Generația X: Cheia pentru Succesul Organizațiilor Moderne
Preocuparea principală a organizațiilor în ultimii ani este orientată către Gen Z și Millenials. Deși generațiile mai tinere par să atragă toată atenția, Generația X rămâne un pilon esențial al pieței muncii. Această generație, născută între 1965 și 1980, aduce cu ea o bogată experiență, o atitudine pragmatică și bine ancorată în realitatea unei situații economice dure prin care au parcurs-o, precum și o dorință de dezvoltare profesională și personală continuă.
Pentru a înțelege relevanța membrilor Generației X în companiile moderne, haideți să ne gândim la povestea lui Alex, în vârstă de 48 de ani, director de vânzări într-o corporație din domeniul FMCG. Alex nu este doar un vechi angajat, ci un lider credibil, asumat și care are o mulțime de momente de “coaching on the job” cu colegii săi mai tineri. Alex este un profesionist cu perspectiva și maturitatea necesare pentru a gestiona provocări complet disruptive apărute în contexte din ce în ce mai imprevizibile.
Caracteristici ale Generației X
Vorbim de un element esențial al forței de muncă globale. Conform mai multor date statistice, în prezent, această generație ocupă mai mult de jumătate din pozițiile de management la nivel global. În plus, alte studii internaționale arată că membrii generației X au o rată de abandon a locului de muncă mult mai scăzută decât a celorlalte generații.
O mare parte a generației X a experimentat crize economice (criza financiară din 2008), progrese tehnologice (web 2.0, apariția rețelelor sociale) și schimbări de paradigmă în peisajul afacerilor (uberizarea multor servicii), obținând o înțelegere și o experiență greu de egalat. Aceste trăsături le oferă o perspectivă care poate fi de neînlocuit în procesele de luare a deciziilor sau procesele critice de business.
Generația X are printre trăsăturile principale o puternică etică de muncă și o dorință mare de independență. Majoritatea au devenit angajați pentru prima oară într-o perioadă de prosperitate, însă au experimentat pe parcurs și crize economice majore și sunt cunoscuți pentru reziliența, creativitatea și adaptabilitatea în a-și atinge obiectivele. Angajamentul lor față de carieră este un exemplu pozitiv ce contribuie deseori la productivitatea și stabilitatea exemplificate de diverse organizații.
Generația X a crescut într-o perioadă în care nu se utilizau pe scară largă internetul și rețelele sociale. În consecință, au o tendință de a fi consumatori mai exigenți de informații și gânditori critici mai abili. Utilizează procese mai elaborate în evaluarea informațiilor, sintetizarea ideilor complexe și obișnuiesc să ia decizii informate.
Generația X are un nivel de reziliență foarte mare și sunt capabili să jongleze cu multiple responsabilități, dincolo de înțelegerea naturală a conceptului de multitasking. Literatura de specialitate îi numește deseori “generația sandviș” datorită faptului că sunt prima generație care are grijă de copii, în timp ce au grijă și de părinții lor în vârstă.
Generația X este ancorată în ambele lumi – analogică și digitală. Generațiile mai în vârstă s-ar putea să nu aibă flexibilitatea de a ține pasul cu toate schimbările, din punct de vedere al tehnologiei și conceptelor cu care operăm zi de zi, în timp ce generațiile mai tinere ar putea să nu înțeleagă cum au ajuns lucrurile în modul în care le cunosc – social, tehnologic, economic.
Crearea unui Mediu de Lucru Motivant pentru Generația X
Valorificarea caracteristicilor Generației X poate aduce beneficii la nivelul întregii organizații, însă pentru asta companiile trebuie să creeze un mediu de lucru care să încurajeze implicarea lor și să le ofere posibilitatea de a-și valorifica cunoștințele și experiența.
Cum putem realiza acest lucru?
Cele mai la evidente propuneri vin din trăsăturile acestei generații. Le putem oferi oportunități constante de dezvoltare a abilităților profesionale și personale, posibilitatea de a-și transfera know-how-ul către generațiile mai tinere prin coaching și mentoring. Putem de asemenea să îi implicăm în proiecte transversale unde își pot utiliza atât capacitățile de relaționare crescute cât și abilitățile de integrare a conceptelor diverse în soluții pragmatice.
Soluțiile sunt variate, însă pentru a fi siguri care sunt cele mai relevante am demarat un survey la nivel național în care invităm toți angajații ce fac parte din Generația X (n. 1965 – 1980) să își exprime opțiunile legate de ce anume îi motivează, ce anume reprezintă un mediu de lucru plăcut, ce anume le oferă echilibru între viața personală și cea profesională și cum tratează organizațiile în care se află toate aceste elemente.
Survey-ul se regăsește pe site-ul Marco Polo și este accesibil AICI.
Rezultatele vor fi publicate ulterior sub forma unui e-book ce tratează nevoile diferite de programe de învățare.
Așadar, programele pe care le-am derulat de-a lungul timpului ne indică faptul că prin implicarea activă în proiectele companiei și prin mentoratul și coaching-ul generațiilor viitoare, membrii Generației X pot juca un rol crucial în succesul organizațiilor moderne. Cum ne bucurăm întotdeauna de perspective noi vă invităm pe fiecare să răspundeți la survey și să ne ajutați să aflăm concret cum putem construi împreună un mediu de lucru relevant pentru fiecare generație.