Anul acesta, se poarta leasingul
Crestere majora a cererii de personal in leasing
Cu ochii pe contul de salarii, dar si cu nevoia de a-si satisface clientii, atunci cand apar, companiile au descoperit in leasingul de personal un aliat de nadejde. Desi discret popularizata, tendinta aceasta a inceput sa se manifeste inca de anul trecut, cand, va mai amintiti, disponibilizarile faceau lead-urile presei cotidiene. Trenkwalder Sobis, spre exemplu, companie de recrutare, selectie si plasare de personal, a semnat in 2009 de trei ori mai multe contracte pe leasing de personal, reprezentand 90% din veniturile in valoare de 8,9 milioane de euro obtinute. Cresterea spectaculoasa continua si in 2010. In primul trimestru, clientii au solicitat un numar de 2.700 de angajati in leasing, cu 400 de oameni mai multi fata de decembrie 2009, pe contracte pe diferite termene, dar toate de cel putin sase luni.
Industrii cu apetit sezonier
Productia de electronice, industria automotive, bankingul si constructiile sunt printre principalii consumatori de leasing. In portofoliul companiei mentionate mai sus, aproximativ 60% il reprezinta productia (electronice si automotive, in special), iar 20% – bankingul. „Locurile de munca sezoniere nu sunt insa numai in domeniile cu care ne-am obisnuit (constructii, agricultura etc.), ci si in retail si in productie. Avem deja mai multe solicitari, printre care cea mai mare este de 50 persoane, pe o perioada de trei luni, de la un client din domeniul productiei de componente electronice. Estimez ca vor urma si altele in productie si retail, in primul rand”, precizeaza Bogdan Florea, directorul general al Trenkwalder Sobis.
Data fiind apropierea sezonului estival, asteptarile ar fi ca industria hoteliera sa preia conducerea in topul solicitantilor de leasing. Specialistii spun insa ca hotelaria nu foloseste in mod extensiv aceasta sursa de oameni pe termen limitat deoarece personalul necesar este calificat si de nisa. Se estimeaza totusi ca potentialul pe acest tip de business este de cel putin 1.000 oameni, depinzand si de deschiderea pe care managerii din aceasta industrie o vor avea in folosirea furnizorilor externi in loc de angajarea directa.
Flexibilitate pentru angajatori si o noua sansa pentru angajati
Leasingul de personal, pe perioade determinate de timp, poate contribui la reducerea ratei somajului, oferind avantaje concrete atat angajatorilor, cat si angajatilor. Practic, leasing inseamna sa ai forta de munca la dispozitie atunci cand si doar atunci cand ai nevoie de ea. In cazul contractelor de perioada nederminata, daca dispar comenzile, companiile trebuie sa faca restructurari de personal. Ceea ce nu e cazul cu leasingul de personal.
Pe de alta parte, veniturile angajatilor in leasing de personal nu difera de cele ale angajatilor permanenti. Singura diferenta consta in durata contractelor de munca. Insa, potrivit lui Bogdan Florea, nu putini sunt cei care reusesc sa castige increderea angajatorilor si sa obtina contracte de munca pe perioade nedeterminate de la acestia. „Personalul angajat in sistem de leasing este deosebit de motivat in a-si face treaba. Studiile arata ca in peste 60% din cazuri, datorita nivelului ridicat al calitatii recrutarii si al motivatiei angajatilor temporari, acestia performeaza mai bine decat angajatii permanenti.”
Avand ca atribut dominant flexibilitatea, leasingul de personal pare a fi instrumentul potrivit epocii pe care o traversam. Deloc intamplator, tendinta sa de crestere se va mentine si in urmatorul semestru.
Trenkwalder Sobis Romania, companie care ofera servicii de consultanta in domeniul HR, training si cercetare de piata, detine 11 filiale locale si un numar de 52 consultanti. Veniturile sale in 2009 au fost 8,9 milioane euro.
Pe piata romaneasca, numele semnificative de companii care livreaza servicii de leasing de personal sunt Adecco, Manpower, Aims, Lugera & Makler, Gi Group sa.