Cum să gestionezi conflictele la locul de muncă fără să-ți strici relațiile
![Cum să gestionezi conflictele la locul de muncă fără să-ți strici relațiile](https://revistacariere.ro/wp-content/uploads/2025/02/dreamstime_s_33363936-700x394.jpg)
Imaginează-ți că ai o zi plină de sarcini, cafeaua abia ți-ai turnat-o și, dintr-odată, cineva din echipă îți contestă ideea la ședință. Sau poate că un coleg îți trimite un email plin de reproșuri pasiv-agresive. Pulsul îți crește, gândurile îți zboară la cum să ripostezi, dar știi că orice reacție greșită poate transforma un simplu dezacord într-un adevărat conflict rece rece la birou. Așa că, în loc să arunci benzină pe foc, să vedem cum poți să gestionezi aceste momente tensionate fără să-ți strici relațiile profesionale.
Primul impuls în fața unui conflict este să te aperi sau să ripostezi. E o reacție naturală, dar rareori aduce ceva bun. În loc să răspunzi impulsiv, ia o pauză de câteva secunde, respiră adânc și analizează situația. Uneori, ceea ce pare un atac personal este doar rezultatul stresului sau al unor așteptări neîmplinite. Încearcă să vezi dincolo de tonul ridicat sau de cuvintele dure și să înțelegi ce anume a declanșat conflictul.
„Gestionarea conflictelor la locul de muncă începe cu stabilirea unor limite clare și comunicarea lor într-un mod respectuos. Este important să îți exprimi punctul de vedere ferm, dar fără agresivitate, și să asculți activ perspectiva celuilalt”, a declarat Alexandra Abrudean, psiholog, pentru Revista Cariere.
Comunicarea este, deci, cheia. Când abordezi subiectul, fă-o cu calm și claritate. Evită acuzațiile de tipul „Tu niciodată nu…” sau „Ești mereu…”, care doar pun cealaltă persoană în defensivă. În schimb, încearcă formulări precum „Am observat că…” sau „Mi-ar plăcea să înțeleg mai bine…”. Astfel, deschizi conversația spre o soluție, nu spre un duel verbal.
„Evită reacțiile impulsive și concentrează-te pe soluții, nu pe învinovățire. Respectându-ți propriile nevoi și limite, dar și pe ale colegilor, vei menține un mediu de lucru echilibrat, bazat pe colaborare și respect reciproc”, adaugă Alexandra Abrudean.
Empatia joacă un rol esențial
Chiar dacă nu ești de acord cu cealaltă persoană, încearcă să vezi lucrurile și din perspectiva ei. Ce presiuni are? Ce o frustrează? Uneori, doar faptul că îi arăți că o asculți poate schimba complet dinamica discuției. Un simplu „Înțeleg de ce vezi lucrurile așa” poate calma spiritele și crea un spațiu pentru o soluție comună.
Există momente când, oricât ai încerca, lucrurile nu se rezolvă pe cale amiabilă. Dacă vezi că tensiunile persistă, s-ar putea să fie nevoie de un mediator – poate un manager sau un coleg neutru care poate ajuta la găsirea unui compromis. Nu este un semn de slăbiciune să ceri ajutor, ci o dovadă că îți pasă de relațiile de la locul de muncă și vrei să le menții sănătoase.
Nu tolera un abuz
Pe de altă part, cu totul diferit stau lucrurile dacă ești victima unui abuz.
„Dacă te afli într-o situație de abuz la locul de muncă, primul pas este să recunoști că nimeni nu trebuie să suporte tratamente nedrepte, intimidare sau hărțuire. Discută cu un superior de încredere, cu departamentul de resurse umane sau apelează la structuri care oferă suport în astfel de situații. Nu ezita să ceri ajutor și să explorezi opțiuni legale, dacă este necesar”, spune Abrudean, care este psiholog în cadrul Asociației A.L.E.G, un ONG care oferă servicii de informare și consiliere în mod gratuit acelor persoane care suferă de hărțuire sexuală la locul de muncă.
CITEȘTE ȘI: Sunt angajații în pericol să-și piardă jobul din cauza AI? | STUDIU
Foto: ID 33363936 © Katarzyna Bialasiewicz | Dreamstime.com