Onlyness
Liderul este, în primul rând, unul dintre membrii echipei. Privindu-și oamenii din această poziție poate înțelege cu ce se confruntă și ce nevoi le poate acoperi.
Prima mea lecție de leadership primită și aprofundată, apoi, tot restul vieții, a fost: „nu poți deveni un lider bun, dacă n-ai fost un… follower bun”. I-am observat cu atenție pe toți cei din jurul meu care aveau responsabilitatea echipei, m-am oglindit în sistemul lor de valori, am copiat comportamente care mi se potriveau și mi-am promis că n-o să repet greșelile lor.
A doua lecție de leadership a fost că fiecare membru al echipei este unic, irepetabil și… deci, de neînlocuit. O echipă funcțională are un ADN, o entropie alcătuită din energiile membrilor săi, puse laolaltă, către scopul lor comun. Unicitatea talentului fiecăruia creează acel echilibru dinamic, în relație cu mediul extern, cu stakeholderii echipei și îi ajută să învețe și să se dezvolte împreună. Echipa noastră, la Noosfera, are un puternic profil ONG, alcătuită din oameni pasionați de învățare, mai presus de orice: cum învăț eu, cum învățăm împreună, cum construim comunități de învățare? Pasionați de a cunoaște lumea la ea acasă, de citit, de visat că putem crea o lume mai bună, împreună. De la schimbă-lume, la pragmatici care au pus în curricula opțională de liceu disciplina Dezbatere și oratorie, până la oameni capabili azi să conducă o fundație comunitară sau proiecte internaționale la Comisia Europeană. Plecarea unui om din echipă mi-a creat adeseori blocaje, m-am îndoit adesea de capacitatea mea de a regenera echipa, dar, tot cu ajutorul echipei, am reușit întotdeauna să oferim cel mai adecvat sprijin noului sosit.
Îmi amintesc cât de important este sentimentul de apartenență. Cu toții simțim nevoia să facem parte dintr-o mișcare, idee, organizație, echipă, să avem sens. O nevoie cu o semnificație la fel de puternică cu celelalte nevoi umane fundamentale: hrană, apă, adăpost. Pierzându-ți sensul, simți că o parte din tine moare. Numai prin sentimentul de apartenență căpătăm validarea de care avem nevoie.
M-am întrebat întotdeauna, ce ne face… unici? Poate fi o trăsătură pe care doar tu o ai în departament sau în echipă sau poți fi singura femeie inginer sau singura membră a boardului. Poți să fii cel sau cea care întrevede posibilități și soluții în situații în care alții descurajează ușor, adică să ai un profil de Game-Changer. Sau să ai gust pentru standarde înalte de calitate și să nu poți lăsa o lucrare să plece sub semnătură dacă nu e… perfectă.
Există un concept la descoperirea căruia am fost încântată, pentru că surprinde bine tot ce acumulasem eu, ca lider, despre unicitatea membrilor unei echipe: Onlyness. De obicei, oamenii inventează cuvinte noi pentru a clarifica contexte noi strategice, nu pentru a face distincție și a-i pune în valoare pe oameni. Curajoasa autoare a conceptului Onlyness, Nilofer Merchant, v-a impactat oricum lumea, chiar dacă încă nu ați auzit de ea. Într-o carieră de 25 de ani în tehnologie, a lansat mai mult de 100 de produse revoluționare, pe unele dintre ele le folosim azi, la o valoare netă de 18 miliarde de dolari. A vorbit de mai multe ori la TED, unde a strâns peste 400 milioane de vizualizări.
Recomand trei dintre cărțile ei, care au consacrat-o printre cei mai valoroși gânditori-practicieni ai vremurilor noastre: New How (Oreilly, 2010), unde arată cum să închidem falsul decalaj dintre strategie și execuție. În Social Era Rules (Harvard Business Review, 2012), definește schimbarea de paradigmă a avantajului competitiv cu co-crearea de valoare. Și în The Power of Onlyness (Viking, 2017), unde explică cu răbdare fiecăruia dintre noi, lider sau follower, cum să ne punem în valoare unicitatea, pentru că numai și numai noi putem face asta, după ce ne înțelegem foarte bine pe noi înșine!
Dar ce este ONLYNESS?
Mai mult decât unicitate, căci aceasta din urmă nu se potrivește întotdeauna și poate crea izolare. E mai degrabă ca „talentul”. Când se spune despre tine că ești talentat, ai un anumit talent, înseamnă de cele mai multe ori că oamenii au recunoscut la tine anumite competențe de care au nevoie, care se potrivesc în „jocul echipei”.
Curajul de a crea conceptul ONLYNESS vine tocmai din transformarea a ceva care inițial poate părea negativ (ești într-un fel numai al tău), și să-i dai o aură pozitivă: să celebrăm acele lucruri pe care le aducem cu noi: experiențe, viziune, speranță, nevoie de apartenență, toate acestea contează într-un mod relevant pentru fiecare dintre noi. Este singura cale către a genera noi idei, inovație, progres pentru noi și comunitățile noastre. Care-i rolul liderului pentru a încuraja și celebra The Onlyness? Să se antreneze pentru a o recunoaște, a o pune în valoare și a le oferi membrilor echipei o varietate de modele dintre care să-și aleagă pentru a-și cultiva cu inspirație și înțelepciune, The Onlyness.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 284
Pentru abonare, click aici