5 tipuri de angajati care trebuie dati afara
Intrigantul
Purtand titulatura de „drama queen” in limba engleza, acest tip de intrigant e destul de des intalnit si se poarta ca si cum viata ar fi o telenovela. Ii place sa starneasca scantei intre oameni, ca apoi sa observe cum se manifesta acestia. Studiile arata ca la baza multor conflicte ce au loc in cadrul companiilor se afla acest gen de indivizi, dupa cum semnaleaza un articol de pe inc.com. Fie ca dau in vileag discutiile prívate dintre angajati, fie ca ii acuza pe unii dintre ei ca nu muncesc, intrigantii vor cauta tot timpul diverse metode pentru a atrage atentia superiorilor.
Din pacate, intrigantii nu influenteaza doar productivitatea angajatilor, ci au un efect profund care se poate extinde pe o raza mai mare. Atacurile lor pot fi indreptate catre conducere, murdarind imaginea managerilor, fapt ce poate aduce probleme si mai serioase in cadrul companiei.
Este greu sa te confrunti cu o persoana intriganta, mai ales ca tot ceea ce se intampla va ajunge foarte usor la urechile celorlalti. Unele companii au incercat sa implementeze politici contra barfelor, insa acestea pot fi destul de greu de pus in practica, mai ales pentru ca ii pot face pe angajati sa se simta ca si cum discutiile lor sunt ascultate si interpretate.
Victima
Una din cele mai mari provocari pe care le intalnesti atunci cand gestionezi o echipa este sa stii cum sa te comporti cu cel caruia ii place sa faca pe victima. Acest tip de persoane evita sa isi asume responsabilitatea faptelor si prefera sa dea vina pe ceilalti. Tot timpul isi vor gasi o scuza pentru greselile pe care le fac, iar comportamentul lor ii poate determina si pe ceilalti angajati sa procedeze la fel.
Un exemplu des intalnit este acela al angajatului care profita la maximum de concediul medical fara sa aiba vreun motiv palpabil. Atunci cand cineva lipseste in mod constant, acest lucru va fi sesizat si de catre ceilalti angajati care sunt nevoiti sa munceasca in plus pentru a-i tine locul. Pentru a evita astfel de probleme, este indicat ca in cazul unei absente mai mari de cateva zile, compania sa ceara o clarificare din partea medicului.
Instabilul
Brandusa Fecioru, HR Director la TotalSoft, spune ca acest tip de persoane reactioneaza la impuls, in loc sa se gandeasca la consecinte, iar prin comportamentul si limbajul lor induc tensiune, teama si suspiciune in echipa de lucru. „Nu stii la ce sa te astepti de la ei. Au toane diferite si nu prea au capacitate de empatie, de a intelege efectele comportamentului lor asupra celorlati. Eu cred ca abilitatile de ascultare ale acestor indivizi, a celorlalti dar si a lor insisi, sunt diminuate.”, ne spune Brandusa Fecioru.
Nonconformistul
Tipul rebelului este facut sa incalce reguli, de la cele mai simple la cele mai complexe. Orice companie are un set mai mic sau mai mare de reguli pentru a putea functiona, iar acesti indivizi vad regulile ca pe un sistem de control si se vor zbate din toate puterile sa le combata. Daca in companie, spre exemplu, exista o regula care cere adoptarea unei tinute formale, acesta va veni adesea imbracat in tricou si pantaloni scurti.
Decat sa te razboiesti cu un rebel, mai bine inveti cum sa lucrezi cu el. Adesea nonconformistul este un ganditor independent care doreste sa aiba un impact asupra lumii in care traieste fara a urma instinctul turmei. Daca poti sa valorifici aceste trasaturi, compania poate avea de castigat. Cu toate acestea, nonconformistul are tendinta uneori si de a se comporta ca o persoana care crede ca le stie pe toate, devenind arogant. In unele cazuri, acesta se poate comporta precum un sef, incepand sa dea ordine celorlalti angajati, atitudine care ii poate determina pe unii sa plece. In plus, atunci cand angajatii vad pe cineva care nu este adeptul regulilor, se pot gandi ca si ei pot proceda la fel.
Pasivul
Brandusa Fecioru incadreaza in aceasta tipologie persoanele care nu se implica in activitatea firmelor din care fac parte. Daca au o idee, considera ca trebuie sa o aplice pe cont propriu. „Asteapta sa li se spuna ce au de facut, necesita supraveghere constanta, iar uneori calitatea muncii lor trebuie refacuta. Se raporteaza mai mult la efort, decat la rezultate. Uneori se identifica cu persoanele care si-au stagnat dezvoltarea profesionala sau se multumesc cu nivelul atins” concluzioneaza HR Directorul TotalSoft.