Cultura încrederii
Momentul acceptării ”Noului Normal” a venit. Mai dinamic sau mai provocator, oricum ar fi el, știm că succesul pe termen lung depinde de modul în care ne adaptăm și la care contribuim cu toții conștient sau intuitiv.
La începutul pandemiei, majoritatea angajaților cu activitate de birou au lucrat preponderent de acasă, dar, în ultimele 12 luni, s-a conturat modul de lucru hibrid, un mix între lucrul de la birou și cel de acasă.
Echipa mea funcționează acum hibrid. Este un mod provocator, despre agilitate, flexibilitate și despre compromis, presărat cu beneficii, dar și cu riscuri deopotrivă. Ca echipă, ne-am adaptat din mers și relativ ușor, am explorat, experimentat și am reușit să rămânem eficienți într-un domeniu în care interacțiunea și comunicarea reprezintă baza activității noastre.
Cea mai mare provocare a fost menținerea coeziunii echipei și a echilibrului emoțional, dar am noroc de colegi pe care dificultățile îi unesc, îi provoacă să găsească soluții și să gândească pozitiv. N-a fost ușor, dar am găsit împreună resurse și metode noi și am reușit să continuăm fără sincope. Ne-am împrietenit cu online-ul, am mâncat, dansat și celebrat evenimente împreună. I-am ajutat și pe alți colegi să depășească impactul pandemiei. Toate aceste reușite ne-au unit și mai mult ca echipă, am devenit mai puternici, mai valoroși.
În companie, ca manageri, ne străduim să maximizăm avantajele ambelor lumi, cea de la birou și cea de la distanță și să diminuăm riscurile. Generali România investește continuu în cadrul de lucru remote și în tehnologie pentru a ușura viața clienților și pentru a păstra eficiența activității.
Marele beneficiu pentru companie și angajați este evident evoluția rapidă, accelerată, atât cea tehnologică și digitală legată de procese și sisteme cât și cea a cunoștințelor și abilităților dezvoltate în același sens. Ca angajați ne putem organiza mai coerent timpul, prioritizând nevoile profesionale și ținând cont de cele individuale.
Modelul de lucru hibrid a determinat creșterea eficienței muncii, a creativității, a implicării în proiecte diverse și inovative. Am observat și o creștere a nevoii de apartenență la grup, a bucuriei de a fi împreună în mediul formal și informal, ceea ce în mediul hibrid a reîntărit cultura și valorile organizației care avuseseră de suferit la începutul pandemiei.
Pe de altă parte modul de lucru hibrid poate duce la o încărcare mai mare. Ne-am lovit de acest risc. Munca la distanță poate face dificilă impunerea unor limite în ceea ce privește orele de lucru. Găsirea modului prin care să păstrăm un echilibru între viața personală și cea profesională capătă acum noi valențe. Cert este că modul de lucrul hibrid va continua pe termen lung cu un număr prestabilit de zile în care vom munci de acasă.
Mi-ar plăcea mult să spun că vom face un pas mai departe, către săptămâna de lucru de 4 zile. Dar am două motive care mă împiedică să spun că ar fi de recomandat, cel puțin în stadiul actual. Primul e faptul că obiectivele de business vor rămâne aceleași. Ele cresc, deci și volumul activității. În teorie, putem fi mai eficienți și să finalizăm în 32 ore ceea ce facem acum în 40 ore, dar efortul depus, fără un sprijin mai mare din partea tehnologiei, ar putea avea efecte imprevizibile asupra puterii de concentrare, al sănătății și al interacțiunii profesionale. Al doilea motiv vine dintr-un alt unghi, cel al clienților, care accesează serviciile noastre întreaga săptămână și implicit al colegilor care le oferă sprijin. De aceea înclin să cred că timpul și experiențele viitoare ne vor ajuta în găsirea celei mai eficiente soluții și în această privință.
Cheia pentru a reuși într-un mediu atât de imprevizibil este dată de agilitatea companiei, de leadership-ul care stabilește strategia pe termen lung și care construiește echipele în jurul responsabilității, creează o cultură a încrederii și conectează continuu oamenii la scopul lor principal.
O metodă pe care o consider de succes este să construiesc o cultură a feedback-ului, deoarece îi ajută să își echilibreze responsabilitățile de business, pe cele de acasă și timpul personal. Stabilirea unor obiective SMART e un alt lucru central pentru ca fiecare să înțeleagă ce, cum și când are de făcut. Nu în ultimul rând le acord încredere, deleg și responsabilizez sarcini, supervizând când și cât este necesar, fără să fac micro management. Aceste acțiuni îi stimulează și motivează pe colegii mei în atingerea obiectivelor individuale sau de echipă.
Fiecare om are o idee diferită despre ce înseamnă să facă ceva „rapid” sau „bine”. Un manager trebuie să se asigure că așteptările lui sunt corect înțelese de fiecare coleg. Reușesc acest lucru prin sincronizarea și împărtășirea calendarului cu membrii echipei sau prezint exemple specifice despre ceea ce mă aștept să realizeze.
De asemenea, mă asigur că sunt la fel de disponibilă atât pentru membrii echipei care lucrează la distanță cât și pentru cei de la birou și îmi impun să mă concentrez mai puțin pe detalii și mai mult pe rezultat.
Mai ales la începutul perioadei de lucru remote, a existat teama că sarcinile zilnice ar putea avea suferit, sacrificând calitatea “de la birou”. Am descoperit însă că acest lucru poate fi ținut sub control cu ușurință atunci când se stabilesc reguli de lucru clare și specifice.
Nu în ultimul rând un nivel dezvoltat de inteligență emoțională este un semn distinctiv al managerilor și liderilor puternici, iar aceste atribute au nevoie de o recalibrare la noile nevoi ale oamenilor și la noile metode de lucru ale unei organizații.
Așadar, adaptarea modului de lucru hibrid pe termen mediu și lung devine esențială în această perioadă. Traversăm împreună o etapă de învățare în care trebuie să aflăm ce funcționează și ce nu analizând experiența acumulată în acest ultim an. Apoi, găsirea unor soluții de automatizare pentru procesele repetitive este necesară pentru eficientizarea fluxurilor de lucru. Putem realiza astfel economii semnificative de timp și de costuri, eliberând angajații pentru a se concentra pe sarcini mai importante.
Un loc de muncă hibrid de succes are capacitatea de a genera oamenilor un echilibru mai puternic între muncă și viață privată, în timp ce compania își atinge obiectivele stabilite. De aceea, este important să identificăm mijloacele digitale și modalitățile de sprijin pentru ca acest lucru să se întâmple.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 280
Pentru abonare, click aici