Anunţuri şocante de angajare versus veridicitatea informaţiilor
Când căuta un manager de comunicare, şeful Ryanair a descris poziţia ca fiind "cel mai groaznic job din PR-ul irlandez". Angajaţii unui restaurant McDonald's au pus un afiş pe care scria "Now we are hiring losers". Iar exemplele de anunţuri şocante pot continua (aici puteţi găsi mai multe).
În prezent, în ţara noastră, acestea sunt mai degrabă excepţia decât regula.
"Este firesc ca într-un anunț de recrutare infomațiile să fie prezentate în rezumat, extrem de succint și schematic, cu toate acestea însă el trebuie să reflecte și realitatea jobului, a abordării companiei și a culturii organizaționale", spune Oana Botolan, Managing Partner, Cteam România, pentru Revista CARIERE.
Degeaba folosim un ton glumeț și cool, dacă în organizație sau în echipă se practică un discurs inflexibil și rigid.
"Este ca și cum ai cere în anunț un candidat cu inițiativă și spirit antreprenorial, când de fapt se lucrează numai în limite extrem de birocratice și fixe", continuă aceasta.
Adevărul este, spune Oana Botolan, că în ultimul timp putem observa o din ce în ce mai mare atenție la aceste detalii de employer branding și excepțiile amuzante sau chiar deranjante sunt din ce în ce mai puține.
"Chiar tind să cred că unele sunt făcute special – mă refer la cele șocante – pentru a atrage atenția în mulțimea de anunțuri", punctează Oana Botolan.
Am vrut să aflăm şi cât de mult contează ca anunțul de angajare să fie în concordanță cu realitatea și să nu creeze așteptări false candidaților?
"Enorm. Nici măcar nu este vorba despre așteptări sau chestiuni de etică și morală – ci despre un calcul de profitabilitate foarte simplu. Dacă anunțul nu este în concordanță cu realitatea – candidatul va afla acest lucru la primul interviu sau un pic mai târziu, iar atunci timpul recruiterului și deci finanțele vor fi fi alocate inutil înspre acel candidat", subliniază Oana Botolan.
Ea reaminteşte că există în acest moment o lipsă mare de tot de candidaţi – companiile postează anunțuri și au zero aplicanți. "Atunci vor schimba textul și vor încerca diverse metode de a găsi totuși oameni pe care să îi angajeze. Cu toate acestea, îmi păstrez opinia – lucrurile merg înspre mai bine în acest domeniu. Companiile sunt din ce în ce mai bine pregătite și anunțurile sunt din ce în ce mai realiste și relevante. Excepții vor exista întotdeauna – este ca și cum am pretinde că toate reclamele pe care le vedem la televizor să fie inteligente, cu un umor fin și de bună calitate și să respecte întru totul adevărul legat de produs…..este un deziderat frumos, dar ușor nerealist", încheie Oana Botolan.