Sistemul de învăţământ demotivează profesorii din România: Program de mentorat pentru dascăli
Aceasta este concluzia unei cercetări realizate de Open-I Research pentru Romanian Business Leaders.
Studiul a fost realizat pentru lansarea proiectului educațional SuperTeach, care își propune să îi sprijine pe profesori să își schimbe mentalitatea și să devină mentori.
Cercetarea mai arată că 55% din profesori considera că prioritatea ministerului trebuie să fie infrastructura și dotarea școlilor, iar 45% cadrul legislativ. Cu toate acestea, profesorii considera că sunt lucruri de îmbunătațit în sistemul de învățământ de către ei înșiși, astfel încât acesta să fie mai performant, în special cu privire la modul în care informația este transmisă copiilor.
Profesorii ar vrea să folosească mai multe metode interactive de predare (67%), să-i ajute pe elevi să-și dezvolte abilitățile de viață (66%) și să utilizeze tehnologia în predare (55%).
Mentoratul în învăţământ
„Profesorii trebuie să devină mentori și să colaboreze între ei. În sistemul actual de învățământ copii învață să concureze între ei, iar noi ca angajatori, avem nevoie de oameni care să colaboreze”, a spus Dragoș Anastasiu, director general Eurolines și unul dintre inițiatorii SuperTeach.
Proiectul își propune să creeze în cinci ani o comunitate de 1.000 de profesori care, formați cu instrumente inovatoare de dezvoltare personală să aibă impact asupra altor 30.000 de profesori și să schimbe sistemul din interior, astfel încât elevii acestora să aiba acces la educație în pas cu standardele la zi și în ritm cu nevoile pieței.
„Până să facă „sistemul” ceva, noi, comunitatea de business, putem genera schimbări profunde pentru educația viitoarelor generații. Având profesori deschiși la minte și suflet vom reuși să inspirăm și să educăm copiii pentru viața reală care devine din ce în ce mai competitivă”, a spus Felix Tătaru, președintele GMP Group și unul dintre inițiatorii proiectului.
Mentalitatea e cea mai mare piedică
SuperTeach va organiza o serie de conferințe pentru profesori, la care vor participa speakeri români și internaționali din cultură, antreprenoriat şi educație. Acestea vor fi urmate de workshop-uri care vor constitui baza de selecție pentru profesorii care vor participa la traininguri oferite de Institutul Arbinger, lider mondial în traininguri pentru schimbarea mentalității.
„Cea mai mare problema a sistemului este mentalitatea. Rolul profesorului nu este doar să predea și să corecteze, ci să asculte, să construiască relații, să se conecteze cu elevul, iar asta nu pot obține decât printr-o schimbare profundă de mentalitate”, a spus Cristina Gheorghe, director general la Institutul Dezvoltării Personale, reprezentantul Arbinger în România și inițiator al proiectului.
Prima conferință SuperTeach va avea loc pe 25 noiembrie la Universitatea Româno-Americană din București, iar cea de-a doua pe 27 ianuarie la Iași.
„Educația înseamnă și acțiune, nu doar cunoaștere. Astăzi profesorii se axează prea mult pe a transmite cunoștinte și a pune note și prea puțin pe a forma abilități de viață la elevi”, a spus Alexandru Ghiță, Președinte Educativa și inițiator al proiectului.
„PIB-ul României ar crește cu 1.200 miliarde de dolari dacă acești copii, peste 14 ani când vor fi evaluați, nu ar mai fi în zona de analfabetism funcțional”, a explicat la rândul său Măriuca Talpeș, liderul proiectului Merito care și-a declarant, de asemenea, susținerea pentru proiectul SuperTeach.