Richard Branson: Zarvă în jurul unui buget limitat
Este o problemă cu care s-au confruntat în mod repetat sutele de afaceri noi Virgin pe care le-am început de-a lungul anilor. De obicei ne mutăm pe pieţe diferite unde acţionăm ca un brand challeng-er, aşa că noile noastre afaceri nu deţin un buget cu care să se lupte cu rivalii în termeni de achiziţii sau cheltuieli publicitare.
În zilele de început ale Virgin, când ne luptam să păstrăm magazinele cu muzică şi când nu aveam bani pentru publicitate, mi-am îndreptat atenţia asupra unor riscuri calculate. După ce am lansat casa de discuri Virgin Records, am semnat un contract cu Sex Pistols în ideea că aşa ne-am putea construi o reputaţie puternică în rândul artiştilor şi ne-am asigura vizibilitatea pe piaţa muzicală. Când am lansat compania aeriană Virgin Atlantic, m-am implicat personal într-o serie de provocări extreme, inclusiv o cursă de ambarcaţiuni viteză pentru traversarea oceanului Atlantic şi o îndrăzneaţă călătorie în jurul lumii într-un balon cu aer cald, pentru a mă asigura că brandul Virgin va primi mai mult decât o ştire pe coloană.
Când am cumpărat publicitate pentru Virgin Atlantic, reclamele noastre au fost foarte îndrăzneţe, în ton cu brandul – şi foarte actuale, care uneori ajungeau şi la ştiri. Asta înseamnă că puteam cheltui mai puţini bani dar primeam mai multă acoperire decât rivalii noştri.
Extinderea în industria aeronautică s-a dovedit a fi o modalitatea eficientă de a ne promova brandul în afara Marii Britanii şi a SUA, unde casa noastră de discuri şi magazinele de muzică erau deja bine cunoscute. Într-adevăr, când Virgin Atlantic înfiinţat rute aeriene în Africa de Sud, Australia şi, ceva mai recent, în India, acest lucru a stârnit ceva zarvă în jurul brandului în fiecare ţară. Ne-a ajutat să exportăm şi alte afaceri Virgin pe aceste pieţe noi, în special în domeniul telefoniei mobile, serviciilor financiare şi de sănătate, bentru că am fost în măsură să stabilim rapid noi oportunităţi de cross-marketing în aceste ţări.
Fondarea companiilor aeriene din Australia şi SUA ne-a ajutat să construim o imagine mult mai vizibilă brandului nostru pe aceste continente, împreună cu o reputaţie pentru livrarea de servicii de calitate şi inovaţie.
Recent, când am început să lucrăm la extinderea în noile pieţe emergente din America Latină şi Asia, nu aveam un drum pe care să îl urmăm. În schimb, am lansat o abordare pe trei direcţii pentru a creşte gradul de conştientizare, care se baza pe aventură, film şi reţele sociale – care atrag tinerii, o audienţă globală şi deprinsă cu mass-media.
Mediatizarea programului nostru spaţial Virgin Galactic ne întărit percepţia că brandul nostru este asociat cu aventura dincolo de limite. Evenimentele de la baza spaţială din New Mexico şi punctul de testare din deşertul Mojave sunt difuzate de toate agenţiile de ştiri din întrega lume – un fel diferit de publicitate pozitivă care nu poate fi cumpărată. La începutul acestui an am pornit într-o altă aventură: am lansat Virgin Oceanic şi ne-am propus să explorăm cele mai adânci gropi ale oceanelor.
De asemenea, recent am înfiinţat Virgin Produced, o companie de producţie cinematografică cu sediul la Hollywood. Aceasta este, de fapt, o întoarcere în industria filmului pentru mine, pentru că am mai avut o scurtă incursiune în anii 1980. În acea vreme tocmai înfiinţasem Virgin Atlantic, dar când am stabilit bugetul pentru turnarea unei ecranizări a romanului „1984“, scris de George Orwell, mi-am dat seama că era de trei ori mai mare decât posibilităţile noastre financiare. Am decis că două afaceri riscante sunt totuşi prea mult pentru mine şi am abandonat afacerea cu filmul, rămânând cu afacerea ceva mai sigură, din industria aeriană.
La mai puţin de doi ani de la lansare, investiţia dă roade. Compania a lansat două filme care s-au descurcat bine cu încasările în box office – “Limitless” şi “Immortals” – şi ne-au ajutat să câştigăm mai multă recunoaştere a brandului Virgin în întreaga lume.
Mai presus de toate, ne-am concentrat pe utilizarea reţelelor sociale pentru a ne face marca cunoscută. Canalele Twitter, Facebook şi Google + ne-au permis să difuzăm ştiri despre Virgin din întreaga lume pentru milioane de oameni de pe tot globul. Acest lucru s-a dovedit util pentru pieţele noi, unde nu aveam nicio prezenţă fizică, dar unde ne-am dori să ne construim un grad de notorietate pe scară largă – punând pasiune în ceea ce facem.
Încă ne bazăm pe mass media tradiţională atunci când avem informaţii de transmis, dar acum putem mări capacitatea de acoperire cu postări pe blog, fotografii personale şi scurte precizări pe Twitter pentru a ne informa fanii, clienţii şi potenţialii clienţi.
Dacă urmează să începeţi o afacere sau să vă extindeţi într-un sector nou, verificaţi ce strategie trebuie să adoptaţi, cum să atrageţi atenţia asupra brandului dvs. sau chiar asupra fondatorului companiei sau a CEO-ului pentru a câştiga atenţia publicului – o metodă naturală, inteligentă, targhetată şi actuală de a crea o campanie publicitară. Asumaţi-vă riscuri. Fiţi îndrăzneţi. Şi păstraţi vie atenţia urmăritorilor de pe canalele de socializare.