Ce înseamnă să lucrezi în public affairs în România?
Componenta de government relations se ocupă de identificarea decidenţilor (maparea stakehoderilor) şi relaţionarea transparentă cu decidenţii pentru susţinerea cauzei unui client sau a unei asociaţii. De cele mai multe ori, componenta de government relations este dublată într-o companie de public-affairs de una de comunicare strategică.
Comunicarea strategică nu este doar PR, presupune o comunicare orientată pe modul în care clientul doreşte să se poziţioneze pe o anumită piaţă, cum vrea să se prezinte în funcţie de foaia sa de parcurs în business. Uneori, specialistul în comunicare strategică trebuie să vină cu soluţii pentru crize care pun anumite branduri puternice într-o lumină mai puţin favorabilă iar soluţia poate fi chiar cea de a-ţi sfătui clientul, după o analiză atentă, ca un timp să nu comunice.
Revenind la ce înseamnă public affairs în România, putem spune că această meserie este una relativ nouă, apărută la noi la modul stabil undeva după anii 2000. Înainte de sedimentarea nişei de public-affairs pe piaţa de consultanţă, de acest domeniu se ocupau oricum în anumite companii mari managerii de corporate affairs, care aveau drept cel mai dificil şi sensilbil task comunicarea cu administraţia publică.
Ce profil au consultanţii de public-affairs de azi din România?
Mulţi au absolvit o facultate de ştiinţe politice sau sociale şi o parte au urmat dreptul ca prima sau a doua facultate. În acest domeniu, cea mai importantă abilitate pe care trebuie să o stăpâneşti este arta relaţionării şi a comunicării interpersonale. Un consultant de public-affairs trebuie să fie prin natura sa charismatic, altfel are o provocare în plus de a-şi cultiva această charismă, care e o condiţie sine qua non.
Pasul doi este cultivarea continuă a capacităţii de networking. Consultantul de public-affairs este, prin natura jobului său, un networker. Cu cât reţeaua de cunoştinte de calitate din mediul public şi din managementul decizional privat este mai mare, cu atât valoarea pe piaţă a consultantului creşte.
După o consolidare a acestor aptitudini umane, consultantul de public affairs are nevoie de cunoştinţe solide de limbi străine şi terminologie de business. Engleza este absolut necesară, dar se pot adăuga şi alte limbi străine, în funcţie de planul de abordare din zona de business vizat. Ştiinţele politice, cunoaşterea mediului politic, a partidelor politice, organizării acestora şi liderilor principali din fiecare partid, a mediului administrativ, a instituţiilor statului şi a rolului lor (cunoaşterea Parlamentului şi a procedurilor de aprobare legislativă este aici esenţială).
Există şi consultanţi specializaţi în insitituţii europene şi această nişă este pe cale să devină un avantaj comparativ important, mai ales în următorii 3-5 ani. Cunoştinţele de drept sau managementul afacerilor reprezintă o altă componentă importantă a pregătirii unui consultant de public affairs, care trebuie să înţeleagă businessul clientului, din orice domeniu ar fi acesta (energy, automotive, tobacco, financial, agribusiness etc.) şi provocările cu care acesta se confruntă.
Marketingul şi sociologia îi ajută pe consultanţii care fac previziuni pentru clienţii lor, la cererea acestora, previziuni cerute de obicei de managementul naţional sau regional.
Pentru consultanţii seniori, componenta de identificare a noilor clienţi este de asemenea importantă şi de aceea trebuie să aibă abilităţi de vânzări. Competenţele în vânzări separă un consultant de birou, care poate elabora livrabile de cea mai înaltă calitate, de un manager senior, care generează business nou şi creşte compania. De obicei, capacitatea de a vinde se cultivă şi începe să dea rezultate la consultanţii cu o anumită experienţă în public affairs şi în alte domenii.
Domeniul de public affairs se va dezvolta tot mai mult, la fel şi piaţa care a debutat la nivel de agenţii în anii 2000 şi a început un trend mai serios în 2007-2008. Companiile mari vor avea tot mai mult nevoie de agenţii dedicate care să le gestioneze nu doar crizele, atunci când inevitabil apar, ci să facă şi efortul de prevenţie. Tot mai multe companii îşi angajează şi un specialist intern de public-affairs, care dă rezultate optime pe campanii importante de public affairs, atunci când face echipă cu o agenţie full-service. Un milionar american spunea că dacă pierde tot şi ar mai avea un dolar, l-ar cheltui pe public affairs. Şi probabil că avea dreptate.
Codrin Scutaru este Deputy Managing Director in echipa McGuireWoods Romania. Anterior a fost secretar de stat și ministru adjunct la Ministerul Muncii, în Guvernul României. A mai deținut și funcțiile de consilier pe politici sociale în Cancelaria primului ministru, consilier de integrare europeană și consilier al ministrului Muncii, precum și consilier al secretarului de stat și ministrului Educației.