OCTAVIAN FANEA: „Ceea ce ne unește cel mai mult ca echipă este pasiunea pentru inovație”
Pandemia ne-a demonstrat că niciodată nu poți fi suficient de pregătit pentru ce îți poate rezerva viitorul. E important însă ca business-ul să fie flexibil, echipa să fie bine sudată, creativă, iar tu, ca lider, să-ți păstrezi judecata limpede. Probabil că unele dintre cele mai mari provocări vor fi în continuare impredictibilitatea , scumpirea materialelor și problema forței de muncă, explică Octavian Fanea, CEO KADRA, însă, subliniază el, criza sanitară din România a relevat cât de important este să avem spitale moderne și sigure pentru pacienți și medici. Iar KADRA, prin soluțiile pe care le oferă (de la ușile cu protecție la foc, la cele curate, care limitează răspândirea bacteriilor), poate fi parte a soluției modernizării sistemului românesc de sănătate, la fel cum poate fi soluție pentru un alt deziderat: să trăim în orașe mai „smart”, adică mai puțin poluate, care oferă confort și siguranță. Ce îl motivează și îl mobilizează ca lider, care sunt valorile după care se ghidează și cum reușește să-și mențină echipa implicată, mereu pregătită să lucreze cu cele mai noi tehnologii din domeniu, sunt principalele subiecte pe care le-am abordat în interviul de mai jos.
De ce abilități are nevoie un lider pentru a-și menține ”nava” în siguranță?
O calitate foarte importantă în vremuri cu un grad de impredictibilitate atât de mare cred că este adaptabilitatea. Liderii trebuie să identifice soluții și oportunități pentru „a naviga” în siguranță în aceste vremuri. O caracteristică a perioadelor dificile este aceea că evidențiază toate vulnerabilitățile. Liderii care și-au construit echipe puternice, bazate pe integritate, responsabilitate și respect au pe cine se baza, mai ales în momente dificile.
Ce noi valori, ce abordări îl vor ajuta să navigheze drept și să urmărească întotdeauna nordul?
Nu cred că e nevoie de noi valori, ci doar de un set de valori sănătoase, valabile în orice vremuri. Respectul pentru colegi, pentru client și muncă este o valoare importantă. Cred că dacă ești condus de respect, integritate, responsabilitate, implicare totală în tot ce faci, crezi în colaborare eficientă și ai pasiune pentru inovație, deja vii în întâmpinarea echipei și clienților cu un set important de valori.
Ca lider și ca om, care sunt prioritățile dvs pentru 2022?
Ca lider al unui business cu experiență de aproape trei decenii în domeniu, îmi doresc ca în 2022 să fim un pas mai aproape de ceea ce visăm cu toții: să avem spitale moderne și sigure. Suntem convinși că orașele viitorului vor fi green sau nu vor fi deloc, iar KADRA a implementat soluțiile sale de smart mobility în multe orașe din țară. Pentru mine personal îmi doresc ca în 2022 să fiu sănătos, să am puterea și inspirația să duc la îndeplinire tot ce mi-am propus.
Sunteți de 5 ani CEO KADRA. Ce vă motivează să mergeți mai departe?
Mă motivează ce m-a motivat întotdeauna – pasiunea pentru ceea ce fac și dedicația echipei din care fac parte.
În aceste luni de criză, cum v-ați schimbat prioritățile astfel încât să păstrați compasul moral și să profitați de oportunitățile pe care le-a adus schimbarea?
Cred că, dacă ești condus de un set de valori solide, acelea te ajută indiferent dacă business-ul trece prin momente mai line sau prin „ape tulburi”. Indiferent de cum sunt vremurile, preferăm să vorbim mai mult despre soluții decât despre probleme, e mai constructiv. Cât despre schimbări, pandemia nu a făcut altceva decât să scoată în evidență vulnerabilitățile pe care le avem ca societate. Știm de multă vreme că spitalele au nevoie de modernizări încât să fie spații sigure pentru pacienți și personalul medical, iar noi suntem cel mai mare și vechi furnizor de soluții integrate de acces din România. În 27 de ani de experiență, am implementat 5000 de soluții de acces și am avut 80 de intervenții în spitale de stat și private din toate regiunile țării. Le-am modernizat, iar acum medicii și pacienții se bucură de spații confortabile și sigure. Ne dorim să fim parte a soluției pentru un sistem de sănătate modern și sigur. Câștigul ar fi, de altfel, al întregii societăți.
Care sunt facilitățile pe care le oferiți angajaților?
Avem un mediu de lucru modern și ne susținem unii pe alții. Compania este un loc unde te poți dezvolta și chiar îți poate deschide ușile spre succes. Avem mulți angajați care au ajuns în scurt timp în poziții importante venind direct de pe băncile școlii. Încurajăm inițiativa, oferim suport și sprijin celor care vor să se dezvolte și există și facilități imediate. În afara unui salariu motivant, care respectă efortul angajatului, programul flexibil și oferirea unei zile în plus de concediu la fiecare doi ani vechime sunt facilități suplimentare.
E important, ca pe lângă un mediul de lucru sănătos să existe și un mediu de lucru modern. În ce se traduce asta la KADRA?
Printre altele, oferim angajaților unul dintre cele mai moderne sedii în care pot lucra. Suntem considerați un fel de Silicon Valley al României. Este plăcut la birou, dar oricât de prietenos ar fi ambientul, trebuie susținut și prin decizii de HR inspirate. Angajații simt că încurajăm latura lor creativă, exprimarea pe plan profesional, inovația. Suntem flexibili și în ce privește programul de muncă, pentru că nu vrem să se simtă îngrădiți. Cu alte cuvinte, vrem ca fiecare angajat să știe că e important pentru noi. Ceea ce gândește, dedicația, pasiunea pe care o pune, toate sunt apreciate. Are un cuvânt de spus, care va fi apreciat. Asta înseamnă pentru noi mediu de lucru modern – ceva ce include componente materiale, dar și unele valori imateriale.
Ce posibilități de training, avansare, dezvoltare le oferiți angajaților?
Fiecare angajat are posibilitatea să învețe absolut tot ce îl interesează. Cred că cel mai bun exemplu în acest sens este propriul meu parcurs profesional. Când am venit în companie, am ocupat poziția de vânzător de soluții de acces. În 2017, an devenit CEO-ul companiei. Mi s-a spus întotdeauna că, dacă ești proactiv, poți avansa. Însă, nu pot să spun că am urmărit cu obstinență acest lucru. Eu cred că și dacă ești pasionat de ceea ce faci, tot acolo ajungi. Pur și simplu am fost curios să învăț și mi s-a oferit tot suportul. Dar acesta nu este doar cazul meu. Sunt mulți angajați în companie care au ajuns în poziții importante acum, deși la început nu aveau niciun fel de experiență. Au învățat totul la KADRA. Credem foarte mult în responsabilitate, adică în conștientizarea impactului pe care-l are orice acțiune asupra colegilor de muncă, clienților, companiei și mediului. Suntem convinși că implicarea aduce rapid o echipă mai aproape de succes și credem în respect – pe care trebuie să-l oferi, înainte de a-l primi. Nu în ultimul rând, suntem convinși că putem funcționa doar împreună. Buna colaborare nu este o valoare la care aspirăm, ci modul nostru de lucru de zi cu zi. Iar ceea ce ne unește cel mai mult ca echipă este pasiunea pentru inovație, pe care clienții o descoperă în toate soluțiile pe care le oferim, multe premiere în România.
Sunteți deschizători de drumuri pentru multe dintre soluțiile aplicate în România. Câte dintre ele au pornit chiar de la angajați?
Într-adevăr, suntem compania care a adus pentru prima dată în România policarbonatul, prima care a introdus plata cu cardul sau contactless, cu smartphone ul, la automatele de plată ale parcărilor, am introdus pe piața din România ușile automate etanșe pentru sălile de operații, ușile „curate” de salon și lista ar putea continua. Mare parte dintre soluțiile pe care le implementăm sunt rezultatul unor ședințe de brainstorming ale diferitelor departamente, care studiază permanent ceea ce se întâmplă în domenii similare în lume și se gândesc cum ar putea fi implementat și în România. Echipa noastră este una cu competențe aprofundate, mereu pregătită să lucreze cu cele mai noi tehnologii din domeniu, deservind optim nevoile clienților. Setul de valori funcționează ca un fel de coloană vertebrală a companiei. Credem că aplicarea acestora înseamnă concret echipe angrenate spre dezvoltare și succes pe de-o parte, iar pe de altă parte, clienți mulțumiți. Pentru compania noastră ne dorim mai mult decât o cifră de afaceri foarte bună. Vrem să fim parte a mecanismului care transformă orașele României într-unele inteligente și adaugă un plus de calitate vieții oamenilor care le locuiesc. Vrem să vedem spitale sigure, igienice și medici care se concentrează doar asupra pacienților. Vom ști atunci că ne-am realizat targetul de business, dar am făcut ceva în plus și pentru generațiile viitoare. Cred că la un astfel de model de business trebuie să ne raportăm.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 275
Pentru abonare, click aici