Activităţile outdoor, modalităţi de dezvoltare profesională
Fie că este vorba de o simplă ieşire din rutina zilnică, undeva la munte sau în apropierea oraşului, fie că sunt programe complexe menite să ajute angajaţii să îşi descopere noi abilităţi care le pot fi de folos în activitatea pe care o întreprind la locul de muncă, team building-ul outdoor este o metodă bună de socializare între angajaţi, în timp ce pentru managementul companiei reprezintă o oportunitate de fidelizare şi retenţie a personalului. De asemenea, este genul de activitate care poate scoate în evidenţă calităţi ale angajaţilor mai greu de observat la birou.
În ultimii ani, criza a făcut ca numărul companiilor care apelează la aceste servicii să se reducă, concomitent cu o diminuare a firmelor prestatoare de activităţi de team building. Totuşi, marile companii au continuat să apeleze la serviciile firmelor organizatoare, servicii care acoperă o gamă largă de activităţi: de la simple plimbări cu ATV-urile, tir cu arcul sau jocuri de paintball, până la programe complexe menite să dezvolte diverse aptitudini de creativitate, învăţare rapidă etc.
Accent pe inovaţie
Divizia de team building din cadrul Ascendis, cea mai mare companie de training şi consultanţă în domeniul dezvoltării organizaţionale din România, pune la dispoziţia clienţilor companiei 43 de programe diferite, 80% fiind evenimente concepute să fie derulate în natură. „Răspundem unor provocări total diferite ale participanţilor, de la cele care presupun atingerea unor obiective în teren cu depăşirea unor obstacole, trecând prin cele care sunt concentrate pe creativitate-dezvoltare sau calităţi artistice, respectiv cele de tip simulări cu învăţare accelerată şi programe tematice. Suntem în permanentă căutare de idei şi avem în dezvoltare programe noi, pentru a putea surprinde cei 150 clienţi-firme cu care lucrăm constant şi pentru a răspunde cererilor noi“, afirmă Florin Rădulescu, partener Ascendis. Ca orice program de team building complex în care participanţii trebuie să depăşească diferite obstacole, fizice sau mentale, pentru a îndeplini obiectivele cursului, activităţile propuse de Ascendis vin să dezvolte diverse abilităţi solicitate de clienţi. Spre exemplu, la finalul programului „Alien Contact“, participanţii vor discuta şi concluziona despre:
• Înţelegerea legăturii dintre oameni şi rezultate;
• Realizarea nevoii de a îmbunătăţi relaţiile;
• Dezvoltarea abilităţii de a găsi, accesa şi folosi avantajos informaţia, repede şi eficient;
• Dezvoltarea şi menţinerea unei reţele bogate de relaţii;
• Capacitatea de a comunica eficient;
• Recunoaşterea obstacolelor ce intervin în dezvoltarea reţelelor de relaţii (networking).
Florin Rădulescu este de părere că „deşi efectele unui team building ar putea să ajungă şi în zona de retenţie a personalului, acest aspect a devenit mult mai puţin important pentru organizaţii în perioada actuală. Conjunctura economică curentă a cam rezolvat multe din aspectele legate de fidelizare şi retenţie.“
Divizia de team building a Ascendis a generat anul trecut venituri de 376 000 de euro, reprezentând aproximativ 10% din cifra totală de afaceri a companiei, care se ridică la aproape 4 milioane euro.
Programele „tailor made“
Activităţile outdoor propuse de compania Vision Consulting sunt împărţite pe mai multe categorii, în funţie de locaţia unde acestea au loc: de la activităţi de treasure hunting şi module „extreme“ care au loc în munţi, la navigare cu yacht-uri şi veliere sau scuba diving pe litoral, la module de „treasure hunting“ pe canalele Deltei Dunării şi diverse activităţi de tipul „discover the city“. Compania pune accent pe programe de genul „descoperă oraşul“ în Barcelona, Varna, Napoli sau Cipru (nu sunt simple excursii, ci activităţi complexe care presupun descoperirea unor indicii, interacţiunea cu localnicii şi cultura etc.).
În ceea ce priveşte beneficiile pe care angajaţii le obţin ca urmare a participării la programele puse la dispoziţie de companie, Stavre Gianini, Managing Partner la Vision Consulting, afirmă că un program complex de team building cuprinde elemente de identificare a stilurilor pentru a ajuta participanţii să se cunoască între ei. De asemenea, fiecare activitate aleasă are un anumit obiectiv: intercunoaştere, dezvoltarea abilităţilor de comunicare, colaborare şi muncă în echipă, spirit de echipă, managementul timpului etc. Nu în ultimul rând, la finalul fiecărui program are loc un „debriefing“ în care sunt procesate activităţile, implicarea şi atitudinea echipelor. Programul „Comoara lui Moţoc“, activitate de „treasure hunt“, care este totodată şi cea mai solicitată de către clienţii companiei, are ca obiective:
• conştientizarea importanţei muncii în echipă;
• testarea capacităţii de organizare şi strategie;
• testarea dinamicii echipei în condíţii de stres;
• spargerea paradigmelor;
• creşterea capacităţii de concentrare asupra obiectivului;
• intercunoaşterea participanţilor;
• dezvoltarea spiritului de echipă.
În ceea ce priveşte capacitatea acestor activităţi de a acţiona ca un mijloc de fidelizare şi retenţie a salariaţilor, Stavre Gianini consideră că „programele de team building sunt o metodă foarte bună de motivare şi recompensare financiară. Drept dovadă, companiile cu rezultate nu au întrerupt niciodată aceste programe, iar rezultatele sunt datorate unor angajaţi motivaţi şi fideli“.
Programe eco
EcoXtrem Teambuilding propune o varietate largă de activităţi, mai mult sau mai puţin solicitante din punct de vedere fizic, dar axate pe lucru în echipă şi comunicare pentru atingerea unui obiectiv final comun. Pe lângă programele clasice, compania implementează şi o serie de programe eco, precum plantarea de puieţi sau ecologizarea unor zone ce fac parte din parcurile naturale. „Iar pentru echipele consolidate, cu un nivel mare de maturitate, putem să forţăm nota ducându-i chiar către tematici extreme gen: tabăra de supravieţuire“ – afirmă Dragoş Saioc, manager general al companiei.
În privinţa beneficiilor pe care le aduc programele de team building, managerul EcoXtrem afirmă că activităţile dezvoltate de companie pun accent pe învăţarea experienţială. „Avem grijă ca atelierele pe care le desfăşurăm să încurajeze munca în echipă, să faciliteze comunicarea şi, în general, să transpună, într-un mediu informal, situaţii cu care se confruntă în fiecare zi. La acestea se adaugă încurajarea adaptabilităţii în condiţii neobişnuite, luarea deciziilor sau pur şi simplu acordarea de feedback.“
Dragoş Saioc este de părere că activităţile outdoor şi programele de team building, în general, sunt o metodă bună de fidelizare a angajaţilor: „A investi în această perioadă în echipa pe care o manageriezi înseamnă a investi efectiv în viitorul afacerii. De cele mai multe ori, lucrul în echipă în mediul informal, creşterea apartenenţei la simbolurile companiei, îmbunătăţirea proceselor interumane şi socializarea, toate avantaje ale unui teambuilding, vor favoriza consolidarea echipei mult mai mult decât acordarea de bonusuri.“
Viaţa e altfel în natură
Compania Puzzle Team oferă servicii de team building care cuprind programe cu maşini (ATV şi buggy), canioning – coborârea pe cascadă cu ajutorul echipamentului de alpinist –, kaiac, tir cu arcul, paintball şi programe complexe („treasure hunt“, „adventure race“ sau activităţi de tip „survivor“). Toate echipamentele necesare diverselor programe sau jocuri sunt deţinute de firmă. Radu Goşnea, administratorul companiei, afirmă că, pe lângă aceste activităţi, încearcă să îi facă pe participanţii la aceste programe să conştientizeze şi problemele legate de ecologie, respectiv să nu lase mizerie în locurile în care se desfăşoară aceste team buildinguri: „Prefer să îi duc în pădure, să vadă exact cum e, să vadă cum e să cauţi ceva prin pământ, în noroi, în apă etc. Atunci participanţii vor cunoaşte un pic şi natura. Oamenii îşi dau seama că în natură e altfel viaţa, de la curăţenie, până la a te descurca şi a trăi.“
Referitor la beneficiile pe care le oferă programele de team building, Radu Goşnea e de părere că acestea reprezintă o experienţă pozitivă atât pentru angajaţi, cât şi pentru companie. Managementul poate observa cum se descurcă angajaţii în condiţii de stres (fizic, cauzat de limita de timp sau de lucrurile noi pe care aceştia trebuie să le facă), în timp ce participanţii descoperă şi îşi dezvoltă noi abilităţi. De asemenea, în cadrul unor astfel de activităţi pot ieşi la iveală calităţi de lider care ar fi fost mai greu de observat la locul de muncă.
În ceea ce priveşte utilitatea acestor programe în fidelizarea şi retenţia angajaţilor, Radu Goşnea susţine că team buildingurile sunt o alegere bună, deoarece, pe lângă lucrurile nou învăţate şi distracţia de care au parte pe parcursul escapadelor din cotidian, arată că managemetului îi pasă de angajaţi.
Chiar dacă dificultăţile economice din ultima perioadă au rezolvat o mare parte din problemele legate de retenţia angajaţilor, activităţile de team building continuă să ajute salariaţii să îşi descopere şi să dezvolte abilităţi noi, să comunice mai bine între ei şi, nu în ultimul rând, să crească gradul de fidelizare al acestora faţă de companie.