Cum ne dăm seama că suntem subapreciaţi la locul de muncă
"Modul în care suntem percepuţi la locul de muncă este extrem de important pentru fiecare dintre noi, tocmai pentru că de aceasta apreciere depind performanţa noastră, eficienţa, rezultatele şi chiar atmosfera în întreaga echipă. Este evident că o persoană apreciată şi care primeşte feedback pozitiv din partea şefului sau clienţilor îşi va lua energia din acestea pentru a performa şi de acum încolo şi poate cu rezultate din ce în ce mai bune.
La polul opus însă, criticile adresate colegilor dar şi atmosfera negativă pot provoacă teamă, stres, anxietate sau chiar mânie. Acestea ne fac de cele mai multe ori defensivi şi slăbesc puterea de concentrare a oamenilor, deşi creierul se străduieşte din răsputeri să performeze. Important este să ne dăm seama dacă acele critici sunt fondate sau nu, astfel încât să putem acţiona în consecinţă", a explicat Corina Diaconu, Managing Director la agenţia de recrutare ABC Human Capital, pentru Revista CARIERE.
În cazul în care, într-adevăr, feedback-ul negativ este fundamentat, este important să vedem ce putem face pentru a remedia sau îmbunătăţi situaţia, spune Corina Diaconu.
„Dacă însă rezultatele noastre sunt bune şi chiar foarte bune şi suntem criticaţi fără motiv, atunci este destul de clar că nu suntem unde trebuie şi că poate a venit momentul să schimbăm organizaţia", a punctat specialistul în recrutare.
CUM NE DĂM SEAMA CĂ SUNTEM SUBAPRECIAŢI LA LOCUL DE MUNCĂ
Situaţiile în care ne dăm seama că suntem subapreciaţi la locul de muncă îmbracă diverse forme, potrivit Corinei Diaconu:
– este posibil să ne depăşim atribuţiile şi să ne implicăm în proiecte noi care aduc beneficii companiei şi să nu fim răsplătiţi în nici un fel;
– sunt cazuri în care deşi aşteptăm cu nerăbdare perioada evalurii şi ne facem speranţe, fie evaluarea întârzie, fie reflectă contrariul aşteptărilor noastre, nefiind urmată (aşa cum ne doream) de creşteri salariale sau promovări;
– sunt şi situaţii în care anumiţi colegi sunt favorizaţi, deşi nu au rezultate mai bune decât noi sau chiar sunt mai slabi. Aici fie discutăm despre un sistem de evaluare deficitar fie ne confruntăm cu cazuri de “nepotism”;
– deşi venim cu idei noi sau aducem un client important în firma, contul respectiv ajunge la alt coleg, din motive diverse;
– ni se alocă din ce în ce mai multe sarcini fără nici o creştere salarială sau fără perspectiva vreunei promovări.
"Indiferent de cazul în care ne regăsim, este foarte important să analizăm situaţia şi să vedem ce avem de făcut. Este inutil să rămâi într-o organizaţie care nu-ţi recunoaşte meritele şi care nu-ţi permite să creşti şi să te dezvolţi din punct de vedere profesional. În plus, având în vedere că la serviciu petrecem mult timp, ar fi păcat să fim frustraţi zilnic şi să ne prefacem că suntem împliniţi când nu este deloc aşa", a spus Corina Diaconu (FOTO).
Ca atare, pentru a remedia situaţia avem la îndemână mai multe variante, potrivit specialistului în recrutare:
– Este de preferat să discutăm cu şeful direct şi să încercăm să vedem ce se întâmplă. Este posibil că acesta să nu fie apreciat corect munca noastră şi atunci avem şanse mari să rezolvăm lucrurile cum la fel de bine putem constată că şeful este perfect conştient de rezultatele noastre dar nu le apeciaza şi nu ne apeciaza nici pe noi ca persoană.
– În cazul în care totul a fost o neînţelegere sau suntem în situaţia unei aprecieri incorecte putem discuta deschis şi putem încerca să remediem situaţia.
– Dacă totuşi constatăm că, orice am face de acum încolo, ne-am regăsi fix în aceeaşi situaţie, este momentul să ne căutăm un nou loc de muncă.
CE SPUN STUDIILE
Un studiu recent realizat de Clear Review arată că cea mai mare frustrare la locul de muncă o reprezintă lipsa aprecierilor în raport cu efortul depus şi cu performanţa de care angajatul dă dovadă la job. Nu mai puţin de 40% din cei intervievaţi au spus ca recunoaşterea meritelor nu reprezintă o prioritate în cadrul organizaţiei lor, iar acest lucru îi demotivează.
Ideea este că în companiile în care managerii îşi fac timp pentru a felicita oamenii pentru munca bine făcută, nivelul de engagement creşte cu aproape 60 la sută.
O altă cercetare arată că atunci când au fost întrebaţi ce ar trebui să facă managerii pentru ca angajaţii să fie mai motivaţi, 58% dintre canadieni au răspuns cu „recunoaşterea meritelor”.