Robin Sharma – Leadership 2.0
Revista Cariere: A cui a fost ideea care da titlul excelent al cartii „Calugarul care si-a vandut Ferrari-ul“ si in ce context a aparut?
Robin Sharma: Ideea imi apartine si mi-a venit intr-una din zile, intr-un moment de inspiratie. Incercam sa surprind toata aceasta imensa provocare cu care ne confruntam noi in lumea moderna: sa avem succes si in acelasi timp sa ne placa drumul pe care il parcurgem catre el. Sa ne gasim sensul. Cartea a devenit asa de populara pentru ca ii ajuta realmente pe oameni sa traiasca vieti implinite.
Cati ani aveati cand ati renuntat la job si ce v-a determinat sa faceti acest lucru?
Ma apropiam de 30 de ani. Aveam succes, dar eram extrem de nefericit. Traiam doar ca sa ii impresionez pe ceilalti si in cursul acestui proces ma tradasem pe mine – devenisem altcineva.
Timp de cativa ani, am cautat sa regandesc persoana care eram si felul in care traiam. Am incercat sa ii studiez pe cei mai de succes oameni de afaceri, pe cei mai mari lideri ai lumii si pe cei mai fericiti oameni. Am inceput sa aplic ceea ce observasem in urma acestui studiu. Si m-am transformat. Apoi m-am hotarat sa impartasesc cu ceilalti acea formula pe care o descoperisem si am scris cartea. Am publicat-o pe banii mei, intr-un tiraj care incapea in cateva cutii. Multi ma luau peste picior cand le vorbeam despre visul meu, eu insa am perseverat.
De ce le este atat de greu oamenilor sa raspunda pentru faptele lor?
Aceasta se intampla pentru ca ne-am obisnuit sa ne comportam ca niste victime si sa dam vina pe conditiile neprielnice din jur, in loc sa ne luam singuri puterea de care avem nevoie pentru a atrage in vietile noastre schimbarea pozitiva. Eu va spun ca oricine poate da dovada de leadership astazi. Vechiul model de lider a murit. Acum oameni din toate categoriile profesionale, indiferent ca sunt soferi de taxi, profesori sau bucatari pot arata calitati de conducator. Asa cum am explicat in cea mai recenta cartea a mea – „The Leader Who Had No Title“ – leadershipul nu mai inseamna sa ai o functie trecuta pe cartea de vizita. Actul de a conduce inseamna sa creezi o diferenta, sa faci o munca grozava si sa ai o atitudine superba.
„Cel mai bun mod de a-i transforma pe ceilalti este sa te porti exact asa cum ti-ai dori sa se poarte ei”
Care sunt acele lucruri pe care daca le-am face, rezultatele n-ar intarzia sa apara?
Sunt patru lucruri pe care daca le respectati, veti dovedi calitati de leadership si veti atrage succesul in viata voastra:
– primul ar fi sa invatati tot timpul si sa incercati sa deveniti cei mai buni din lume in ce faceti;
– al doilea ar fi sa va asociati cu liderii si alti oamenii excelenti si nu cu cei care se considera victime;
– al treilea ar fi sa va incumetati sa faceti acele lucruri care vi se par extrem de dificile, pentru ca daca va veti invinge teama, veti reusi sa evoluati;
– in ultimul rand, trebuie sa incercati sa fiti mai buni in ce faceti cu minim 1% in fiecare zi, pentru ca daca faceti asta, peste 12 luni, munca si implicit viata voastra se vor imbunatati cu 365%.
Ce sa facem cu copiii nostri care la scoala sunt educati pe sistemul: „Stai jos, nu te-am intrebat nimic!“
Eu cred ca parintii trebuie sa isi incurajeze copiii sa se exprime liber si sa o faca intr-un mod echilibrat, in asa fel incat acestia sa se adapteze totusi la clasa. Copiii sunt in mod natural inclinati sa fie creativi si autentici insa adesea talentul lor natural este inabusit. Asa se explica de ce atunci cand ajung adulti, in loc sa fie lideri care n-au nevoie de nici o functie, ajung sa-i urmeze pe altii. Eu nu insinuez ca toti din organizatie pot sa fie CEO. Dar va spun ca e nevoie de oameni care sa conduca businessuri si ca acestia vor fi alesi din randul celor care pot demonstra calitati de lider in aria lor de responsabilitate. Toti cei care vor intelege aceasta idee, vor avea de castigat.
Cand vrei sa iei initiativa in Romania, daca nu ai functie, oamenii te intreaba: Cine ti-a dat voie? Seful stie? Cum putem minimaliza efectele acestei atitudini?
Inteleg contextul despre care vorbiti, insa trebuie sa atrag atentia ca cele mai de succes afaceri din lume sunt Google si Walmart. Ambele sunt companii in care angajatii sunt incurajati sa isi manifeste leadershipul. De altfel, cele mai bune afaceri din lume la ora actuala sunt acelea in care ideea primeaza in fata functiei. Sa nu ma intelegeti gresit: functiile si structura ierarhica au rostul lor. Dar companiile care vor sa castige lupta cu competitorii lor, trebuie sa se asigure ca vor creste lideri la toate nivelurile si ca vor incuraja pe fiecare sa inoveze si sa devina cel mai bun in ceea ce face. Companiile care se opun acestei idei de a conduce fara functie vor iesi din cursa.
Cum ii putem incuraja pe oameni sa lupte pentru ideile in care cred?
Aceasta se poate obtine prin educatie. Oamenii trebuie sa cunoasca cele mai noi teorii in materie de leadership si sa beneficieze de training si de coaching din partea managerilor. E nevoie sa afle ce fac cei mai buni performeri si cei mai buni oameni de afaceri ca sa reuseasca. Mai mult, managerii trebuie sa conduca prin puterea exemplului personal. Cel mai bun mod de a-i transforma pe ceilalti este sa te porti exact asa cum ti-ai dori sa se poarte ei.
Dar ce anume fac acesti mari peformeri si noi nu?
In primul rand, oamenii acestia activeaza de cel putin 10 ani la rand in meseria lor. In al doilea rand, exerseaza zilnic. In al treilea rand, in nici un caz nu renunta cand dau gres. Cercetarile actuale arata ca genialitatea nu tine atat de mult de gene si de talent cum se credea, cat tine de dedicatie si de practica zilnica, neintrerupta, timp de mai multi ani.
Ce au in comun toti marii campioni?
Au viziune si isi dedica intreaga pasiune acestei viziuni. Zilnic progreseaza cate putin. Nu se dau batuti niciodata. Mai sunt si foarte optimisti.
Cum se rezolva opozitia creativitate – disciplina?
Printr-o permanenta contrabalansare: creativitatea are nevoie de spatiu ca sa infloreasca. Disciplina ne ajuta sa gasim timp pentru acel spatiu. Multi dintre cei mai creativi artisti ai lumii erau disciplinati. Despre Mozart se stie ca la varsta de sase ani avea deja 3.500 de ore de studiu efectuate. Asa se face ca eu ii incurajez pe oameni sa isi exprime creativitatea si sa dea dovada de disciplina in acelasi timp. Numai astfel creativitatea se va orienta pe fagasul excelentei.
Care este cea mai pretioasa forma de bogatie?
Cea interioara. Vietile noastre sociale reflecta intocmai ca o oglinda gandurile si personalitatea noastra interioara. Daca vom reusi sa ne recalibram gandirea astfel incat sa vedem oportunitatea acolo unde altii vad problema, daca ne vom exprima talentul si ne vom elibera puterea interioara in loc sa ne victimizam, daca vom opta pentru excelenta in tot ce facem, atunci vietile noastre vor avea un standard de inalta clasa.
Cu ce tip de exercitii poate incepe transformarea noastra?
Cel mai bine e sa va propuneti pasi marunti. In timp, micile progrese zilnice vor duce la schimbari uluitoare. Faceti-va promisiunea ca pe orice lucru ati pune mana sa il lasati mai bun decat l-ati gasit!
Ati lucrat cu Nike, FedEx, GE, Panasonic si Unilever. Ce au toate aceste companii in comun?
Inovatia neintrerupta. Dezvolta lideri la toate nivelurile ierarhice. Pasiunea pe care o investesc in viziune. Isi respecta promisiunile facute clientilor. Dezvolta produse de inalta clasa. Au o excelenta cultura organizationala. In fine, sunt dispuse sa-si asume riscuri.
Ce sa le spuna liderul oamenilor, astfel incat ei sa isi pastreze mandria de a lucra pentru companie chiar intr-un mediu economic devenit ostil?
Cei mai buni lideri explica foarte limpede care sunt conditiile adverse cu care se confrunta compania si infrunta realitatea ramand acelasi izvor nesecat de inspiratie pentru oamenii lor. Ei stiu ca pana si cele mai proaste conditii ascund oportunitati pentru a construi un business mai bun, pentru a creste profitul, a spori gradul de inovatie si a le fi oamenilor de ajutor.
Mai are nevoie „Generatia mileniului” de eroi?
Toti avem nevoie. Rezoneaza cu tot ce avem mai bun in noi.
Ce companie a iesit cel mai bine din recesiune?
Starbucks, cu siguranta.
Ati mai fost in Romania?
Nu, niciodata, pana acum. Abia astept sa vina luna septembrie si sa le impartasesc romanilor mesajul cartii mele: „Lead Without a Title“. Ii va ajuta sa se exprime mai bine ca indivizi. Le doresc romanilor sa ajunga sa munceasca la nivel de excelenta si sa traiasca vieti extraordinare.
Ce le veti spune celor care nu mai au ragaz pentru spiritualitate?
Ca eu nu tin prelegeri despre spiritualitate, iar cartile mele vorbesc despre leadership si succes personal.
Robin Sharma vine in Romania! Ai cel putin 5 motive sa-l intalnesti!
Robin Sharma
Business & life coach
Fondator Sharma Leadership International Inc
Fost avocat de profesie, Robin Sharma este autorul a 10 bestselleruri despre leadership si dezvoltare personala, cunoscute in toata lumea.
Cartile au aparut in 60 de tari si au fost traduse in 70 de limbi, propulsandu-l la nivel international. Cea care l-a consacrat, „Calugarul care si-a vandut Ferrari-ul”, si „Ghidul implinirii“ au fost vandute in milioane de exemplare.
Compania sa, Sharma Leadership International Inc, ofera consultanta globala si ajuta persoanele din organizatii „sa conduca fara titlu“.
Printre clientii sai se numara Microsoft, GE, Nike, FedEx Yale University si IBM.