A început sezonul angajărilor! Acum este cel mai bun moment să îți găsești jobul dorit. Află cum
Forfota este declanşată de doi factori majori: la fiecare început de toamnă, pe lângă persoanele care se aflau deja în piaţa muncii, intră şi tinerii care tocmai au absolvit o facultate şi care încearcă să îşi găsească un loc de muncă doar după ce au avut parte de o binemeritată vacanţă de vară. Al doilea motiv îl reprezintă faptul că „firmele şi-au făcut analiza pe anul curent şi-au conturat bugetul, planul de acţiune pentru 2013 şi strategia, urmând acum a-şi angaja personalul necesar şi a-l pregăti pentru rolul viitor“, afirmă Marga Radu, Head of Permanent Placement în cadrul Adecco România.
Părerea Margăi Radu este împărtăşită şi de Andreea Munteanu, Recruiting Manager în cadrul companiei de recrutare Lugera & Makler, care afirmă că „în general, numărul recrutărilor creşte la începutul toamnei, odată cu încheierea perioadei de concedii. Angajatorii devin disponibili pentru a susţine interviuri, iar necesitatea de a acoperi posturile vacante şi de a asigura un volum de muncă susţinut creşte“.
Peste 40.000 de joburi sunt disponibile pe site-urile de recrutare
Potrivit datelor puse la dispoziţia revistei CARIERE de cele trei mari site-uri de recrutare din România, Bestjobs.ro, Myjob.ro şi ejobs.ro, la începutul lunii septembrie erau disponibile în total peste 40.000 de locuri de muncă. Cele mai active companii în această toamnă se anunţă a fi cele din domeniile IT/Telecom, Inginerie şi Finanţe, posturile pentru care se fac angajări în această perioadă fiind în departamentele vânzări, software, inginerie, serviciu-clienţi.
Companiile care pun la bătaie cele mai multe posturi pe Bestjobs sunt grupul auto Continental, care are publicate 58 de anunţuri de recrutare, cu cel puţin un loc de muncă disponibil, pentru posturi precum Hardware Engineer, Software Developer sau Design Engineer.
Hella România şi Oracle au câte 57 de anunţuri postate fiecare. Dezvoltatorul şi producătorul de componente electrice pentru industria auto Hella are în vizor, în principal, candidaţii cu pregătire în IT şi vânzări. Oracle Romania angajează pe poziţii precum customer reference specialist, Software Engineer şi Database Administrator.
Un alt mare angajator în această perioadă este Banca Comercială Română, care are publicate 50 de anunţuri de angajare şi se află în căutare de consilier clienţi, director executiv şi operatori ghişeu bancar.
Se caută atât specialişti cât şi persoane fără experienţă
„Dintre companiile care urmează să desfăşoare campanii de recrutare, potrivit intenţiilor declarate prin achiziţionarea de servicii Myjob.ro, se numără Alcatel, Honeywell, Obi, Arobs Transilvania Software, Profi Rom Food“, declară, la rândul său, Oana-Maria Banu, Product Marketing Manager la Myjob.ro.
Totodată, reprezentantul Myjob.ro anticipează că numărul angajărilor va creşte cu circa 20% în toamna acestui an, comparativ cu perioada similară din 2011. „Din solicitările pe care le avem în prezent din partea companiilor-angajatoare, preconizăm o creştere cu 20% a recrutărilor faţă de toamna lui 2011, bazându-ne pe creşterea din vară faţă de perioada similară a anului trecut şi pe datele prezente“, afirmă Oana-Maria Banu.
În ceea ce priveşte nivelul de experienţă pe care angajatorii îl au în vedere pentru joburile scoase la concurs în acest început de toamnă se remarcă faptul că majoritatea se adresează persoanelor care au sub trei ani de experienţă. Acest lucru poate însemna că firmele încearcă să angajeze tinere talente din rândul absolvenţilor de facultate, pe care să le şlefuiască în cadrul programelor dezvoltate de companii. „Cele mai multe locuri de muncă sunt pentru poziţiile de entry level (54% din total), restul fiind posturi pentru specialişti (peste 3 ani experienţă). Tendinţa este însă de creştere pe segmentul specialişti, în condiţiile în care şi numărul de CV-uri ale specialiştilor a crescut cu 35% faţă de 2011 şi căutările în baza de CV-uri sunt realizate preponderent pe acest segment“, mai precizează reprezentantul Myjob.
„Analizând situaţia locurilor de muncă de pe site, la începutul lunii septembrie, putem spune că toamna vine cu o uşoară creştere a numărului locurilor de muncă, în special pe domenii ca: vânzări, Customer/Client Service, IT, marketing şi construcţii. Toamna este practic momentul în care în majoritatea companiilor procesele de recrutare încheie «vacanţa» şi fac publice posturile pentru care vor avea nevoie de personal în decursul lui 2013“, declară Laura Chilom, PR Executive la ejobs.ro.
Cum arată candidatul ideal?
„Portretul anagajatului ideal depinde foarte mult de cerinţele job-ului la care se aplică. În ceea ce îi priveşte pe angajatori, în afara criteriilor clare impuse într-un anunţ de angajare, aceştia ţin cont de anumite date din CV-ul viitorului posibil angajat. Astfel, un sondaj recent derulat de BestJobs arată ca 66% dintre angajatori sunt interesaţi de candidaţi cu studii superioare, în timp ce 47% vor ca aceste studii să fie absolvite în domeniul în care candidatul vrea să se angajeze. Studenţii prezintă şi ei interes pentru angajatori, în proporţie de 35%, în timp ce 17% dintre companiile care au participat la sondaj vor să angajeze numai studenţii aflaţi în an terminal“, declară Andreea Mihăescu, asistent PR şi Comunicare Bestjobs.
Pe lângă studii, companiile sunt interesate ca potenţialii viitori candidaţi să se plieze pe cultura organizaţiei, să fie motivaţi şi interesaţi de dezvoltarea personală şi profesională. „Cu toţii ne dorim în echipa noastră parteneri pe termen lung, angajaţi care nu doar se potrivesc culturii organizaţionale, ci sunt motivaţi de munca pe care o desfăşoară şi realizează obiectivele stabilite de angajator. Nu în ultimul rând, ei trebuie să fie interesaţi de o dezvoltare profesională continuă, de o extindere constantă a ariei de expertiză“, afirmă Andreea Munteanu.
Pe de altă parte, Marga Radu consideră că nu există un profil al candidatului ideal, deoarece nicio companie nu seamănă cu alta. „Nu există un profil de candidat ideal întrucât nu există companii la fel, ci companii diferite, în stadii diferite de dezvoltare. Fiecare angajator, în funcţie de strategia de dezvoltare, caută acele competenţe ce le asigură o predictibilitate cât mai mare a succesului, iar motivaţia de a-ţi face bine propriul job, de a performa, este una din caracteristicile căutate de toţi angajatorii“, susţine reprezentantul Adecco România.
Sfaturi pentru a-ţi creşte şansele obţinerii unui job
Cu toţii ştim că şansele de a obţine un job sunt influenţate în mare măsură de modul în care ne redactăm CV-ul, ce scriem în interiorul acestuia şi cum ne prezentăm la interviul de angajare. Totuşi specialiştii ne oferă câteva sfaturi preţioase în pregătirea asaltului final către un nou job.
Andreea Munteanu, Recruiting Manager la Lugera & Makler le atrage atenţia celor care se află în căutarea unui loc de muncă să privească acest aspect ca pe „un proiect important, să îşi stabilească obiective clare privind tipul de organizaţie şi responsabilităţile pe care şi le doresc, să fie prezenţi atât pe site-urile de carieră, cât şi pe platformele de socializare profesională şi, nu în ultimul rând, să dezvolte o relaţie bună cu o agenţie de recrutare care îi poate sprijini în acest demers“.
Stabilirea unor obiective realiste, răbdarea şi conştientizarea faptului că traversăm o perioadă economică dificilă sunt aspecte importante pe care candidaţii trebuie să le aibă în vedere în opinia Irinei Pânzaru – Branch Manager al Manpower România. „Candidaţii trebuie să aibă obiective realiste în privinţa duratei de timp necesare pentru găsirea jobului dorit, în privinţa conţinutului acestuia şi, respectiv, a nivelului salarial pe care-l solicită. Să ţină cont de faptul că, în perioadele de prudenţă economică, aşa cum e cea pe care o traversăm, angajatorii tind să prefere candidaţii cu experienţă dovedită într-un domeniu anume, sau chiar candidaţii fără experienţă, în defavoarea reconversiilor profesionale, şi că, pentru locurile de muncă unde venitul salarial e compus din parte fixă plus parte variabilă, proporţia celei din urma tinde să crească“, afirmă aceasta.
Totodată, specialistul îi sfătuieşte pe cei care îşi caută un job să se folosească din plin de toată reţeaua de cunoştinţe spre a obţine contacte şi informaţii relevante pentru căutarea unui loc de muncă, să contacteze companiile de recrutare şi să solicite asistenţă pentru obţinerea unui loc de muncă.
Networkingul este văzut şi de Marga Radu drept unul din punctele cele mai importante pentru construirea unei cariere de succes, alături de un CV care punctează foarte bine rezultatele obţinute în joburile anterioare. „Mergeţi în agenţiile de recrutare, cereţi sfatul consultanţilor, pregătiţi-vă un CV cât mai bun şi detaliat, bazat pe responsabilităţile şi rezultatele joburilor anterioare. Construiţi relaţii şi un bun networking ce vă vor asigura un ajutor real în construirea unei cariere viitoare de succes. Pregătiţi-vă pentru interviu, studiaţi compania, rolul pentru care aplicaţi şi gândiţi-vă ce vă diferenţiază, ce v-ar face de succes pe poziţia respectivă“, conchide specialistul Adecco.
Indiferent dacă abia intraţi în piaţa muncii sau doriţi să faceţi o schimbare de carieră, următoarele două luni vă vor oferi o multitudine de posibilităţi din care puteţi să alegeţi, printre acestea numărându-se și târgul de joburi Angajatori de Top, ce va avea loc pe 26-27 octombrie la Sala Palatului din București. Tot ce trebuie să faceţi este să vă pregătiţi corespunzător pentru lua ochii viitorului angajator şi a obţine jobul mult visat.
Articol preluat din Revista Cariere de septembrie. Pentru detalii legate de abonare, click aici