Cum dăm aripi tinerelor talente. Viitorul recrutării (I)
„Oamenii sunt păsări cu aripile crescute înlăuntru”- Nichita Stănescu.
M-am gândit la cluburile care-și cresc sportivii și apoi culeg roadele. Să presupunem că firmele ar putea face asta.
Oana Botolan, SEE Managing Partner Cteam Human Capital ,nu exclude această variantă. „Ar putea și chiar o vor face din ce în ce mai devreme. Școala primară este încă prea departe, dar din liceu sau din școala gimnazială sunt din ce în ce mai multe inițiative ale companiilor legate de consilierea vocațională și contactul copiilor cu joburile actuale. E un pic exagerat să vorbim despre recrutare la nivel de școală primară, dar orice sprijin pentru procesul de educație, și orice sprijin înspre cunoașterea competențelor necesare joburilor viitoare este nu numai necesar, dar și extrem de util”.
Cristina Săvuică, Chief Happines Officer Lugera (foto), afirmă că un copil evoluează foarte mult și preferințele din primii ani de școală de cele mai multe ori nu se suprapun cu direcția în care acesta va evolua. Dar, în opinia sa, orice măsură care vizează elevii încă din școlile primare va ajuta firmele să crească baza de candidați. „Vorbim din ce în ce mai frecvent despre automatizarea joburilor, dar în continuare există deficit cantitativ, nu doar calitativ, pe foarte multe tipuri de roluri. Ca și trend, companiile încep să se orienteze în aceste campanii de CSR spre categorii defavorizate, cu risc ridicat de abandon școlar, organizând acțiuni în școli și comunități pentru prevenirea sau limitarea abandonului școlar fie prin acordarea de burse, prin organizarea de workshop-uri, zile deschise, investiții în infrastructură (școli).”
De partea cealaltă, Florin Godean, CEO Adecco crede că firmele ar putea să recruteze oamenii încă din școala primară dacă ar fi dispuse să aștepte 12 ani pentru ca un candidat să ajungă la vârsta în care poate intra pe piața muncii. El spune că în acest interval mare de timp, tehnologia și business-ul evoluează foarte rapid, fapt pentru care curriculele școlare ar trebui create și adaptate permanent de către specialiștii în educație, nu de către companii, care nu au ca principal obiectiv de activitate educația și nici nu au expertiza necesară în acest domeniu. „O soluție ar fi ca firmele să facă parteneriate cu organizații sau alte companii care activează în domeniul educației cu ajutorul cărora ar putea obține soluții de îmbunătățire a sistemului educațional în vederea adaptării acestuia la cerințele pieței muncii pe termen lung”.
50% din elevii actuali vor avea joburi care nici nu s-au inventat încă
„Pregătirea înseamnă totul. Conopida nu este altceva decât o varză care a fost educată într-un colegiu”- Mark Twain
Specialiștii în domeniu sunt de părere că procesul de recrutare va fi în mare parte ca și în prezent dar ceea ce se va schimba vor fi instrumentele pe care acestea le vor folosi. „Companiile adaptează procesul în funcție de grupul țintă și de dimensiunea acestuia, deci ramificațiile pot fi foarte multe. Numitorul comun ar putea fi formarea care va preceda tot mai des angajarea propriu-zisă”, crede directorul general al Adecco, Florin Godean. (foto)
Oana Botolan, managing partner Cteam, crede că acesta este viitorul recrutării la nivel macro, fiind singura formă de a ajuta la formarea unor generații pregătite și care să rămână în țară. „Nu pot să uit topul acela conform căruia Romania este pe locul 2 mondial la procentul de emigrări. Să nu uităm că economia din România nu este în criză sau într-o situație critică… și cu toate acestea majoritatea pleacă din țară. Și, în plus, cel mai mare șomaj este în rândul tinerilor, deși în paralel companiile au mii de posturi neocupate pentru toate nivelurile de pregătire”.
Cristina Săvuică consideră că poate fi una din valențele recrutării în viitor. „Se previzionează că peste 50% din elevii actuali vor avea joburi care nici nu s-au inventat încă. Acum 10 ani Social Media era la început, acum fiecare companie are cel puțin un astfel de specialist. În IT apar tehnologii noi permanent și, implicit, oameni care știu să lucreze cu ele. Companiile care își alocă bugetele de CSR spre zona de educație acționează la nivel macro – lobby în zona de strategie guvernamentală, investiții în infrastructura, soluții pentru reducerea abandonului scolar”.
Recrutarea timpurie prin educație
În școlile profesionale se face practică în companii de profil, și evident că acestea vor încerca să atragă tinerii dupa terminarea școlii. În America, Anglia și în țări din Europa de Vest se practică de foarte mult timp bursele de studii oferite de companii pentru copii, care nu îi obligă la angajarea ulterioară în acea companie, dar evident că deschid calea spre o discuție ulterioară.
Florin Godean, CEO-ul Adecco, afirmă că, majoritatea companiilor mari practică recrutarea timpurie, indiferent de domeniul de activitate. „Sistemul școlilor duale a început să se dezvolte și la noi în țară, în contextul lipsei de forță de muncă calificată din producție, însă mai este mult până se va ajunge la un sistem care să acopere toate nevoile de personal”.
„Cum fac ca la şcoala mea media să crească de la 6,20 la 9?“
Mi-a atras atenția declarația unui antreprenor român, Florin Talpeş, fondator şi CEO al furnizorului de soluţii de securitate IT Bitdefender, care a propus un proiect național „Adoptă o şcoală”. El spune că orice lider român de business, antreprenor sau executiv, ar trebui să adopte şcoala care l-a format, această iniţiativă putând deveni un program naţional de modernizare a sistemului de educaţie. „Fiecare antreprenor a crescut undeva, fiecare executiv are o legătură emoţională cu şcoala în care s-a format. Întrebarea pe care fiecare lider din mediul de business ar trebui să şi-o pună este: Cum fac ca la şcoala mea media să crească de la 6,20 la 9?“, declara antreprenorul pentru zf.ro. Talpeş a declarat, potrivit aceleiași publicații, că deja a iniţiat acest exerciţiu cu şcolile care l-au format pe el, inclusiv cu Liceul Avram Iancu din Brad (Hunedoara).
Florin Godean este de părere că din punctul său de vedere, notele sunt de domeniul trecutului și abilitățile sau potențialul absolvenților sunt indicatori mult mai buni care pot fi măsurați în alt mod. „Odată ce sistemul educațional se va concentra mai mult pe formarea și dezvoltarea tinerilor, atunci cu siguranță rezultatele nu vor întârzia să apară. Sistemul educațional trebuie reformat, mai ales în contextul în care liderii din business susțin că doar elevii de 9 și 10 sunt cei care performează. În mod cert ar trebui să se dezvolte noi metode de evaluare și sisteme de consiliere în carieră, punând accentul pe dezvoltarea abilităților cheie pe care aceștia le dețin”.
În același context, de implicare a companiilor în formarea viitorilor angajați, Oana Botolan spune că oamenii de afaceri au în plan un proiect de consiliere vocațională în licee. „M-am bucurat foarte mult când am citit această afirmație a domnului Talpes, nu numai că știu de multe proiecte frumoase existente în această direcție, dar mai ales pentru că tocmai demarăm împreuna cu RBL (n.r. Romanian Business Leaders) și un grup de oameni extraordinari, un proiect de consiliere vocațională în licee, în care ne propunem să creăm legătura dintre preferințele și abilitățile copiilor și posibile joburi actuale. Le oferim consiliere legată de modul în care ar putea ei să își completeze studiile, ce anume rezultă că li s-ar potrivi, și apoi îi ducem să vadă ce înseamnă practic diverse joburi din companii. Un astfel de proiect este posibil doar cu ajutorul și implicarea companiilor, care au nevoie să ridice nivelul educației și înțeleg cât este de important acest lucru”.