Ce am învățat despre Generația Z după ce am folosit aplicația TikTok o săptămână
Unde s-au dus tinerii de pe Facebook și Snapchat? O mare parte dintre ei s-au mutat pe TikTok. Aplicația este, în fapt, defuncta Musical.ly, care a fost vândută unei companii chineze, fiind rebrenduită și îmbunătățită în 2017. Pe această platformă, creatorii de conținut pot încărca clipuri de 15 secunde pe teme precum lip-sync, dansuri, tranziții de cadre, cover-uri, provocări, video amuzante și tutoriale de machiaj. Iar statisticile arată că TikTok reprezintă un trend ascendent.
În februarie 2019, firma de research Senso Tower a anunțat într-o postare pe blog că aplicația fusese descărcată de un miliard de ori, la nivel global, până la finalul anului 2018.
În România, potrivit statisticilor prezentate în raportul Digital Marketing Report, realizat de iSense Solutions, există 176.335 de utilizatori de TikTok. Cum majoritatea utilizatorilor este formată din tineri până în 25 de ani (mai exact, 113.715 în țara noastră), am decis să folosesc aplicația timp de o săptămână pentru a-mi face o idee despre Generația Z.
La ce concluzii am ajuns după ce am folosit aplicația TikTok timp de o săptămână
✓ Tinerii din Generația Z sunt creativi. Nu prea vezi clipuri la fel pe TikTok. Fiecare utilizator se străduiește să adu că ceva în plus, să combine altfel cadrele, să participe într-un mod inedit la provocările virale.
✓ Tinerii din Generația Z vor să fie în #trending. Le place ce e nou. Participă la provocări, oricât de stupide ar fi, dar au grijă să iasă cu ceva în evidență. Poate că fac playback pe niște melodii cunoscute, dar de multe ori există un twist în povestea clipului. Cunosc noile trenduri și vor să arate asta, dar au grijă să își pună și amprenta proprie.
✓ Sunt dinamici și entuziaști. Nu te plictisești urmărindu-le clipurile, care se axează pe acțiune, amuzament și caterincă (de multe ori). Pe de al tă parte, odată ce dispare un trend, îl lasă și ei baltă și investesc timp și energie în cele noi.
✓ EGO? Nu le e rușine să se filmeze. Nu au trac în fața camerei, sunt naturali.
Având în vedere cele de mai sus, cum se pot adapta angajatorii pentru Generația Z? Cum le vor putea stimula creativitatea, dorința de a fi la curent cu ce e nou, ideea că personalitatea și dinamismul lor trebuie prețuite? Care ar fi provocările pentru companii în atragerea și retenția acestor tineri?
Principala provocare a companiilor care targetează Generația Z este să aibă un mesaj autentic și uman
Cum TikTok este un nou canal de comunicare, am fost curios să aflu care poate fi strategia companiilor care vor să se promoveze în rândul tinerilor care folosesc această aplicație.
Astfel, am descoperit că, pentru companii, cea mai mare provocare este să redevină autentice și umane în comunicare, „pentru că asta e singura modalitate prin care mai poți obține atenția acestui segment de public“, după cum spune Alexandru Negrea, consultant și trainer pe teme de marketing și comunicare în social media, care în 2015 a înființat Social Social Smarts, companie care găzduiește o serie de produse și servicii din aceste domenii.
El se referă la customer care dedicat pentru social media, „bazat pe abordări personalizate în loc de răspunsuri standardizate, dar și la prezentări de produs într-o combinație de creativitate cu #nobullshit și, pe cât posibil, implicarea unor influenceri în această ecuație“.
„E foarte complicat chiar și dacă nimerești rețeta perfectă, pentru că momentan comunicarea comercială e percepută ca fiind intruzivă și greu de crezut, că de aia au și fugit ăștia mici de pe Facebook – prea multă reclamă, prea multe concursuri și în general o disperare după like-uri și followeri. Da, îți cumpără produsele dacă au nevoie de ele, dar nu le pasă de ce ai tu de spus în social media, nu e relevant pentru ei“, explică Alexandru Negrea.
Generația Z, față în față cu angajatorii
OK, am văzut cum sunt cei din generația Z în postura de consumatori. Dar cum sunt ca angajați? Ancu Radu, Founding Partner, Adonis Software, observă o generație Z formată din tineri mai open-minded decât cei din generațiile precedente, care pun accent mai mult pe valori morale, diversitate și acceptare a celor din jur, decât pe reușite personale.
El vede că sunt mai altruiști și apreciază mai mult importanța unei echipe, decât o ascensiune rapidă, dar egoistă, fără a se gândi la colegi. Sunt mai puțin responsive la frustrările cotidiene și mai pozitivi în general.
„Atâta timp cât angajatorul creează un mediu în care aceste valori sunt respectate, în care există o deschidere și respect pentru orice tip de personalitate, tinerii vor avea tendința să fie loiali și să rămână mult timp împreună cu angajatorul respectiv“, susține Ancu Radu.
La fel ca la orice schimbare de generații, cel mai mare pericol este să nu ții pasul cu direcția în care evoluează lumea, crede Ancu Radu. Tendința actuală este către diversitate și acceptanță, către gândire pozitivă, către prietenie sau măcar respect față de cei din jur.
„Așadar, compania trebuie să fie una adaptabilă, receptivă și să nu opună rezistență la schimbare, iar asta începe cu managementul superior și cu membrii generațiilor precedente din companie. Încă ne lovim pretutindeni de mentalități învechite și eronate, lucruri pentru care cei din generațiile moderne, pe bună dreptate, au toleranță zero“, remarcă Ancu Radu.
Per ansamblu însă, el crede că lucrurile se îndreaptă într-o direcție bună: „Nu vorbim de «dacă», ci doar de viteza cu care se vor face aceste schimbări.“
Articol preluat din numărul 258 al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici