Pe ce se bazează leadershipul feminin?
Studiile realizate la nivelul Uniunii Europene, dar și cele locale, făcute pentru piața muncii din România, arată că încă există o diferență substanțială între femei și bărbați, când vine vorba despre accesarea unor joburi, dar, mai ales, de salarizare. Această situație este importantă nu numai din perspectiva egalității de gen pe piața muncii, ci și pentru că multe companii și-au exprimat teama că, în curând, nu vor mai avea de unde selecta viitorii lideri.
Evident, nu doar bărbații au dorința, inteligența și perseverența pentru a conduce. Doar că femeile care au fix aceleași calități trebuie să muncească mai mult sau să beneficieze de puțin mai mult noroc pentru a avea același traseu în carieră, după cum arată cercetări despre piața muncii realizate de E&Y şi Comisia Europeană.
Responsabilități feminine și aspirația de a conduce
De regulă, femeile se confruntă cu mai multe responsabilități casnice și de îngrijire a copiilor decât bărbații. Aceste cerințe particulare reprezintă o barieră suplimentară pentru ele. Ca să faciliteze realizarea echilibrului dintre muncă și viața privată, companiile au la dispoziție diverse soluții, cum ar fi orele de lucru flexibile sau alternative de îngrijire a copiilor, precum grădinițele de la sediul firmei. Aceste inițiative pentru păstrarea echilibrului între muncă și viață privată nu doar că facilitează accesul femeilor către joburi și poziții înalte, dar le și motivează să acceadă către o poziție de conducere.
În plus, un climat de cooperare în cadrul organizației stimulează ambițiile de conducere în cazul ambelor sexe, dar face acest lucru în mod diferit pentru bărbați și pentru femei.
Pentru bărbați, în general, există o probabilitate mult mai mare de a se defini în cadrul grupurilor din care fac parte, astfel încât pentru ei un climat de cooperare în cadrul companiei este ca un combustibil pentru aspirația lor de a conduce. În schimb, femeile folosesc, de cele mai multe ori, relațiile lor apropiate pentru a se defini. De aceea aspirația lor de conducere este influențată în mod pozitiv de un climat de cooperare și înțelegere în relațiile lor apropiate, cum ar fi cu cei aflați în directa subordine.
Liderii de sex feminin, esențiali pentru dezvoltarea leadershipului feminin
Prin natura lor, femeile sunt considerate mai „grijulii“, mai „mămoase”. Acest aspect poate conduce la prejudecata că femeile au șanse mai mici să conducă o echipă, un departament sau o companie, deoarece leadershipul este caracterizat prin atribute mai degrabă opuse, mai degrabă masculine. Trebuie să fii „puternic”, „riguros” sau „dominant” pentru a conduce. Dar aceste caracteristici comune nu trebuie să stea în calea femeilor care doresc să devină lideri. Dacă femeile se identifică cu organizația, aspirația lor de a conduce este naturală. Din acest motiv, companiile ar trebui să investească timp și efort într-un PR adecvat, precum și în strategia de branding de angajator.
Mai mult, studiile realizate în cadrul companiilor (cercetări ale Comisiei Europene, dar și cel despre deficitul de talente al Manpower) arată că numirea mai multor lideri de sex feminin este esențială, deoarece acestea au un impact important asupra altor femei care aspiră să devină lideri. De asemenea, departamentele de resurse umane joacă un rol esențial în evaluarea și îmbunătățirea mediului organizațional.
Lider vs manager
Nu în ultimul rând, persoanele cu puternice rețele personale și cu mentori buni se bucură de mai multe promoții, salarii mai mari și o mai însemnată satisfacție în carieră; ele au un sentiment de apartenență. Într-un articol din Harvard Business Review se precizează că diferența dintre un lider și un manager „este abilitatea de a-și da seama în ce direcție să meargă și înspre care să angajeze oamenii și echipele, adică toți pașii necesari pentru a atinge ținta propusă”.
Cu toate acestea, este cert că nu toate rețelele sunt egale. Roy Baumeister, un psiholog care studiază apartenența socială, consideră că bărbații au tendința să-și construiască rețele mai dezvoltate decât cele ale femeilor. Prin urmare, rețelele lor de cunoștințe le oferă o gamă sporită de resurse pentru acumularea de noi cunoștințe, dar și de noi oportunități. Totuși, networkingul femeilor, deși mai restrâns, este mai profund.