Abordarea transformării și tehnologiei în organizațiile viitorului
Conceptul de cultură organizațională a devenit mai important ca niciodată, mai ales acum în era schimbării constante și a tehnologiei disruptive. Organizațiile sunt nevoite să adopte o abordare agilă și orientată către învățare continuă pentru a rămâne competitive și relevante într-un peisaj în schimbare rapidă. Liderii devin catalizatori ai schimbării, iar tehnologia joacă un rol vital în transformarea și evoluția organizațiilor.
Un lider eficient în organizația viitorului nu este doar un manager, ci și un mentor și un vizionar care încurajează dezvoltarea continuă și îndrumă echipa către succes într-un mediu volatil. El promovează o cultură a adaptabilității și învățării continue, fiind capabil să anticipeze schimbările și să ghideze organizația prin ele.
Am discutat despre aceste aspecte esențiale cu Despina Stroe, HR Manager România & Bulgaria la compania ROCKWOOL, și am explorat modul în care tehnologia și cultura organizațională se intersectează în organizarea viitorului.
Va propun un exercițiu de imaginație: faceți arc peste timp și imaginați‑vă cum va arată organizația dvs peste 5 – 10 ani? Care va fi rolul tehnologiei în această schimbare?
Corporația ROCKWOOL a fost construită pe tehnologie, încă din 1935, când fiul industriașului H.J. Henriksen, Finn Henriksen a cumpărat licența de producție a vatei bazaltice, după o vizită pe care a făcut-o în SUA. Din acel moment, s-au făcut investiții importante în procese tehnologice și produse care au la bază tehnologie de ultima generație. Să nu uităm că ROCKWOOL, producător de vată bazaltică pentru izolația mansardelor, pereților interiori și exteriori, deține patentul tehnologiei „Dual Density”, fiind prima companie care a produs sub această tehnologie la nivel mondial, iar în 2020 plăcile Dual Density sunt fabricate în țara noastră, la fabrica din Ariceștii Rahtivani.
Am făcut pași importanți în domeniul sustenabilității, fiind aliniați cu 11 din 17 SDGs din Agenda pentru Dezvoltare Durabilă pentru anul 2030 a Organizației Națiunilor Unite (ONU 2015). Astăzi, toate produsele ROCKWOOL sunt calificate drept „SDG positive” (sustainable development goals positive) de către TRUCOST, lider global în analiza datelor privind nivelul de carbon și impactul de mediu, companie care evaluează riscurile legate de schimbările climatice, reducerea resurselor naturale.
Toate aceste lucruri au fost posibile datorită tehnologiei avansate pe care o utilizăm și pe care departamentul de cercetare și inovare o dezvoltă în cadrul grupului, tocmai pentru a ne menține poziția de lider de piață atât în plan local, cât și la nivel global.
La nivel local, Grupul a anunțat anul trecut extinderea liniei de producție la fabrica din Ariceștii Rahtivani, iar această dezvoltare ca business, echipă, producție ne obligă la implementarea celor mai avansate modele în procesul tehnologic pentru a deveni mai eficienți, mai sustenabili, pentru a ne menține în topul producătorilor din domeniu.
Peste 5-10 ani vom fi evident mai tehnologizați decât acum, compania va implementa tehnologii avansate care ne vor ajuta să punem pe piață produse cu cele mai bune performanțe tehnice, dar și să combatem eficient schimbările climatice. Tehnologia va juca un rol esențial de la linia de producție, până la activități de HR și comunicare sau oferirea de suport angajaților în activitatea lor zilnică.
Ce impact credeți că va avea avansul tehnologic asupra resursei umane și a culturii organizaționale în ansamblu?
În ROCKWOOL avansul tehnologic impactează forța de muncă în mod diferit. Spre exemplu, în zona de producție am trecut, de la activități desfășurate parțial manual, la sisteme automatizate. Nu înseamnă că nu mai este nevoie de oameni, ci este nevoie de oameni instruiți, cu un alt nivel de competență. În viitor, provocarea va fi să găsim oameni cu calificările de care avem nevoie. Și aici intervine rolul companiei, care trebuie să instruiască angajați curenți sau să îi recruteze și selecteze atent conform noilor cerințe. Cultura organizațională se dezvoltă și ea după avansul tehnologic. S-au schimbat multe în modul cum facem lucrurile, în atitudinea, obiceiurile angajaților, gândirea lor. Am făcut investiţii semnificative pentru a îmbunătăți activitatea curentă, procesele, produsele, dar un factor important pentru sănătatea organizației este modul în care aceste schimbări impactează fiecare angajat. Și aici trebuie să fim foarte atenți cum planificăm, comunicăm și implementăm noile tehnologii astfel ca impactul să fie cât mai atenuat, acordăm timp de adaptare și suport pentru învățare.
De circa doi ani, la nivel de grup, am implementat un program de instruire ROCKLearn dedicat angajaților noștri. Pe această platformă, fiecare angajat poate alege cursuri dintr-o multitudine de domenii pentru dezvoltarea personală. Cursurile sunt făcute interactiv și, cu ajutorul tehnologiei, procesul de învățare este unul antrenant și interesant. Fiecare curs se încheie cu un mini-examen, iar odată finalizat un modul, ai posibilitatea să confrunți pe diferite subiecte colegi din alte țări care au încheiat același modul. Trebuie să spun că am aprins spiritele în primele luni după lansare, cu colegi din toate țările unde avem operațiuni care au luptat să intre pe primele poziții în clasamentul de top.
Ce abilități și competențe vor fi esențiale pentru angajați? Cum intenționează organizația dvs să faciliteze învățarea continuă și adaptabilitatea angajaților?
Este din ce în ce mai clar că angajații au nevoie de cunoștințe de operare a calculatorului, chiar pentru posturi simple, de execuție, pe linia de producție. Abilitățile de comunicare sunt foarte importante, capacitatea de a înțelege și transmite un mesaj, chiar și cel mai simplu, este deosebit de importantă în domenii unde activează mulți angajați, cu niveluri ierarhice diferite, pregătiri diferite, folosind tehnologii de lucru diferite.
Lucrul cu tehnologia avansată, cu mașini automate și semi-automate, ne determină să căutăm abilități și competențe diferite față de ce căutam acum 10 ani. Aici sunt două situații – fie reușim să găsim candidații potriviți postului, fie îi recrutăm și îi pregătim în intern pentru rolul pe care îl vor desfășura. Pentru blue collar, cel mai adesea ne întâlnim cu cea de-a două situație. Tehnologia, deși ușurează activitatea, solicită adaptarea utilizatorilor la aceasta, astfel încât să o poată folosi. Dacă utilizatorii nu au abilitățile necesare și nici compania nu îi ajută, apare rezistența, respingerea, apar greșeli de operare. Ceea ce facem deja, și vom continua, este să instruim și să calificăm angajații la locul de muncă. Gradul de adaptabilitate și de adaptare variază de la o persoană la alta, iar ROCKWOOL este pregătită pentru fiecare situație. Oferim oportunități de dezvoltare tuturor angajaților, aceștia pot învăța să opereze posturi diferite, pot promova dintr-un departament în altul în funcție de ceea ce își doresc.
Care credeți că sunt provocările și riscurile asociate cu utilizarea excesivă a tehnologiei și cum pot fi aceste riscuri gestionate?
Dezvoltarea tehnologică a adus beneficii enorme în toate domeniile de activitate, nu doar în industria noastră, dar a venit și cu provocări pe măsură. După ce s-a ajuns la situații în care o știre sau declarație se poate fabrica cu imaginea, gesturile și vocea aproape naturală a unui personaj, ne gândim cum să reglementăm toate situațiile de „deep fake”, cum să evităm riscurile de dezinformare.
Dacă ne referim la „supra-tehnologizarea” în domeniul nostru, una din provocări este aceea de a ne asigura că avem omul potrivit la locul potrivit, că nu ne uităm doar la ce efort este necesar din partea companiei, ci și la ce efort trebuie să facă angajatul respectiv, dacă are disponibilitatea necesară, dacă este capabil să facă acel efort, dacă va fi demotivat în cazul în care vede că nu are o adaptare pe măsura așteptărilor. Riscurile vin odată cu forțarea în orice direcție a angajatului să se ridice la nivelul așteptat, și apoi a organizației, cu scopul de a-și atinge obiectivele.
Tuturor ne este frică să greșim, deși ca adulți învățăm să gestionăm greșelile sau situațiile neplăcute dar, instinctual, de fapt întâi ne este frică. Într-un context tehnologic nou, această frică generează greșeli repetitive dacă angajatul nu are un suport adecvat din partea noastră, iar asta este ceea ce dorim să evităm. Tehnologia utilizată în mod forțat, incorect, incomplet sau deloc reprezintă un risc pentru siguranța angajaților, iar ROCKWOOL are ca obiectiv de bază „zero accidente”. Gestionăm riscurile prin învățarea corespunzătoare a modului de lucru, prin respectarea regulilor, prin repetare, prin dezvoltarea unui simț al responsabilității pentru siguranța propriei persoane, dar și a celui de lângă noi, vorbim despre „awareness”.
Cum credeți că organizația dumneavoastră poate promova un echilibru sănătos între tehnologie și oameni și încuraja conexiunea umană?
Promovăm un echilibru sănătos prin a înțelege ce își doresc cu adevărat angajații și prin acordarea de suport când lucrează cu tehnologii noi. Totuși încurajăm interacțiunea umană, chiar atunci când ar putea fi folosită tehnologia. Spre exemplu, în cazul trainingurilor, după perioada pandemiei în care totul a fost online, angajații doreau să vină la birou și să facă trainingurile față în față, alături de colegii lor. Ne-am pliat pe dorința lor și am trecut la organizarea de traininguri în format fizic, ori de câte ori a fost posibil. Puterea exemplului este un alt mod de promovare a echilibrului sănătos între tehnologie și oameni. Ca români, ne place să ne uităm mereu în grădina vecinului și să vedem cum se descurcă acesta. Ceea ce vedem pozitiv la vecin poate deveni motivația noastră de a performa, de a ne îmbunătăți abilitățile, de a ne dezvolta, folosind tehnologiile noi pe care le avem la dispoziție. În companie, vecinul ne este și coleg, iar competiția internă sănătoasă susținută pozitiv de către companie nu poate decât să motiveze angajații să performeze și să mențină un echilibru profesional sănătos. Susținem această competiție printr-un program de fidelizare a angajaților pentru rezultate deosebite. Prin rezultate înțelegem atitudine, utilizarea corectă și completă a echipamentului de protecție, „awarenessul” despre care vorbeam mai devreme, respectarea regulilor, ideile de îmbunătățire puse în practică, proiecte noi și așa mai departe.