6 tipuri de angajati nepretuiti pentru o companie
Criza economica din ultimii ani a pus la grea incercare majoritatea companiilor din lume, insa cel mai dur au fost lovite firmele mici. Capacitatea lor de a se adapta la noile cerinte ale pietei a insemnat de multe ori diferenta dintre supravietuire si faliment. Cu toatea acestea, mai este un factor demn de luat in considerare atunci cand vine vorba despre reusita unei intreprinderi: angajatii sai.
Mentorul
Multe dintre companiile mici nu dispun de programe intense de training asa cum se intampla in cazul corporatiilor. Cu toate acestea, orice angajat ar trebui sa aiba ocazia de a invata la locul de munca. Din fericire, sunt anumite tipuri de persoane care au darul de a-i invata pe ceilalti. Acestia sunt entuziasmati sa ofere din cunostintele lor si altora, aducand un imens beneficiu companiei in care lucreaza. Nu numai ca astfel se elimina costurile cu trainerii, ci se adauga si un strat de cunoastere organizationala, la care au acces doar cei din interiorul firmei. Conform unui articol publicat pe site-ul entrepreneur.com, mentorii nu ofera doar expertiza tehnica celorlalti angajatilor, ci si cunoastere specifica de business referitoare la cultura companiei sau la cum anume se potrivesc respectivii angajati in strategia pe termen lung. In felul acesta se cresc viitorii lideri ai companiei.
Ambitiosul
Nu orice angajat este facut pentru a fi lider, iar acesta nu este un lucru rau deloc. In schimb, unii dintre angajati sunt foarte pasionati de ceea ce fac si sunt insetati de cunoastere. Acest tip de angajati nu sunt satisfacuti doar de dorinta de a performa la jobul propriu, ci doresc provocari noi. Vor sa invete cat mai mult, fie ca este vorba despre traininguri, invatare in cadrul locului de munca sau chiar inscrierea la noi cursuri universitare. Acest tip de atitudine ii poate motiva si pe cei din jurul lor sa faca la fel. In plus, ambitiosii mentin compania la curent cu ultimile trenduri profesionale si avansuri tehnologice, fiind constant informati.
Angajatul multitask
Patronii afacerilor de dimensiuni mici sunt obligati sa se ocupe de mai multe sectoare din companie. Astfel, angajatii care se pot adapta la un numar divers de sarcini sunt extrem de apreciati. Abilitatea lor a de a jongla cu cele cerute ii scuteste pe patroni de problema personalului limitat, lasandu-i sa se concentreze pe strategie si pe cresterea companiei.
Intraprenorul
Orice angajat cu spirit antreprenorial este bine venit in toate tipurile de organizatii, cu atat mai mult in cele de dimensiuni mici. „Acest tip de angajati aduc un plus de energie si curaj intr-o companie, fiind foarte motivati sa aiba succes. Mai mult decat atat, abilitatea lor de a analiza situatia de ansamblu le ofera posibilitatea de a-si mentine calmul in situatii de criza, motivandu-i astfel si pe ceilalti colegi. Acestia sunt viitorii lideri ai firmei si avand in vedere situatia turbulenta de business curenta, leadership-ul este binevenit pentru orice nivel al firmei” ne spune Gabriella Carello, Director de HR la Nestle.
Sustinatorul moral
Pentru fiecare companie mica ce a reusit sa se mentina pe linia de plutire in timpul crizei, sunt alte cateva care au dat faliment. Atunci cand muncesti pentru o firma care se confrunta cu dificultati financiare, motivatia iti poate scadea la cote dramatice. De aceea este foarte important sa ai in companie anumiti indivizi care pot vedea lumina de la capatul tunelului indiferent de circumstantele problematice. Chiar daca nu aduc bani mai multi in mod direct, acestia pot avea o influenta pozitiva asupra moralului celorlalti, ceea ce se poate vedea si productivitatea lor.
Provocatorul
Ca manager nu este rau sa ai in echipa oameni care sunt de acord cu deciziile tale. Cu toate acestea, orice lider stie ca nu toate ideile pe care le are sunt cele mai potrivite. Tocmai de aceea este bine sa ai printre angajati si pe aceia care din cand in cand indraznesc sa puna sub semnul intrebarii anumite lucruri din „statu quo-ul” companiei. Provocatorul este diferit de tipul nonconformistului pentru ca nu se opune doar de dragul de a spune „Nu”, ci pentru a crea o dezbatere sanatoasa care sa asigure ca pe viitor sa fie luate cele mai bune decizii pentru firma.