Cum s-a schimbat piața muncii și cum să ne adaptăm cu succes?
Imagine de kalhh de la Pixabay
La aproape opt luni de la începutul crizei de sănătate în România, piața muncii a suferit semnificativ din cauza efectelor negative ale COVID-19 asupra economiei. Multe companii au fost nevoite să-și închidă complet activitatea sau să se reinventeze. Același lucru s-a întâmplat și în rândul angajaților, numărul persoanelor rămase fără un loc de muncă ajungând la aproximativ un milion și foarte mulți s-au reprofilat pentru a-și găsi un loc de muncă. Măsurile de protecție și restricțiile impuse de autorități au schimbat radical modul de lucru cu care am fost obișnuiți și au condus la adoptarea a tot mai multe soluții pentru a ne putea continua activitatea, precum metode de lucru de la distanță, automatizări, soluții digitale.
Pe lângă aspectele negative, criza a condus către adoptarea mai rapidă a soluțiilor digitale acolo unde a fost posibil și a influențat și atitudinea candidaților. Iar companiile și angajații care au dat dovadă de flexibilitate și au reușit să se adapteze rapid au avut de câștigat și trec mai ușor peste provocările aduse de criză.
Munca remote și digitalizarea au devenit tot mai prezente în companii. Chiar dacă în primă fază acestea reprezintă soluții foarte bune pentru a ne putea continua activitatea, trebuie să fim atenți și la o serie de efecte pe care le pot genera. Spre exemplu, angajații nu mai au contact face-to-face cu alți colegi și cu managerii direcți, prin urmare le lipsește socializarea, pot deveni mai nemotivați și există riscul unui dezechilibru când casa devine și birou, și locuință. Iar toate acestea pot avea un impact negativ asupra angajatului, dar și asupra productivității companiei.
Totodată, candidații au devenit mai responsabili și mai orientați către stabilitate, pentru că au văzut ei înșiși că este destul de greu să obții un job, deoarece sunt mai puține, concurența este și de trei ori mai mare, iar angajatorii sunt mai selectivi. Candidații preferă companiile stabile și flexibilitatea în detrimentul pachetului salarial. Bineînțeles, și acesta este important, însă cei mai mulți au ajuns la maturitatea și înțelepciunea de a analiza tot pachetul. Drept dovadă, sunt mult mai puține cazuri de candidați care schimbă job-ul pentru o diferență de câteva sute de lei.
De asemenea, angajații care au un job stabil sau lucrează într-o companie puternică sunt mult mai reticenți acum la o schimbare decât înainte de criză.
De cealaltă parte, și angajatorii se confruntă cu incertitudine și provocări, mai ales în privința creării de noi posturi sau înlocuirea unor angajați. Companiile care au făcut tot posibilul să-și păstreze angajații și-au format un employer branding puternic și au urcat multe locuri în topul preferințelor candidaților. Totodată, au devenit mai pretențioase în alegerea angajaților, iar un proces de recrutare durează, în medie, cu 2 – 3 săptămâni mai mult decât înainte de criză, pentru că au loc multe interviuri, teste, evaluări și deciziile se iau mai greu.
În ceea ce privește recrutările în această perioadă, din datele noastre, în lunile iulie și august au avut loc cu 20% mai puține recrutări față de aceeași perioadă a anului trecut, însă luna septembrie a revenit la același nivel de anul trecut ca număr de recrutări. Cele mai căutate joburi sunt din sectoarele IT, vânzări, financiar, digitalizare și operațiuni. În privința salariilor, dacă acestea au scăzut, în general, cu 15-20% lunile acestea, acum observăm deja o tendință de a le readuce la nivelul de dinainte de criză. Însă toate acestea depind foarte mult de cum va evolua criza de sănătate și de ridicarea sau prelungirea restricțiilor pentru a stopa răspândirea virusului.
Prin urmare, incertitudinea încă domină, din păcate, atât în rândul angajaților, cât și al companiilor. De aceea, în perioada aceasta este esențial să ne protejăm, să învățăm din fiecare experiență și să dobândim acele competențe necesare noilor tehnologii pentru a putea ține pasul cu schimbările. Doar așa ne vom putea continua activitatea și livra cele mai bune rezultate.