Richard Branson: Importanţa contractelor în afaceri
O strângere de mână este importantă în business pentru că încrederea este importantă în orice tip de relaţie. Într-o lume ideală, o strângere de mână ar fi tot ce ar avea nevoie un antreprenor sau un director executiv la pecetluirea unei afaceri cu un partener, un investitor, o companie sau un client – în fond, reputaţia este totul în afaceri şi în viaţă, şi dacă îţi încalci cuvântul, îţi ruinezi reputaţia.
Cu toate acestea, strângerea de mână este doar începutul procesului de construire a unei relaţii de lucru. Condiţiile de afaceri se pot schimba dramatic într-un timp foarte scurt – totul, de la starea economiei, până la gusturile consumatorilor – şi de aici interpretările despre cum trebuie abordată o afacere pot varia foarte mult. De asemenea, amintirile se schimbă în timp. Când părţile acordului încercă să-şi reamintească detaliile exacte ale unui acord verbal avut din urmă cu câţiva ani, e ca şi în cazul jocului telefonul fără fir, pe care îl joacă copiii – când o frază şoptit se transmite de la persoană la persoană şi întotdeauna se dovedeşte a fi complet diferită la capătul liniei. Acest lucru se întâmplă în mare parte pentru că oamenii sunt predispuşi la prea mult optimism la începutul unei afaceri apoi, când visele întâlnesc realitatea, memoria devine selectivă, în special atunci când sunt implicate sume mari de bani.
Este mult mai probabil ca tu şi partenerul tău să ajungeţi la dezacorduri dacă veţi avea numai un acord de strângere de mână, şi ar fi bine să urmaţi această înţelegere cu un contract simplu care precizează condiţiile de afaceri. Am aflat asta cu mult timp în urmă. Pe la începuturile Virgin Records, au existat o serie de ocazii în care am semnat contracte cu mai multe trupe pe baza unor strângeri de mână, pentru ca apoi să vedem cu strângerea noastră de mână era înlocuită cu un acord scris semnat cu un competitor. Aşa am pierdut înţelegeri cu trupe precum Dire Straits şi 10cc. (Problema principală este că în muzică sunt multe părţi implicate în afacere: membrii trupei, impresari şi consilieri care pot avea agende foarte diferite.)
În unele cazuri, ar trebui să ne îmbunătăţim înţelegerile pentru a reflecta succesul unor afaceri. Când muzicianul Mike Oldfield a venit la noi cu muzica de la Tubular Bells, ne-am asumat riscul şi i-am finanţat producţia şi distribuţia albumului. A devenit un succes uimitor şi durabil, care ne-a ajutat să ne lansăm compania. Am actualizat înţelegerile de-a lungul timpului, dar privind retrospectiv, ne-am fi putut mişca puţin mai repede să revizuim termenii, care s-ar fi întors echitabil în favoarea ambelor părţi.
Dar am învăţat că dacă te bazezi pe o strângere de mână poate fi foarte riscant în situaţii discutabile, aşa că acordurile noastre legale şi simple mi-au permis să rezolvăm problemele rapid şi în unele cazuri să fie un pic mai generoase decât fusese prevăzut în contract. Când Nik Powell, prietenul meu şi co-fondator, a decis să plece de la Virgin, am avut un acord de bază care ne-a ajutat să decidem cum să procedăm rapid şi cordial. Mă bucur că am avut grijă să încheiem acel document, pentru că ne-am despărţit pe cale amiabilă şi am rămas prieteni de 40 de ani.
Mulţi antreprenori care îşi lansează noile joint-venture nu încheie contracte pentru să procesul este lent şi anevoios şi multe afaceri sunt lansate în grabă. Avocaţii trebuie să se asigure că acoperă orice eventualitate, cum ar fi adăugarea unor pagini noi de clauze juridice. Pentru a evita această situaţie la care veţi ajunge după ce încheiaţi un acord, tu şi partenerul tău ar trebui să schiţaţi un acord de bază, apoi să daţi acest document avocaţilor. Veţi vedea că dacă ţineţi sub control aceşti primi paşi este mai uşor să ţineţi sub control etapele care vor urma.
Reputaţia de a fi corect şi consecvent nu e importantă pentru antreprenori doar la construirea afacerii lor, toţi cei din compania ta, de la directori şi până la angajaţii din prima linie, trebuie să facă acelaşi lucru, să continuie să construiască relaţiile pe care voi le-aţi creat prin acorduri. Preluarea acestei atitudini de către ei poate face toată diferenţa în stabilirea reputaţiei companiei tale. Dacă vor face asta, cu toate acestea, trebuie să cunoască termenii înţelegerii, aşa că mulţi din oamenii voştri vor trebui să vadă termenii contractuali.