNT MULŢUMIŢI, LA FEL VOR FI ŞI CLIENŢII
Când afacerea este mică, veţi fi capabili să îi cunoaşteţi personal pe unii dintre clienţi. La acest nivel este uşor să luaţi decizii bune în funcţie de fiecare client în parte. Pe măsură ce mica afacere se transformă într-un concern mare, angajaţii nu trebuie să-şi scape din vedere niciodată clienţii. Acest lucru ar putea părea dificil, dar un grup de oameni care se bucură cu adevărat de munca lor şi sunt conduşi de manageri preocupaţi, pot face lucruri cu adevărat extraordinare – în experienţa noastră se traduce prin dezvoltarea unei tradiţii corporatiste.
O companie poate avea succes sau poate da greş în funcţie de relaţia pe care o are cu clienţii, aşa cum ne-a demonstrat povestea Virgin America – compania aeriană este deja în cel de-al cincilea an. S-a demonstrat că deşi sunt nenumărate companii care pot cumpăra avioane şi pot oferi scaune noi, divertisment şi hrană, pentru a avea succes, trebuie să le ofere clienţilor ceva diferit. Mult mai mică decât rivalii americani, compania noastră şi-a câştigat fani, premii şi o parte de piaţă, concentrându-se pe experienţa clientului şi prin investiţia în personal.
Am primit nenumărate emailuri şi comentarii de la pasagerii Virgin Amerca care mi-au spus cât de plăcut surprinşi au fost de staff-ul nostru şi de grija cu care au fost trataţi.
3. DELEAGĂ, DELEAGĂ, DELEAGĂ
Aceasta este cea mai importantă abilitate pe care o poate avea un antreprenor – pe măsură ce angajaţi oameni grozavi, lăsaţi-i să-şi facă treaba! Avându-vă pe voi drept exemplu şi fiind susţinuţi de voi, la fel vor face şi managerii din companie. Îi vor lăsa pe oamenii care iau contact direct cu clienţii să îşi lase amprenta personală pe această relaţie. Şi când afacerea a crescut suficient de mult, trebuie să predaţi frâiele şi să împuterniciţi echipa să conducă firma şi chiar să facă greşeli. La numai câţiva ani de la fondarea Virgin, am ales să aduc oameni de calitate să conducă firmele, dar nu m-am îndepărtat de grup. În schimb, job-ul meu s-a schimbat.
Mi-am dat seamă că gestionarea unei afaceri mari ca şi cum ar fi una mică înseamnă că, deşi nu mai eşti director general, trebuie să îţi aduci contribuţia în cel mai esenţial mod cu putinţă, la fel cum făceai atunci când era încă un startup: rămânând conectat la oameni şi la clienţi; folosind ce ai învăţat de la ei şi gândindu-te la următoarele provocări de business.
Eu am grijă să vizitez companiile grupului Virgin de câte ori pot. Dacă sunt în avion, mă duc să vorbesc cu toţi pasagerii, cu oamenii din staff şi îmi iau notiţe. După ce aterizez, ies seara în oraş cu angajaţii şi bem ceva împreună. Este cea mai bună metodă să aflu ce se întâmplă exact. Îmi iau notiţe şi apoi comunic ce e mai important directorilor generali. Dacă anumite sugestii sunt puse cap la cap, ar putea să apară multe idei care ne îmbunătăţesc moralul şi ne fac compania mai receptivă şi mai flexibilă.