UNITATE și DIVERSITATE. Noile oportunități deschise prin contopirea a două universuri organizaționale
Alina Gamauf, Membru al Comitetului Executiv al Carrefour România, are în responsabilitate departamentele de Resurse Umane, CSR, Corporate Affairs și Property. Ultimul an din activitatea sa a fost unul intens și plin de satisfacții, care, mai presus de toate celelalte realizări, va rămâne în istoria Carrefour ca „anul marcat de fuziunea operațiunilor și a echipelor Cora”. Despre marile provocări și reușite ale acestui an, dar și despre noile oportunități și noile orizonturi deschise prin contopirea celor două universuri comerciale, vorbim cu Alina Gamauf în interviul secțiunii Business Excellence.
Alina, a trecut un an de când ai preluat responsabilitatea pentru departamentele de Expansiune și Property. Care au fost obiectivele principale stabilite la momentul preluării și cum s‑au concretizat în realizări evidente în decursul acestui an?
A fost un an intens și plin de satisfacții, în care ne‑am concentrat pe obiectivul strategic al Carrefour România de a ajunge la cât mai mulți clienți, cu o gamă de produse diversificată, preponderent locală, încorporând soluții digitale și servicii inovatoare în evoluția de la just brick & mortar la o experiență de retail modernă. Rămâne în istoria Carrefour în România ca anul marcat de „fuziunea operațiunilor și a echipelor Cora”. Asta a presupus un tur de forță și un efort de colaborare la toate nivelurile companiei. Însă, credem că procesul, în toată complexitatea lui, a înglobat toate dimensiunile necesare, reușind să consolidăm toată forța de muncă ce a venit odată cu integrarea Cora sub Carrefour. Am lucrat intens pentru consolidarea viziunii noastre omnichannel, dar și pentru expansiuni semnificative ale lanțului nostru de magazine, în special în formatul de hipermarket, cu noi deschideri – trei hipermarketuri noi deschise în 2023 la Alba Iulia, Craiova și Arad, și, deja unul anul acesta, la Pitești, pe lângă integrarea magazinelor Cora. Pentru a doua jumătate a anului, prioritatea noastră rămâne integrarea, prin fuziunea celor două universuri într‑unul singur și transformarea Cora în Carrefour. În același timp, ne extindem amprenta fizică, cu accent pe proximitate, unde avem două formate care ne vor ajuta să susținem nevoile clienților noștri pe termen lung: Express, foarte ușor accesibil în cartiere, cu caracter personal, și Market, la intersecția dintre hipermarket și Express, cu accent pe prospețime și rapiditate. În paralel, ne ocupăm și de remodelări, pentru o experiență cât mai plăcută la cumpărături.
Care sunt aspectele pe care le‑ai considerat cele mai satisfăcătoare și cele mai provocatoare în preluarea acestor noi responsabilități, dar și în atingerea obiectivelor asumate? Cum ai depășit provocările?
Pentru că sunt genul de persoană care nu fuge de provocări, ba chiar le privesc drept o modalitate de a mă menține activă constant, m‑am orientat întotdeauna spre a face lucruri noi. Necunoscutul, schimbările sau presiunea noilor responsabilități mă energizează, mă ajută să‑mi lărgesc orizontul și să devin un profesionist mai bun. În Lumea Carrefour, indiferent de rolul pe care îl deții, ești înconjurat de oameni, de colegi dispuși să ajute, echipe ghidate de aceleași obiective ambițioase. Așa se întâmplă și în cazul meu, am o echipă care privește provocările din același unghi ca și mine, cu pasiune, entuziasm, curiozitate și dorință de evoluție. Retailul îmi oferă un câmp de acțiune foarte larg, un univers complet, în care am posibilitatea ca, fără a renunța la prima mea dragoste, HR‑ul, să‑mi folosesc întregul potențial pentru a contribui la dezvoltarea businessului. Noua responsabilitate a adus cu sine noi oportunități de dezvoltare personală, dar și profesională, pentru că îmi oferă șansa de a cunoaște îndeaproape echipe noi, dar și de a le împărtăși cât mai mult din know‑how‑ul meu. Și mă aduce și mai aproape de clienți, cărora le aducem magazinele lângă casă, și prin ele, gama de produse Carrefour. Acum experimentez altfel bucuria deschiderii unui nou magazin – mă conectez și cu echipa, dar văd mai mult businessul și din perspectiva clientului. În plus, preluarea noilor responsabilități a dus la șansa de a dezvolta relații profesionale valoroase, de a cunoaște și a contribui la formarea unor echipe profesioniste; e un networking organizațional excelent, care mă îmbogățește constant și mă ajută ca, la rândul meu, să mentorez alți colegi. Colegii noștri sunt motorul principal al succesului Carrefour, și le recunoaștem întotdeauna meritele și provocările. Prin noua noastră campanie de Employer Branding, lansată sub conceptul „Oameni suntem, te înțelegem” încercăm să atragem și să păstrăm talentele în companie. Campania este construită în baza punctelor noastre forte identificate de către colegi și a aspectelor care ne diferențiază și care sunt apreciate de către membrii din Lumea Carrefour. Vrem să oferim un sentiment de apartenență, echilibru și securitate, deoarece înțelegem foarte bine că siguranța este una din motivațiile intrinseci care ne determină să fim buni, zi de zi, în joburile noastre.
Cum ai reușit să integrezi eficient activitățile departamentelor pe care le coordonezi în strategiile de resurse umane și în cultura organizațională?
Consider că modul transparent în care comunic cu echipa mea a reprezentat un punct forte de plecare în noile zone pe care le‑am preluat. Am susținut întotdeauna conceptul de feedback bilateral, pentru a avea constant o perspectivă cât mai variată și provenită din cât mai multe surse, pentru a putea trage ulterior concluzii cât mai relevante. De altfel, schimbul de idei constructive ne ajută întotdeauna să ne aliniem într‑un mod unitar la obiectivele și strategiile organizației. Odată ce am preluat noile atribuții, mi‑am propus drept obiectiv principal crearea unui cadru solid, integrarea eficientă a activităților tuturor departamentelor pe care le coordonez, contribuind astfel la succesul organizației pe termen lung.
Care sunt planurile și prioritățile tale pentru dezvoltarea acestor departamente în viitorul apropiat? Cum se integrează ele în planurile de afaceri pe termen lung ale companiei?
Punctul central al activității noastre acum este să facilităm un proces cât mai lin de integrare al Cora în Lumea Carrefour. Ne dorim ca acest proces să fie unul eficient atât pentru noi intern, ca echipă, dar și pentru clienții noilor magazine Carrefour. Fie că e vorba de clienți vechi sau clienți noi, vrem ca experiența lor la cumpărături să devină din ce în ce mai bună, iar pentru că știm cât de îndrăgite erau anumite game de produse ale vechiului magazin, o mare parte a celor din zonele de măcelărie, cofetărie sau gastro vor fi integrate în noul magazin cu ajutorul colegilor care fac aceste lucruri posibile. De altfel, suntem mereu în căutare de noi profesioniști care să se alăture echipelor din magazine, în special pentru gama de produse proaspete. Și pentru că nu ne concentrăm numai pe hipermarketuri, ci avem grijă și de formatul mic, astăzi ne bucurăm de cinci magazine Cora Urban remodelate sub identitatea Carrefour Express: Avangarde, Ghencea, Mihalache, Rahovei și Cantemir. Pe termen lung, urmărim expansiunea pe toate formatele, inclusiv în dimensiunea e‑commerce, fideli strategiei noastre omnichannel, care ne‑a consacrat pe piața din România. Aproximativ 50% din populația României locuiește la mai puțin de 15 minute de mers cu mașina de un magazin Carrefour, iar asta spune multe despre dorința noastră de a fi mereu acolo unde sunt clienții noștri.
ALINA GAMAUF, Membru în Comitetul Executiv Carrefour România Alina are peste 15 ani de experiență în domeniul Resurselor Umane, atât la nivel local, cât și internațional, în țări precum Austria, Germania și Italia. În cadrul grupului financiar din care a făcut parte timp de 15 ani, Alina a fost responsabilă de coordonarea echipelor de Resurse Umane, de la HR Business Partner, la Director de Resurse Umane. În ianuarie 2021 s‑a alăturat echipei Carrefour România în calitate de Director Resurse Umane, obținând, alături de echipă, certificarea Top Employer și revalidarea certificării Standardului European și International privind Egalitatea de Gen. În august 2021, a preluat echipele de CSR și Public Affairs, alături de care a implementat o multitudine de proiecte cu impact durabil în comunitate, precum și la nivelul organizației. Din postura de responsabil al departamentelor de Expansiune și Property, în 2023 Carrefour România a înregistrat rezultate remarcabile, prin extinderea amprentei fizice și achiziția brandului Cora.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 290
Pentru abonare, click aici