5 întrebări la interviul pentru un post de manager
Cadreemploi.fr a consultat mai mulţi reprezentanţi ai companiilor de recrutare, ca să afle care sunt cele mai comune întrebări la interviurile de angajare pentru un post de manager.
1. Explicaţi-mi cum aţi realizat un anumit proiect!
La interviurile de angajare pentru un post de manager întrebările sunt, aşa cum spuneam, diferite faţă de cele clasice şi sunt formulate astfel încât candidatul să poată exemplifica cu situaţii pe care le-a întâlnit în carieră. Atunci când un candidat explică modul în care a realizat un anumit proiect, recrutorul vrea să vadă dacă vorbeşte mai întâi de propriile reuşite sau dacă vorbeşte de echipa lui. Un bun manager trebuie să fie conştient de munca în echipă şi de aspectul uman al funcţiei lui. Dacă nu este cazul, este îngrijorător. E ca un antrenor care îşi atribuie meritele echipei, în loc să vorbească despre eficacitatea jucătorilor.
2. Care este cea mai rea amintire pe care o aveţi ca manager?
Nu există un manager care să nu fi avut vreo problemă, fie că vorbim despre o situaţie de criză, un conflict între colaboratori sau un simplu dead-line greu de respectat. Recrutorii vor să vadă dacă managerul a reuşit să ia distanţă şi să înveţe ceva din eşecul pe care l-a avut. O funcţie de management presupune tensiune, mobilitate, echipe intergeneraţionale şi uneori multiculturale, misiuni care trebuie realizate rapid. Întrebările despre amintirile mai puţin plăcute sunt un test de maturitate, o încercare de a afla dacă viitorul manager poate să "ducă" toate responsabilităţile funcţiei.
3. Care este cea mai plăcută amintire ca manager?
Această întrebare, asociată cu precedenta, îți permite să înţelegi mai bine personalitatea managerială a candidatului. Managerii care spun că reuşita profesională cea mai mare a fost să realizeze un proiect dificil în timpul alocat, încadrându-se în buget sunt cei centraţi pe operaţional şi îndeplinirea obiectivelor. Sunt şi candidaţi care îşi amintesc cu plăcere despre cum au reuşit să îşi conducă membrii echipei până la nivelul de experţi. Aceştia sunt cei centraţi pe latura umană. În funcţie de fişa postului, de sectorul de activitate sau de cultura întreprinderii, fiecare candidat în parte va şti ce să aleagă.
4. Care sunt competenţele cheie ale unui manager?
În funcţie de ordinea în care candidaţii enumeră calităţile unui manager, recrutorii îşi dau seama ce este mai important pentru el: capacitatea de a arbitra, de a organiza o echipă, de a creşte competenţele, de a comunica, de a administra o criză sunt doar câteva dintre lucrurile pe care trebuie să le facă un manager. Este foarte posibil să i se ceară candidatului să intre puţin în detalii şi să exemplifice cu situaţii concrete de ce crede că un anumit lucru este important.
5. Care sunt competenţele operaţionale pe care le aveţi?
La un interviu se evaluează mai uşor expertiza managerială decât capacitatea operaţională. Un bun manager nu trebuie doar să delege şi să facă lucrurile să se întâmple, trebuie să fie capabil el însuşi să îndeplinească sarcini. Recrutorul trebuie să se asigure că viitorul manager ştie să facă el însuşi ceea ce le cere colaboratorilor: să vândă un produs, să caute noi clienţi, să respecte normele şi procedurile. Asta îi va asigura managerului credibilitate în rândul echipei pe care o va conduce, nu va fi doar cel care dă ordinele.
Este important să cunoşti acest tip de întrebări şi să reflectezi la ele atunci când vei candida pentru un post de manager, în primul rând ca să nu fii luat prin surprindere. Un bun manager are, nu-i aşa, şi o bună viteză de reacţie.
În ceea ce priveşte răspunsurile, nu există reţete despre ce e bine şi ce e rău, totul depinde de industrie.