Care este cheia succesului în banking. De vorbă cu Elvira Dumitru, director HR Garanti BBVA

Transformările rapide din piața muncii generează schimbări semnificative în sectorul bancar. Mai mult ca oricând, profesioniștii din domeniul resurselor umane joacă un rol esențial în asigurarea unui echilibru între tehnologie și componenta umană, pentru a susține o cultură organizațională solidă și un mediu de lucru motivant. Elvira Dumitru, directorul de resurse umane al Garanti BBVA, a oferit o viziune detaliată asupra provocărilor și strategiilor care conturează viitorul resurselor umane în banking.
Drumul către domeniul resurselor umane a fost pentru Elvira Dumitru mai mult o alegere spontană decât o direcție predestinată. „Dacă ar fi să spun, mai degrabă domeniul resurselor umane m-a ales pe mine. Inițial, visul meu era cu totul altul – îmi doream să devin coregraf, visam la un alt tip de carieră, cea artistică. Deși părinții mei m-au încurajat să urmez o cale mai tradițională, am ales un drum diferit. Prima mea experiență într-o companie mi-a deschis o nouă viziune asupra carierei”, își amintește directorul de resurse umane.
Elvira Dumitru a făcut tranziția către sectorul bancar în 2006, atrasă de prestigiul industriei și de oportunitățile pe care acesta le oferea. Totuși, criza financiară din 2008-2009 a fost un moment de cotitură în cariera sa, confruntându-se pentru prima dată cu realitățile dure ale pieței muncii: „A fost o perioadă dificilă, atât pentru angajați, cât și pentru angajatori, iar impactul asupra pieței muncii a fost considerabil”, afirmă specialista. Criza economică din 2009 a fost una dintre cele mai mari provocări profesionale ale sale, iar lecția învățată a fost despre echilibru, comunicare și adaptabilitate rapidă: „A fost un moment de învățare despre cum să găsim soluții rapide și eficiente pentru restructurări și optimizări, fără a pierde din vedere moralul echipelor”, adaugă ea.
„Investim constant în angajați”
În domeniul bancar, unde predomină profesiile economice și succesul se măsoară adesea în funcție de performanțele individuale, Elvira Dumitru remarcă faptul că unele trăsături specifice, precum perseverența și capacitatea de concentrare pe termen lung, sunt esențiale. Aceste calități îi permit să abordeze cu eficiență provocările constante ale industriei financiare, în timp ce gestionează, cu precizie, toate situațiile complicate ce vin odată cu schimbările rapide ale pieței.
În plus, Elvira Dumitru subliniază importanța unei echipe motivate și unite, care să aibă un sentiment puternic de apartenență și apreciere. „Investim constant în angajați, de la programe de dezvoltare la beneficii, dar cel mai valoros lucru rămâne momentul când le arătăm aprecierea noastră, dincolo de orice fapte. Este esențial să menținem o atmosferă de recunoaștere și respect, care să creeze o legătură puternică în cadrul echipelor noastre. Aceste acțiuni nu doar că sprijină performanța continuă, dar și stabilitatea echipei, care, în final, este cheia succesului într-un mediu bancar în continuă schimbare”, mai spune directorul de resurse umane.
Credința în propriul drum și perseverența au ghidat-o spre locul în care își dorea să ajungă. „Perseverența și încrederea în propriile forțe m-au ghidat pe drumul profesional pe care l-am ales. Am ajuns acolo unde îmi doream să fiu, mi-am demonstrat că succesul vine atunci când nu renunți la visurile tale și rămâi deschis către învățare continuă și dezvoltare”, afirmă cu tărie Elvira Dumitru.
Cultura organizațională la Garanti BBVA
„În Garanti BBVA, cultura organizațională se definește prin dinamism, competitivitate și un puternic spirit inovator. Punem clientul pe primul loc, gândim strategic – Think Big! – și lucrăm împreună ca o echipă unită. Ne ghidăm după principii de integritate, responsabilitate și adaptabilitate, oferind atât soluții financiare eficiente, cât și un mediu de lucru motivant. Considerăm că succesul vine din implicare și colaborare, dar și din grija autentică față de colegi, empatia fiind un pilon esențial al modului nostru de a lucra împreună”, mai spune experta.
Garanti BBVA investește anual în dezvoltarea angajaților, printr-un plan bine structurat de traininguri și mentorat. „Ne concentrăm atât pe abilități tehnice, cât și pe competențe interpersonale, esențiale pentru creșterea profesională. Anul acesta, de pildă, vom implementa un program de Change Management, care include etape specifice pentru leadership, coaching și mentorat. Obiectivul nostru este să le oferim angajaților instrumentele necesare pentru a se adapta și a performa într-un mediu dinamic”, afirmă directorul de HR.
Elvira Dumitru crede cu tărie că adaptarea este cheia succesului, iar strategia băncii trebuie să evolueze constant: „Punem accent pe flexibilitate, învățare continuă și adoptarea noilor tehnologii, astfel încât să oferim soluții eficiente, atât angajaților, cât și organizației”.
Echilibrul între viața profesională și cea personală
Pentru Elvira Dumitru, organizarea este esențială, iar asta a ajutat-o să mențină un echilibru între programul solicitant de la birou și viața personală: „Sunt o persoană foarte organizată și tratez problemele după nivelul de urgență și impact. Ideal este să beneficiezi de ajutorul necesar în familie. Sincer, un echilibru este dificil de obținut, deoarece ambele aspecte ale vieții necesită atenție sporită și un consum considerabil. De multe ori am simțit că nu mă implic suficient în chestiunile legate de familie. Poveștile de succes pe toate planurile fie sunt legende urbane sau strategii de marketing, fie persoana respectivă a beneficiat de un suport considerabil acasă”, mărturisește directorul de HR.
De-a lungul carierei sale, a avut trei mentori care au ajutat-o, influențat-o și ghidat-o în viață. „Cred că autosuficiența nu este constructivă. Este nevoie să evoluăm în permanență, iar dacă alegem să ne petrecem timpul cu oameni deosebiți și valoroși, cel puțin prin asimilare și tot învățăm ceva”, conchide Elvira Dumitru. Experiența vastă și provocările traversate o definesc ca lider, iar strategiile sale de resurse umane sunt axate pe susținerea oamenilor și pe dezvoltarea unui mediu de lucru echilibrat. Garanti BBVA continuă să se adapteze transformărilor din industrie, asigurând un cadru solid pentru evoluția angajaților săi.
CITEȘTE ȘI: Patru generații. Fericirea, între „drept” și „bun” | EDITORIAL
Foto: Elvira Dumitru, director HR, Garanti BBVA

Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 296 | Aprilie 2025