Ce vrea angajatorul sa vada cand iti cauta numele pe Google
Daca ai o doza de bun-simt, stii deja ca trebuie sa ai un profil „curat” pe retelele de socializare cand te apuci sa-ti cauti o slujba. Sterge pozele in care apari alaturi de cateva pahare de shoturi goale. Nu da „share” la ceva ce nu i-ai arata mamei tale. Acorda mare atentie setarilor de „privacy”. Toate acestea sunt strategii necesare pentru cei care isi cauta un job in epoca digitala. Insa nu sunt de ajuns ca sa pari o persoana numai buna de angajat.
Cand angajatorii cauta date despre tine in mediul online, nu se uita doar dupa potentiale semnale de alarma cum ca nu ai fi un angajat dezirabil. Ei vor ca prezenta ta in mediul virtual sa nu fie limitata la absenta semnalelor de alarma, ci sa poata deduce din ea cine esti tu cu adevarat. Toti angajatorii spun ca vor sa descopere eul tau autentic, insa exista si o capcana in asta. Ei filtreaza informatiile aflate in mediul online prin propriile presupozitii. Iar, in acest caz, presupozitiile inseamna ceea ce cred ei ca e necesar ca sa ai succes profesional. Un interes obsesiv pentru pisici, demonstrat prin zeci de poze postate, nu garanteaza ca ai potential ca sa fii un angajat ideal.
Ca atare, o echipa de asistenti si profesori de la The University of Texas, Austin, a realizat un sondaj printre angajatori si a publicat rezultatele pe site-ul „Brazen Careerist”. Intrebarile puse de ei s-au raportat strict la prezenta aspirantului la job in mediul online. Au aflat ce vor angajatorii sa vada si au constatat ca, desi acestia afirmau ca vor sa cunoasca personalitatea autentica a potentialului angajat, cautau de fapt elemente pe care le asociem in mod obisnuit cu oamenii politici:
1. O personalitate eligibila. Angajatorii doresc sa aiba in echipa oameni care, prin prezenta lor online, sugereaza ca ar fi increzatori in propriile forte si profesionisti fara a fi aroganti. Angajatii ideali comunica in mediul virtual in asa fel incat sa para de nadejde, prietenosi, curiosi, creativi si de incredere. Fireste, angajatorii isi doresc sa angajeze oameni despre care cred ca se vor intelege fara probleme cu restul colegilor.
2. Giruri adecvate. Angajatorii se folosesc de recomandarile si conexiunile tale pentru a estima daca esti de incredere si daca esti competent. Daca ai recomandari entuziaste si legaturi cu oameni pe care angajatorii ii cunosc si in care au incredere, sansele sa fii chemat la interviu sau sa ti se ofere un job cresc. Reversul medaliei este ca angajatorii declara ca acei candidati asociati cu „retele si persoane inadecvate” au zero sanse sa ajunga la interviu.
3. O imagine publica cultivata cu grija. Angajatorii au afirmat ca vor sa vada „o prezentare profesionista, consecventa, bine reflectata in social media. Vor sa vada ca ai reflectat mult si bine asupra prezentei tale in mediul virtual. Discrepantele dintre prezenta ta offline si cea online vor fi interpretate de angajatori drept semne ca incerci sa-i tragi pe sfoara.
4. O viata privata asa cum trebuie. Angajatorii au sanse mai mari sa cheme la interviu si sa angajeze oameni care delimiteaza foarte clar vietile lor profesionale de cele personale. Li se par valorosi oamenii pasionati de… „lucruri acceptabile” si care au „pasiuni consecvente”. Ca atare, nu toate hobby-urile sunt „egale” in ochii angajatorilor. Daca pozele tale de pe Instagram arata ca te intereseaza vinurile sau gatitul, asta arata ca esti matur si te intereseaza lumea din jurul tau. In schimb, o colectie de Pokémoni iti distruge credibilitatea, facandu-te sa pari imatur.
5. Valori care se conformeaza cu mainstreamul. Angajatorii intervievati de echipa de la The University of Texas, Austin, isi doreau colegi cu valori care se conformeaza cu ale lor si cu cele ale organizatiei. Unii au exclus candidati, caci pozele lor aratau „un stil de viata liberal din punct de vedere social”, altii au descalificat candidati, caci isi exprimau credinta „in termeni prea radicali”. Totodata, angajatorii prefera sa angajeze persoane care nu se lamenteaza frecvent in social media.