Actiunea sociala a companiilor
Au inceput constructia acum aproape zece ani, a mers greu, mai ales din cauza banilor pe care au reusit sa-i stranga prin intermediul prietenilor si al cunostintelor. De mare ajutor au fost satenii, care au ajutat cum au putut, fiecare cu ce a avut. In ciuda tuturor dificultatilor, in fiecare an s-a tinut slujba de Paste la care a venit tot satul. De cand i-am intalnit, ma tot gandesc la cine as putea apela pentru a-i ajuta. Acum cativa ani nici nu m-as fi gandit ca as putea gasi companii sau institutii dispuse sa sustina un astfel de demers. Acum insa, sansele de a gasi sustinatori par a fi mult mai mari. Aceasta se datoreaza si faptului ca am importat si aplicat, prin intermediul organismelor internationale si a companiilor multinationale, conceptul de corporate social responsibility sau corporate citizenship.
In esenta, cetatenia corporatista echivaleaza compania cu un membru al cetatii, avand astfel atat drepturi, cat si responsabilitati fata de bunastarea comunitatii in care activeaza. O companie cu responsabilitate sociala este acea companie care respecta legea, isi asuma un comportament etic si acorda atentie nevoilor si intereselor tuturor partenerilor (respecta drepturile omului), precum si protectiei mediului inconjurator. Cercetarile efectuate in tarile cu traditie in asumarea de catre companii a responsabilitatii sociale arata ca implicarea in comunitate este generatoare de profit. De exemplu, in Marea Britanie, unul din cinci consumatori boicoteaza produsele care nu pot fi asociate cu o cauza buna. Implicarea sociala a unei companii tine de decizii de natura strategica, este un instrument de marketing pentru ca astfel o companie isi poate imbunatati reputatia, isi poate creste notorietatea si poate consolida imaginea produselor sale. In Romania, in conditiile in care bugetul de stat si fundatiile existente nu pot sustine investitiile in rezolvarea problemelor sociale si de mediu, implicarea companiilor multinationale in aceasta problematica prin donatii, sponsorizari sau voluntariat a devenit vizibila in ultimii ani, ca urmare a asumarii strategice de programe corporatiste de marketing comunitar, cu precadere in domeniul educational si al sanatatii.
In fond, in asumarea responsabilitatii sociale, principiul de la care se pleaca este ca o companie poate avea profit daca se ingrijeste de bunastarea comunitatii in care isi desfasoara activitatea. Plecand de la principiile filantropice, actiunea comunitara a companiilor se bazeaza pe o relatie de avantaj reciproc, din care ambele parti au de castigat.
Un aspect care mi se pare important insa in acest gen de actiune este potentialul educativ al acesteia in comunitate. O companie care include in mod sistematic in strategia sa de afaceri sponsorizari si programe de voluntariat nu numai ca obtine profit, dar devine si un exemplu de etica corporatista pentru alte companii, pentru angajatii sai si pentru comunitatea in care activeaza. Poate schimba astfel atitudinea fiecarui membru al comunitatii fata de problemele de mediu si sociale, poate trezi spiritul de implicare civica. Imi place sa cred ca astfel de exemple pot dezvolta un simt al comunitatii, conform caruia vom practica in mod sistematic voluntariatul, vom infiinta asociatii pentru a lupta efectiv pentru protectia mediului sau a monumentelor de patrimoniu si nu pentru a satisface un grup de interese, vom infiinta fundatii nu pentru a justifica niste sume de bani, ci pentru a interveni in mod real in problemele comunitare, vom practica donatiile si sponsorizarile nu pentru ca sunt scutite de impozit, ci pentru ca suntem convinsi de rezultatul lor. Desi obtinerea de profit este un scop foarte convingator in sine, inca mai cred ca e posibil ca cineva sa ctitoreasca un schit din pura filantropie.