7 abilități pe care trebuie să le dezvolți, indiferent de profesia ta
Abilitățile sunt o formă de monedă în lumea muncii: cu cât ai mai multe, cu atât ești mai valoros ca angajat. Vei fi mai atractiv pentru mai mulți potențiali angajatori, vei putea câștiga mai mulți bani și vei putea face mai mult odată ce obții poziția ideală. Din păcate, mulți angajați se concentrează imediat pe seturi de abilități de nișă care sunt utile doar pentru domeniul lor specific de expertiză – de exemplu, un programator ar putea învăța tehnici pentru zeci de limbaje de programare. Acest lucru este bun, deoarece va face o potrivire mai bună pentru acele poziții specifice, dar există unele abilități generale care sunt mult mai importante.
Ce spun experții
“Pentru a progresa în economia digitală, avem nevoie de anumite cunoştinţe, competențe, abilități. Este important ca sistemul de învăţământ să facă schimbările necesare pentru a putea îndeplini această misiune, şi anume pregătirea elevilor pentru lumea din afara sălilor de clasă. De aceea, sistemul de învăţământ trebuie să înţeleagă şi să accepte următoarele competenţe ale secolului XXI în cadrul standardelor şi programelor academice. În opinia multora, lista celor mai importante competenţe necesare pentru a avea succes în secolul XXI arată astfel: alfabetizare în era digitală, alfabetizare vizuală, gândire critică și analitică, empatie, adaptabilitate la sisteme complexe, curiozitate, deschidere către nou și învățare, colaborare, comunicare, organizare, responsabilitate socială. Acestea sunt doar câteva, dar din ce în ce mai necesare și căutate inclusiv de către angajator”, spune expertul în resurse umane, Corina Neagu.
Există însă șapte abilități ce servesc drept piloni pentru orice individ, în orice poziție. Angajatorii le caută ca pe o bază mai importantă decât orice set de abilități de nișă, iar angajații cu aceste abilități se descurcă aproape întotdeauna mai bine decât omologii lor:
- Comunicare eficientă. Indiferent cine ești, unde lucrezi sau în ce domeniu de activitate te afli, comunicarea va fi un factor critic în succesul tău final. Ar putea implica oferirea de informații unui client, transmiterea nevoilor tale unui supervizor sau colaborarea cu colegii. Poate fi în mare parte pe telefon, în cea mai mare parte scris sau în cea mai mare parte față în față. În lumea de astăzi, formele de comunicare sunt practic nelimitate, dar abilitățile de bază responsabile pentru asigurarea succesului comunicării sunt fundamentale. Ești ceea ce dorești să spui în mod concis, corect și adecvat și încerci să maximizezi eficacitatea mesajelor tale alegând mediile potrivite pentru acestea.
- Organizare și management. Abilitățile organizatorice te ajută să îți gestionezi mai bine responsabilitățile și să te asiguri că acestea sunt executate corect. A fi organizat înseamnă că vei avea mai multe șanse să ajungi la lucru la timp, să îți prioritizezi sarcinile în mod eficient și să cauți soluții la probleme înainte ca acestea să devină probleme. Abilitățile de management sunt, de asemenea, utile în orice poziție; de exemplu, vei putea să îți gestionați mai bine resursele, timpul și volumul de muncă. Fără abilități de organizare și management, chiar și cei mai capabili angajați rămân adesea în urmă sau fac greșeli critice.
- Negociere. Negocierea, ca abilitate, provine din persuasiune și încredere în părți egale (pe care le voi atinge mai târziu). Este un instrument util pe care să îl ai în aproape orice poziție, iar a-l avea în timpul procesului de interviu de angajare poate garanta că obții cea mai bună poziție posibilă — de exemplu, dacă negociezi puternic, ai putea primi un salariu mai mare sau beneficii mai competitive. În contextul unui loc de muncă, poți folosi abilitățile de negociere în scopuri evidente, cum ar fi asigurarea de noi clienți sau încheierea de înțelegeri cu potențiali parteneri, dar este util și pentru a obține ajutor de ultimă oră, pentru a reduce posibilele puncte de rezistență și pentru a reduce costurile totale de operare.
- Gândire critică. Gândirea critică este un proces de rezolvare a problemelor care îți permite să găsești și să abordezi potențialele puncte slabe sau defectele într-un mediu dat. Permite soluții mai creative la probleme, evaluarea mai rapidă a situațiilor proaste și o mai mare recunoaștere a modelelor în sistemele mari, iar aplicațiile sale sunt practic infinite. Gânditorii critici sunt capabili să recunoască, să analizeze și să rezolve probleme fără prea multă influență exterioară, dacă este cazul, și caută mereu îmbunătățiri de adăugat sistemului.
- Lucru în echipă și delegare. În timp ce unele poziții se bazează pe asta mai mult decât altele, vei avea întotdeauna un anumit nivel de lucru în echipă de gestionat la locul de muncă. Când începi pentru prima dată, asta ar putea însemna să colaborezi cu supervizorii și câțiva dintre colegii dvs., dar în viitor, ar putea însemna să delegi munca subordonaților dvs. A ști cum să lucrezi cu ceilalți în mod eficient și cum să joci cu punctele forte ale indivizilor este o abilitate cheie pentru succesul în acest domeniu. Cu cât știi mai bine să lucrezi în grup, cu atât vei putea să performați mai bine în mod colectiv. Fără abilități de lucru în echipă, vei ajunge să încetinești operațiunea.
- Cercetare și analiză. Abilitățile de cercetare și analiză intră în joc pentru aproape fiecare poziție imaginabilă. Specialiștii în marketing trebuie să cerceteze și să-și analizeze campaniile pentru o posibilă eficacitate. Oamenii de vânzări trebuie să cerceteze și să analizeze clienții potențiali. Inginerii trebuie să cerceteze și să analizeze potențiale tehnologii. Chiar și asistenții personali trebuie să cerceteze și să analizeze diverse planuri de călătorie. A fi capabil să găsească rapid informații, să le revizuiască și să recunoască tiparele cheie este esențial pentru practic orice funcție de muncă.
- Încrederea. Încrederea poate părea o trăsătură, dar poate fi dobândită, perfecționată și dezvoltată la fel ca o abilitate. Vă puteți crește încrederea în anumite domenii prin practică; cu cât faci ceva mai des, cu atât vei fi mai încrezător în a-l face. În alte domenii, încrederea poate fi un produs al obiceiurilor tale practicate. De exemplu, dacă lucrezi la îmbunătățirea limbajului corpului și a elocuției și a gândirii pozitive, vei părea în mod natural o persoană mai încrezătoare și te vei simți mai încrezător în acțiunile tale obișnuite. Încrederea duce la un respect mai mare, o precizie mai mare și o eficiență mai mare în jur.
Unele dintre aceste abilități se dezvoltă în mod natural în timp, pe măsură ce câștigi experiență în lumea profesională, dar, în cea mai mare parte, va trebui să le cauți, să le dobândești și să le perfecționezi, așa cum ai face cu alte abilități. Dedică-te îmbunătățirii fiecăruia dintre aceste domenii individuale și maximizează-ți șansele de a fi angajat și de a reuși în poziția ta, scriu cei de la inc.com.
Photo by Sergi Viladesau on Unsplash