Ce se ascunde în spatele unei denumiri de job?
O titulatură precum Business Process Analyst presupune, în mod intuitiv, capacitatea de analiză asupra unor fenomene de afaceri şi, bineînţeles, o cunoaştere temeinică a domeniului de activitate. Un potenţial angajat pentru această funcţie trebuie să fie organizat şi să îşi actualizeze constant cunoştinţele pentru a putea gestiona procesele şi a asigura o implementare corectă a întregului sistem, inclusiv în condiţiile în care intervin schimbări. El este cel care integrează noi soluţii în procesul de administrare şi asigură unitatea acestuia, având grijă ca totul să se desfăşoare în parametri legali şi de conformitate corespunzători domeniului şi normelor regionale. Analistul scanează afacerea, sesizează oportunităţi şi propune noi soluţii, precum şi planuri de acţiune corective sau pentru situaţii de criză. Întreg setul de competenţe este consolidat prin traininguri constante care asigură o pregătire de actualitate, într-un mediu de business supus schimbărilor continue. Cerinţele iniţiale ale angajatorului? Minimum doi ani de experienţă în domeniu, un nivel avansat de cunoaştere a limbii engleze, stăpânirea unor procese şi programe specifice (BPO, QMS, Six Sigma, Excel), precum şi abilităţi de comunicare şi influenţare, orientarea către client, atenţia la detalii şi dorinţa de a reuşi. Acestea din urmă fac parte din setul de cerinţe ale oricărui angajator de top.
Analist, strateg, execuţie de succes
Un al doilea exemplu îl constituie poziţia de Business Analyst – Operational Intelligence. Acest specialist, cu patru-cinci ani de experienţă în sfera operaţională de business şi cu un portofoliu bogat de proiecte cu rezultate tangibile, este cel care dezvoltă strategii de afaceri pe baza unor analize complexe. El foloseşte metodologii de analiză şi metode statistice pentru a alcătui planuri de afaceri competitive. Rezultatele analizelor sale sunt premisele unor propuneri care au ca scop îmbunătăţirea metodelor de business. Acest analist stabileşte relaţii calitative cu diverse organizaţii interne pentru a asigura o implementare de succes a strategiilor şi asigură suport la nivel regional pe diferite niveluri de funcţionare, furnizând observaţii de profunzime care aduc un plus de valoare proceselor.
Motivat, orientat către rezultate, viziune şi intuiţie
Pentru a ocupa funcţia de Global Business Intelligence & Reporting Project Manager, un aplicant trebuie să facă dovada unei experienţe temeinice în ceea ce priveşte managementul de proiect, Business Intelligence, operaţiunile de afaceri sau IT. Nivelul de cunoaştere a limbii engleze trebuie să îi permită să construiască prezentări şi discursuri elaborate, lui revenindu-i sarcina de a comunica cu partenerii şi părţile co-interesate. Rolul său este acela de a determina cele mai bune metode pentru atingerea obiectivelor, ca şi de a coordona echipe de peste 20 de persoane din cadrul unor structuri diferite şi proiecte complexe. El este un veritabil cunoscător al infrastructurii, proceselor şi tendinţelor din industrie şi al necesităţilor clienţilor şi partenerilor. Are capacitatea de a identifica priorităţile, este puternic motivat, orientat către rezultate şi dispune de viziune şi intuiţie.
Capacităţi de sinteză, planificare şi coordonare
Un alt exemplu este Manager Sales Process and Project Team, denumire atribuită persoanei care coordonează o echipă multiregională, responsabilă de operaţiuni de vânzare. Printre atribuţiile sale se numără colectarea informaţiilor privitoare la necesităţile curente şi viitoare de business, adecvarea proceselor pe baza acestor date, stabilirea cadrului de lucru global pentru procesele de vânzări, în calitate de lider al operaţiunilor de vânzări din regiunea EMEA. Pentru a îndeplini cu succes cerinţele din fişa postului, el trebuie să bifeze abilităţi de planificare a afacerilor, orientare către client, o dorinţă de îmbunătăţire continuă şi capacităţi de lider. Desigur, este nevoie şi de o experienţă consistentă, de până la zece ani în domeniul operaţiunilor de afaceri şi IT şi de până la opt ani în ceea ce priveşte administrarea de proiecte, cu posibilitatea exemplificării unor rezultate obţinute la nivel regional sau internaţional.
Aceste exemple reprezintă numai câteva din poziţiile pe care le numără organigrama unui centru de servicii partajate, cum este şi HP Global e-Business Operations Centre. Marile companii multinaţionale au ales România pentru dezvoltarea a numeroase centre de expertiză şi operaţiuni care deservesc subsidiare răspândite peste tot în lume. Hewlett-Packard (HP), de exemplu, este un investitor important în talente, reprezentând unul dintre cei mai mari angajatori din industrie. Centrul HP Global e-Business Operations Centre (GeBOC) de la Bucureşti este specializat în servicii partajate (shared services). Specialiştii care lucrează aici susţin în principal activitatea subsidiarelor HP din Europa, Orientul Mijlociu şi Africa.
Trebuie spus, înainte de toate, că serviciile partajate fac parte dintr-o categorie mai largă de servicii de externalizare a proceselor de afaceri (BPO) – cu alte cuvinte, echipe special constituite din cadrul centrului asigură activităţi care susţin funcţionarea unei afaceri, precum servicii financiare şi de contractare, suport şi consultanţă pentru vânzări. Practic, rolul celor care lucrează în HP GeBOC este acela de a ajuta echipele de la subsidiarele HP din toată lumea să-şi desfăşoare activitatea la un nivel înalt de eficienţă. Lucrând în echipe virtuale, aflate la mii de kilometri distanţă, succesul lor depinde deseori nu doar de competenţele tehnice, ci şi de abilitatea de lucru în echipă, coordonare, sensibilitate la diferenţele culturale, aptitudini de comunicare şi atenţia la nevoile clienţilor. Iar valoarea adăugată este întotdeauna răsplătită: anul trecut, centrele de servicii ale companiei Hewlett-Packard din România şi Polonia au primit premiul „Excellence in Value Creation“ oferit de specialiştii Reţelei Europene de Servicii Partajate şi Externalizare (SSON – Shared Services & Outsourcing Network), unul dintre cele mai prestigioase premii din această industrie.
Datorită specificului activităţilor unui centru precum HP GeBOC, organigrama companiei şi împărţirea pe echipe în funcţie de competenţe au caracteristici particulare, astfel încât să asigure rezultate cât mai eficiente pentru clienţii lor. Ca urmare, şi denumirile poziţiilor sunt mai speciale. HP GeBOC – poate că sună complicat, dar sunt poziţii de coordonare a unor procese de business întâlnite în orice companie, astfel încât aria de cuprindere a specialiştilor care se pot califica pentru aceste joburi este de fapt foarte mare. Scrieţi-le celor de la HP GeBOC la adresa [email protected] atunci când aţi vrea să ştiţi mai multe despre descrierea unei anume poziţii şi încercaţi să înţelegeţi ce este în spatele denumirii fiecărui job, pentru că este foarte posibil ca acolo să fie o şansă foarte frumoasă pentru cariera voastră.
Articol preluat din Revista Cariere de iunie. Pentru detalii legate de abonare, click aici