Richard Branson: Evitati oamenii care cauta statut!
Chiar daca e greu sa compar companiile din industrii diferite, tinand totusi cont de marimea lor si de context, cred ca afacerile de succes au totusi cateva trasaturi comune. Urmatoarea intrebare mi-a fost trimisa intr-o forma sau alta de cititorii revistei Entrepreneur si de pe forumul portalului American Express, si ramane una dintre dilemele-cheie cu care se confrunta multe tipuri de afaceri.
“Imi deschid propria mea firma si nu am experienta in recrutari sau in managementul angajatilor. Dat fiind ca sunteti unul dintre cei mai renumiti antreprenori din lume, ce fel de abordare imi sugerati?” (Harem El Hennawy, Cairo, Egypt)
Oamenii reprezinta una dintre cele mai importante valori ale oricarei afaceri. Grupul Virgin n-ar exista daca n-ar fi angajatii sai extraordinari pe care i-am atras de-a lungul anilor.
Dar, asa cum in afacerile imobiliare se spune ca totul se rezuma la locatie, eu spun ca in afacerile de succes totul depinde de oameni.
Virgin si-a creat reputatia de a patrunde pe noi piete si de a oferi valoare, servicii superioare, o abordare proaspata si un pic de distractie. De oamenii nostri depinde sa livram in mod constant toate aceste elemente clientilor, ceea ce inseamna ca liniile noastre aeriene, de exemplu, sunt atractive tocmai datorita jovialitatii – uneori dusa pana la indrazneala- a echipajului. Acest aplomb pe care il manifesta in modul de abordare a clientilor se datoreaza, in parte, faptului ca am selectat liderii cei mai potriviti pentru businessul nostru.
Ne petrecem mult timp pentru a gasi cele mai potrivite personalitati pentru a ne conduce companiile. De multe ori, aceasta poate fi o provocare, deoarece cautam manageri care isi iau rolul in serios, conduc prin puterea exemplului, dar care sunt in stare sa ia lucrurile mai usor. Sunt toti niste indivizi focusati si buni ascultatori, inventivi si organizati, determinati insa gata oricand sa se amuze.
Evitati sa angajati oameni interesati foarte mult de statutul personal, deoarece acestia tind sa se distanteze de restul angajatilor. Cautati manageri carora le pasa mai mult de companie si mai putin de statutul lor in cadrul acesteia. Din experienta mea, managerul trebuie sa isi doreasca o afacere de care toti angajatii sa fie mandri – care manifesta grija egala fata de acestia si fata de clienti.
Desigur, nu ne iese asa de fiecare data. Dar cand iei o decizie gresita de management, trebuie sa fii ferm hotarat sa o indrepti. Stiti si voi cum se spune: “Pestele de la cap se impute”.
Cum am procedat eu? Cand am inceput afacerea Virgin, le dadeam numarul meu de telefon tuturor angajatilor si insistam sa ma sune oricand aveau o problema. Acest lucru a fost esential pentru dezvoltarea afacerii noastre, pentru ca m-a ajutat sa identific din timp orice problema si pentru ca oamenii stiau ca managementul era dispus sa-i asculte. Promovarea acestui tip de dialog este esentiala daca doriti să construiti o companie care va creste si va prospera. Angajatii vostri se vor simti mai apreciati si mai implicati daca vor considera ca sunt ascultati si voi veti beneficia de o multime de idei de la oamenii vostri aflati chiar in prima linie a businessului.
"V-am citit cartile si imi este clar ca nu va temeti sa va asumati riscuri. Ce calitati trebuie sa aiba insa o persoana pentru a avea succes in afaceri? Se pot dobandi intr-un fel?" Aceasta intrebare mi-a fost trimisa de Elena Gorchakova, din Rusia.
Este important sa fac o distinctie intre atitudinea indrazneata si deschisa fata de risc pe care am cultivat-o in cadrul companiei Virgin si abordarea mea personala in privinta riscului. Intotdeauna am incercat sa atrag atentia asupra brandului Virgin si a companiilor noastre prin tot felul de artificii de marketing si lansari extravagante, dar eu am grija totodata, sa nu risc prea mult in nici una dintre afacerile sau investitiile mele.
Cred ca oricine aspira la statutul de antreprenor trebuie sa fie increzator in el insusi, sa isi asume riscuri si sa caute sa provoace status quo-ul, dar eu fac asta protejat. Aceasta inseamna ca nu joc oricand totul pe o singura carte.
Chiar si asa, tot am fost foarte aproape de faliment, de cateva ori. La inceputul anilor `80, afacerile mele cu muzica au fost puternic lovite de recesiune si chiar ajunsesem pe rosu. La cativa ani dupa aceea, o campanie de concurenta neloiala facuta de British Airways combinata cu inceputul razboiului din Golf ne-a fortat sa vindem Virgin Records pentru a salva compania aeriana. De fiecare data insa, mi-am asumat riscul de a ne extinde pentru a scoate afacerea din necaz, si s-a dovedit ca a meritat.
Se poate sa iti dezvolti discernamantul in privinta riscului si a beneficiului rezultat? Da, cred ca este o deprindere pe care o poti exersa din mers, dar mai devreme sau mai tarziu, tot va trebui sa iti asumi riscul cel mare, si anume: sa conduci compania dupa capul tau.
Cand esti antreprenor iti dedici, intr-adevar, mare parte din timpul tau punand in aplicare idei noi, dar si asumandu-ti esecul si invatand din greseli. Stiti si voi- te ridici, te cureti de noroi si o iei de la capat cu zambet pe figura!
Traducere din limba engleza: Daniela Oancea
Foto: Andrew Ridley