Companiile își formează singure viitorii angajați
De exemplu, Kaufland a demarat un program prin care să construiască, pe baza teoretică obținută în cadrul studiilor, experiența necesară pentru ca acești tineri să poată coordona cu succes echipe și proiecte complexe. Mai exact, în noiembrie 2014 a debutat Kaufland Management Program.
„Am luat în considerare expansiunea organizației noastre și nevoia businessului dinamic de a asigura un plan de succesiune pentru pozițiile entry management și de specialiști, precum și faptul că tinerii absolvenți vin în companie cu idei fresh și privesc cu entuziasm ritmul accelerat în care crește Kaufland în România”, spune Estera Anghelescu, Director Dezvoltare Personal și Employer Branding, Kaufland România.
Perioada de recrutare și selecție a fost optimizată de la prima ediție în care candidații au trecut prin 3 interviuri. Anul acesta, procesul de selecție a cuprins, după screeningul CV-urilor recepționate, un interviu telefonic structurat și parcurgerea unui centru de evaluare de o zi la care au participat inclusiv colegi din Top Management.
Candidatul ideal dorit de companie este absolvent de studii universitare (licență sau masterat), care a desfășurat activități extracurriculare în timpul studiilor sau și-a asumat rolul de lider în proiecte studențești, capabil să absoarbă rapid informații și să se adapteze unui mediu de lucru dinamic.
Traning și angajare
După ce vor finaliza procesul de selecție, tinerii aleși în program vor parcurge o perioadă plină de activități complexe timp de 18 luni. Kaufland Management Program oferă o experiență de tip rotațională, în care participanții reușesc să obțină o imagine completă a proceselor din organizație, a relațiilor de colaborare și networking dintre departamente.
Explicit, pe parcursul celor 18 luni, tinerii trec printr-un training intensiv în Departamentul Vânzări, care este special gândit astfel încât fiecare participant să aibă experiența lunii decembrie într-un magazin Kaufland. După șase luni în Vânzări, urmează, prin rotație, departamente precum Logistică (3 luni), Achiziții (3 luni), Dezvoltare Imobiliară (1 lună), Audit Intern (1 lună), Controlling și Resurse Umane (1 lună). Încă din prima lună a programului, fiecare participant este în contact cu un mentor, ales dintre directorii cu experiență din companie.
Practic, Kaufland Management Program oferă tinerilor șansa de a participa la un training on the job în departamentele-cheie din cadrul organizației. De asemenea, un alt beneficiu important pentru participanți este faptul că ei obțin un contract de muncă pe perioadă nedeterminată, alături de un salariu atractiv, încă din prima zi.
„Acest program s-a dovedit a fi foarte util pentru organizația noastră. Tinerii parte din Kaufland Management Program sunt de-a dreptul «vânați», încă din primele luni, de către multe departamente interne. Este însă alegerea lor dacă dau curs unei invitații de angajare fixă în cadrul unui departament sau preferă să parcurgă mai întâi toate etapele programului”, explică Roxana Călugăru, Manager Proiect – Kaufland Management Program .
La finalul programului, tinerii sunt pregătiți pentru a prelua o poziție entry-management într-unul dintre magazinele Kaufland, în cadrul departamentului Vânzări. Dacă însă aceștia consideră că se potrivesc mai bine într-unul dintre celelalte departamente, pot aplica intern la pozițiile deschise în companie cu scopul de a-și continua parcursul profesional.
Din ce în ce mai mulți participanți
La prima ediție, în 2014, au fost șase participanți, iar anul acesta cinci dintre ei au finalizat cu succes programul, ocupând în prezent poziții de specialiști în departamente precum Achiziții și Dezvoltare Imobiliară sau chiar conducând în calitate de manager de magazin echipe de peste 80 de angajați.
La cea de-a doua ediție, în 2015, au început programul opt participanți și vor finaliza până în vara anului următor șase dintre aceștia. Anul acesta au fost selectați deja 14 tineri care vor fi parte din acest program începând cu data de 1 septembrie.
Testimoniale
MIHAELA BUZDUGAN, Manager Magazin: "Experiența Kaufland Management Program a însemnat pentru mine ieșirea din zona de confort, începând cu relocarea în alte orașe pe parcursul celor doi ani, interacțiunea cu oameni de pe toate nivelurile ierarhice din diverse departamente ale companiei și până la înțelegerea specificului și importanței fiecărei activități pe care o desfășoară fiecare angajat. O astfel de experiență este cu siguranță unică, iar pe mine m-a ajutat să înțeleg unde mă potrivesc mai bine în companie, ce îmi place să fac și unde pot da randament maxim cu ajutorul cunoștințelor asimilate. La sfârșitul programului am ales să fac parte din echipa dinamică de vânzări a companiei".
CRISTIANA TURIGA, Asistent Achiziții Departament Food: "Consider că un astfel de program reprezintă cel mai bun start pentru carieră și este o poziție care îți permite să experimentezi moduri de lucru/abordări diferite într-un timp foarte scurt, de la coordonarea unei echipe în cadrul magazinelor Kaufland, la înțelegerea fluxului de marfă și a funcționării platformei logistice şi la relația cu furnizorii și elemente de strategie organizațională. Fiind un program alternativ, am învățat importanța echilibrului și deciziilor bine fundamentate, precum și impactul fiecărei acțiuni la nivelul structurii organizaționale.
Am avut ocazia să observ conlucrarea dintre operațional și strategic și am avut proiecte care mi-au dezvoltat partea analitică și capacitatea de a gândi sistemic. Privind retrospectiv, consider că întreaga experiență m-a ajutat să conștientizez că mă pot adapta cu uşurință de la magazin și interacțiune cu clienții până la monitorizarea activității în depozit și analiza datelor în controlling și achiziții; că mă regăsesc în abordările de tip analitic, dar nu vreau să pierd legătura cu realitatea din teren; că este nevoie de pasiune și determinare pentru a-ți atinge obiectivele".
Acest articol a apărut în numărul 230 al revistei CARIERE din septembrie 2016.