Richard Branson: Retrage-te la timp!
„Sunt antreprenor de patru ani si daca afacerea nu merge bine, as dori sa stiu cum iti poti da seama ca a venit momentul sa pui capat businessului si sa te apuci de altul. Ati mentionat in cateva randuri dificultatile financiare prin care ati trecut la inceput de cariera cand firma Virgin se aventura in tot felul de afaceri in domeniul media. Cum stabiliti cand e cazul sa ramaneti in business sau sa ridicati ancora?” (Victor Tan)
Instinctiv, n-ai cum sa nu simti pana-n rarunchi esecul iminent al afacerii tale, si doar natura umana te poate impiedica sa recunosti acest lucru. Cele mai multe start-up-uri au probleme de cash-flow imediat dupa lansare si trec dintr-o criza in alta, incercand sa se mentina pe linia de plutire. In astfel de situatii, intreprinzatorii trebuie sa dea dovada de o vointa puternica, sa fie increzatori fara a fi teribilisti si sa fie hotarati sa faca o idee sa fie functionala, in ciuda tuturor evidentelor.
Am pierdut sirul tuturor reporterilor, bancherilor, competitorilor sau directorilor mei financiari care ma anuntau ca am intrat la apa si totusi, de fiecare data, am continuat si am incercat un alt unghi, gandindu-ma ca situatia noastra nu era atat de grava pe cat parea. Mi-am vandut casa, hotelul si chiar alte businessuri pentru a face rost de bani. Uneori, am iesit din necaz prin extinderea businessului, cumparand avioane noi, semnand contracte cu alte formatii muzicale sau achizitionand cluburi de noapte.
Cu toate acestea, trebuie sa impletesti businessul pe muchie de cutit cu un puternic simt al realitatii. Vor fi momente cand va trebui sa acceptati faptul ca, in ciuda eforturilor voastre, o idee sau o afacere nu poate fi salvata. Cum s-ar spune, prima taietura este cea mai blanda si pentru afacerea la care renunti si pentru compania-mama. In general, mi se pare ca daca te zbati ca sa platesti facturile si salariile in mod regulat, daca nu poti atrage clienti, daca nu poti creste gradul de recunoastere a produsului sau brandului tau, atunci este timpul sa renunti.
Unele dintre cele mai bune decizii pe care le-a luat echipa noastra de la Virgin a fost sa iesim la timp de pe o piata, unde produsul, serviciul sau brandul nostru nu facea o impresie destul de puternica asupra clientilor, asa incat sa reuseasca si sa isi creasca volumul vanzarilor.
Un bun exemplu in acest sens a fost Virgin Pulse. Am infiintat compania in 2004 si am inchis-o dupa un an, cand s-a dovedit ca aceasta nu reusea sa se masoare cu alte branduri importante. Cresterea in popularitate a iPod-urilor Apple si a portalului iTunes au facut ca playerul digital Virgin Pulse sa para demodat inainte de a-l fi lansat.
Uneori am tinut la o afacere prea mult timp. De exemplu, o companie care a avut de suferit enorm de pe urma descarcarilor gratuite de mp3-uri de pe Internet a fost lantul de magazine Virgin Megastores. Noile posibilitati tehnologice au sufocat vanzarile de discuri, retailerii din intreaga lume si-au inchis magazinele, iar afacerea a pierdut o multime de bani.
Nu ne-am retras atat de rapid pe cat s-ar fi cuvenit, in parte pentru ca eu m-am opus. Ma ingrijora pierderea pozitiilor noastre strategice din Times Square si de pe Oxford Street, deoarece ambele erau de mare importanta pentru notorietatea brandului si reprezentau legatura noastra cu trecutul. Amploarea pierderilor a avut insa ca rezultat vinderea afacerii catre managementul executiv si reorientarea atentiei asupra unor piete in care sa fim noi factorul perturbator, nu cel perturbat.
„Cum te recompui atunci cand dezamagirea te copleseste? Tii trei zile de doliu si apoi planuiesti o noua afacere? Care este strategia ta?” (Doug Warren)
Mama m-a invatat de cand eram mic ca nu trebuie sa petrec prea mult timp regretand ce-a fost. Incerc sa transpun acest principiu de viata si in afaceri. De-a lungul anilor, echipa mea si cu mine, n-am lasat greselile, esecurile sau intamplarile nefericite sa ne traga in jos. Chiar si atunci cand o intreprindere de-a noastra n-a reusit, am incercat sa cautam oportunitati, sa vedem daca nu putem valorifica o alta nisa de piata.
Ganditi-va la foarte mediatizata noastra incercare de a cumpara banca britanica Northern Rock in 2009. Dupa luni intregi de munca, Virgin Money a reunit un consortiu pe care noi il consideram suficient de puternic incat sa poata cumpara banca si sa-i plateasca datoriile. Guvernul condus de primul ministru Gordon Brown a hotarat altceva si a nationalizat banca.
Am fost uluit. Mi-am petrecut o noapte pe Necker Island cu cativa prieteni incercand sa-mi inec amarul. Dar in decurs de cateva zile, echipa s-a reunit si am pus la cale cum sa infiintam o banca a noastra, care sa se ia la intrecere cu cele mai mari institutii financiare din tara. Am cumparat o banca mica din Marea Britanie, Church House Trust, si acum am licenta bancara. Odata ce a devenit Virgin Bank, a atras atentia investitorului american Wilbur Ross si iata ca acum suntem ocupati cu planurile de extindere in teritoriu incepand cu 2011.
Meghan Blair-Valero, Nantucket, Massachusetts, ma intreaba: „Dintre afacerile care au esuat, care e preferata ta? Din care ai avut de invatat cel mai mult?”
Virgin Cola e favorita mea. Asa am ajuns sa conduc un tanc in Times Square si sa creez o sticla obraznica in forma de Pamela Anderson.
Aceasta afacere m-a invatat insa sa nu mai subestimez puterea companiilor de bauturi racoritoare, lideri de piata. Nu voi mai face a doua oara presupunerea ca marile corporatii dormiteaza!
Traducerea din limba engleza: Daniela Oancea
Foto: Copyright © Jennifer Hardt