Românul care a creat o campanie de 1,3 milioane de dolari: Eșecul înseamnă să renunți în a te ridica
Andrei Amărăşteanu – artist, designer, arhitect şi speaker la TEDx Cluj 2018, eveniment ce a avut loc pe 24 februarie – a povestit pentru Revista CARIERE că avea cam 12 ani când şi-a dat seama că desenul reprezintă destinul său profesional.
"Am văzut un desen făcut de unul dintre colegi – mi s-a părut atât de bine realizat, încât părea scos de la tipar. M-a impresionat faptul că un asemenea lucru extraordinar era făcut de o cunoștință, care nici măcar nu avea studii în domeniu. Mi-am zis că dacă el poate, atunci trebuie să reușesc și eu, fiind doar o chestiune de exercițiu, motiv pentru care nu m-am lăsat până nu am reușit", rememorează Andrei.
Din discuţia noastră mi-am dat seama că tot traseul său profesional este marcat de o învăţare continuă şi de dorinţa de a fi mai bun în ceea ce face.
Totuşi, facultatea nu prea i-a fost de ajutor. Ba chiar Andrei a simţit că a fost o pierdere de timp, în ciuda unor elemente vădit pozitive. "Am învățat câteva principii pentru un design reușit, am avut profesori de atelier extraordinari – printre cei mai buni arhitecți din țară, Radu Teacă, Dan Marin – însă și multe cursuri absolut inutile. Timp pe care nu îl mai recuperez nicioadata. În mod clar învățământul trebuie să se focuseze pe lucrurile importante, e prea multă umplutură", explică Andrei.
Primul job "pe bune" al său a fost să realizeze artwork-uri pentru albume ale artiştilor români, apoi s-a apucat de graffiti şi pe urmă de desene cu aerograful. Privind în urmă, el susţine că aceste experienţe au fost caracterizate de perseverență și dorința de a învăța cât mai multe: "Constant căutam insipratie pe Internet, căutând stiluri noi, artişti buni și căutând să înțeleg cum și de ce erau făcute diversele lucrări".
El s-a bucurat în această perioadă de avantaje importante. Tot timpul făcea ceva diferit, ceea ce i-a permis să se dezvolte ca artist şi să îşi cultive creativitatea. Inevitabil, a intrat în contact cu oameni deosebiţi, de la care a avut ce învăţa. "Mi-a prins bine perioada respectivă – însă dacă aș schimba ceva… sincer, aş fi trecut mai repede la antreprenoriat, cu cel puțin un an mai devreme", mărturiseşte Andrei.
Primul pas important către un business de succes a fost crearea unor modele de genţi, finanţate la nivel global prin intermediul campaniilor de strângere de fonduri realizate prin intermediul site-ului de crowdfunding Kickstarter.
"În primul rând, am zis că încep să fac genți și am început fără să stau pe gânduri sau să știu ce fac, doar de dragul de a începe. Am multe exemple de oameni care zic că încep să facă x lucruri și nu se apucă niciodată. Așa că asta a fost, primul pas, cel mai importat, este să începi. Apoi înveți pe parcurs. Am învăţat ce cusături se pot face, cum să optimizez un produs pentru producție, văzând și făcând.
Când am început primele campanii de Kickstarter cu un prieten, Alex, am căutat pe Internet, și sunt multe articole, despre cum să faci o campanie de Kickstarter. Toate informațiile sunt acolo, apoi cu informațiile respective, la fiecare campanie încercăm să optimizăm, produsul, timpul potrivit pentru fiecare acțiune, de exemplu – când trebuie contactate blogurile, când trebuie lansată o campanie, la ce oră trebuie lansată o campanie etc.", explică Andrei.
Cum s-a născut Lampster, lampa deghizată într-un roboţel cu atitudine
Pe Radu Niţă l-a cunoscut în vremea în care făcea desene cu aerograful şi el a fost cel care a venit cu un far de maşină, din care să facă un roboţel cu atitudine.
Andrei a făcu schiţa pentru corp, apoi a găsit pe cineva care să sculpteze prima variantă, l-au vopsit şi… a rămas obiect de decoraţiune timp de doi ani.
"Mă plafonasem cu gențile, și având roboțelul încă la birou, prietenii care treceau doreau unul. L-am sunat pe Radu și i-am propus să facem o campanie de Kickstarter" – aşa a început povestea Lampster, o lampă de birou deghizată într-un roboţel cu atitudine, în 2015.
Feedback-ul după primele postări pe Instagram a fost unul excelent, iar acest lucru i-a ambiționat săse axeze cu totul asupra campaniei. "De data asta a fost doar muncă efectivă. Nu mai era de învățat, pur și simplu ne-am focusat cu totul asupra campaniei și am avut grijă să fie totul făcut bine. Video bun, cu o poveste interesantă, mediile de socializare cu postări frecvente, un landing page prin care strângeam e-mail-uri", explică Andrei.
Drept urmare, proiectul a adunat pe Kickstarter mai mult de 1,3 milioane de dolari într-o lună și jumătate de campanie. Iar cei doi au fost bombardaţi de clienţi şi după aceea, astfel că încearcă să facă faţă comenzilor care vin cu nemiluita.
O componentă a succesului este să dai greş, să te ridici, să înveţi şi să continui să încerci. Căci vei reuşi, în cele din urmă
"Nu contează dacă dai greș, ci contează să continui. Poți să încerci de 100 de ori, iar dacă a 101- a oară ai reușit, tot ce contează e că te-ai ridicat de 101 ori. Și în mod sigur nu trebuie să renunți niciodată – schimbi macazul, atâta tot. Te adaptezi, nu încerci să faci același lucru iar și iar, că asta e definiţia nebuniei, ci încerci tot timpul să schimbi acolo unde consideri că ai greșit", explică Andrei.
Ce este succesul? În viziunea lui Andrei înseamnă să fii fericit făcând ceea ce-ți place și să faci lucrul acela bine. "Asta este tot – fie că predai un curs, sau vinzi mărțișoare, sau faci freelancing sau antreprenoriat, dacă eșți fericit și faci ce-ţi place și cauți constat să faci lucrul ăla cât mai bine, asta e succesul".
Ce este eșecul? "Să renunți în a te ridica, eu cred că toți ne mai rătăcim pe drum, mai dăm de greu, dar important e să căutăm în continuare", spune Andrei.
Ce sfaturi are Andrei pentru tinerii care vor să se afirme într-un domeniu creativ? "Practică + documentare. Faci, apoi compari și cauți inspirație", conchide acesta.