Angajați sănătoși înseamnă angajați fericiți
Un studiu realizat în Marea Britanie de Social Market Foundation arată că angajații fericiți sunt cu 20% mai productivi. Iar când vine vorba de cei care lucrează în domeniul vânzărilor, procentul e și mai mare, anume 37%.
În plus, fericirea la locul de muncă are un impact direct în business: acțiunile organizațiilor incluse în topul celor mai bune 100 de companii pentru care să lucrezi, întocmit de Fortune, au crescut în medie cu 14% pe an din 1998 până în 2005, în timp ce creșterea pe bursă în cazul companiilor care nu au intrat în clasament a fost, în medie, de 6%.
Dar cum angajați mai fericiți înseamnă (și) angajați mai sănătoși, tot mai multe companii se îngrijesc de starea de bine a celor care pun umărul la dezvoltarea business-ului. Iar rezultatele sunt vizibile.
Astfel, angajații sănătoși reușesc să rezolve mai eficient sarcinile, se concentrează mai bine la lucrurile pe care le au de făcut, nu au nevoie des de concedii medicale și sunt mai mulțumiți de job – așa că rămân mai mult în companie. Cu alte cuvinte, cu cât bunăstarea angajaților crește, cu atât crește și bunăstarea organizației.
Un element important în ecuația angajat sănătos = angajat fericit îl joacă beneficiile din zona de sănătate și wellbeing, cum ar fi, de exemplu, abonamentele medicale la clinicile private. Dacă în 2011, în România, acest beneficiu era destul de rar întâlnit, acum a intrat în pachetul de bază pe care majoritatea companiilor îl oferă la angajare, ca principal beneficiu extra-salarial. Cu alte cuvinte, este deja un must have.
Iar principalul avantaj este că focusul se mută tot mai mult spre prevenție. Din statisticile Patronatului Furnizorilor de Servicii Medicale Private (PALMED) reiese că 1,5 milioane din cei 4,3 milioane de angajaţi din România erau abonaţi la clinici private în 2018, iar numărul lor va ajunge la 2 milioane în 2020.
Mai mult, conform unor studii realizate de Rețeaua de sănătate REGINA MARIA și GfK, 71% dintre deţinătorii de astfel de abonamente ajung la medic cel puţin o dată pe an pentru investigaţii de tipul celor din prevenţie, spre deosebire de persoanele fără abonament, care ajung la medic în proporţie de 54%.
Prin abonament, pacientul merge periodic la controale, îşi poate face cel puțin o dată pe an anumite analize de sânge sau investigaţii de imagistică şi atunci poate să prevină bolile care se pot croniciza. Prin urmare, un astfel de beneficiu acordat angajaților contribuie la îmbunătățirea stării generale de sănătate a populației active.
În plus, începând din 2017, abonamentele medicale au devenit deductibile atât la angajat, cât şi la angajator, în limita a 400 de euro pe an, încurajând companiile să acorde și mai multă atenție sănătății angajaților. Totodată, de obicei, de serviciile medicale din abonament nu beneficiază numai angajatul, ci și rudele acestuia de gradul 1 şi 2, ceea ce înseamnă că și mai mulți români pot accesa servicii de prevenție.
CE ROL AU ABONAMENTELE MEDICALE ÎN ECUAȚIA ANGAJAT SĂNĂTOS = ANGAJAT FERICIT?
Andreea Minuță: Îndrăznesc să spun că abonamentul este singurul beneficiu cu impact direct asupra stării de sănătate a angajaților. Bineînțeles, există și abonamentele la sălile de sport, care încurajează un stil
de viață sănătos. Însă atunci când apare o problemă de sănătate sau când vrei să știi ce trebuie să faci pentru a te menține sănătos, abonamentul medical este cea mai accesibilă soluție, atât pentru angajați, cât și pentru familiile acestora. Românii încă nu au impregnată o cultură a prevenției medicale.
ESTE ABONAMENTUL LA O CLINICĂ PRIVATĂ UN INSTRUMENT DE PREVENȚIE
PRIN EXCELENȚĂ? CUM?
Andreea Minuță: Rolul abonamentului este cu precădere unul de prevenție, deoarece acesta oferă acces la majoritatea specialităților medicale, analize de laborator și o serie de investigații care pot ajuta la depistarea precoce a unor probleme de sănătate. Studiile arată că 7 din 10 români nu merg la medic nici măcar pentru un control de rutină. Iar abonamentul este o modalitate de a-i încuraja pe oameni să meargă la medic înainte să îi doară ceva, înainte de a fi, poate, prea târziu. Știm din datele noastre interne că abonații efectuează, în medie, 5 vizite medicale pe an – fie că vorbim despre controale, analize sau consultații, ceea ce înseamnă că vin la medic de 2 – 2,5 ori mai des decât pacienții fără abonament.
CARE SUNT BENEFICIILE UNUI ABONAMENT MEDICAL PENTRU COMPANII
- OLGA HEYMANN – EMEA HR DIRECTOR, STEFANINI
Pe termen lung, avantajul pe care îl aduc abonamentele medicale companiilor și societății din România, în general, este acela că educă angajații cu privire la prevenție. Mă bucur să constat ca focusul s-a mutat în ultimii 15 ani de la a trata la a preveni, iar noi, ca angajatori, vom beneficia de impactul pozitiv al unor angajați mai sănătoși și cu mai puține concedii medicale. În plus, mă bucur să știu ca angajații pe care îi reprezint au garanția că atunci când folosesc serviciile medicale incluse în abonament primesc ajutorul de care au nevoie repede, fără sa fie nevoiți sa aloce o mare parte din timpul lor. Piața și candidații au făcut abonamentul medical să fie un must have, iar acest lucru mă bucură foarte mult. Atât angajații, cât și companiile au înțeles, încă de la începutul serviciilor
medicale private în România, că un astfel de abonament poate reprezenta o alternativă care nu ar fi fost posibilă dacă primeai contra-valoarea pachetului medical în salariu. A fost un caz fericit de cerere și ofertă, acest lucru ducând la extinderea accesibilității serviciilor la nivel național. În paralel, odată cu dezvoltarea ofertei medicale private, am putut constata de-a lungul anilor
o creștere a satisfacției angajaților și un confort mai mare al acestora în ce privește accesul la servicii medicale de calitate.
- CRISTINA CORELLO – COUNTRY HUMAN RESOURCES MANAGER, BOSCH ROMÂNIA
Nu știu dacă este necesar să mai aducem clarificări în ceea ce privește importanța nivelului de sănătate al angajaților. Conform Gallup, nivelul de sănătate reprezintă unul dintre cei cinci factori ce definesc nivelul de bunăstare (wellbeing) al unei populații.
Ce obținem prin oferirea acestui beneficiu:
– o poziționare corectă în piață față de grupul targetat;
– satisfacția angajaților;
– contribuție la starea de bine și sănătate a angajaților, la calitatea vieții lor.
Pentru compania pe care o reprezint, interesul și investiția în aria de servicii medicale oferite angajaților este extrem de mare. Încercăm să înțelegem modul în care stilul actual de viață și condițiile de muncă se reflectă în nivelul de sănătate al categoriilor de angajați pe care îi avem, respectiv modul în care putem să susținem cât mai corect și eficient cu putință demersul nostru de a avea angajați sănătoși și interesați de sănătatea lor.
- ROXANA MILAȘ, HUMAN RESOURCES DIRECTOR, MICROSOFT ROMÂNIA
Abonamentul medical este unul dintre cele mai apreciate beneficii de către angajații noștri. Pachetele acoperă o gamă foarte largă de servicii – de la consultații de specialitate și analize medicale de rutină, până la nașteri și tratamente de lungă durată. În momentul în care oferi angajaților siguranța de a fi acoperiți din punct de vedere medical prin abonament, le oferi totodată confortul de a avea acces la servicii conform nevoilor lor. Astfel, abonamentele aduc o îmbunătățire a calității vieții personale și profesionale, și indirect contribuie la creșterea încrederii în ei înșiși și în angajator. Într-adevăr, atitudinea legată de sănătate este de multe ori mai puțin proactivă și mai concentrată pe prezent. De aceea considerăm că un abonament medical este un pas înainte în direcția schimbării acestei atitudini. Astfel, având un abonament medical, accesul la serviciile medicale este mult mai facil și putem spune că angajații noștri au devenit în timp mult mai atenți când e vorba de sănătatea lor și a familiilor lor.
Articol preluat din numărul 259 al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici.