Cum să îți găsești loc de muncă imediat ce ai terminat facultatea
Răspunsul poate fi unul previzibil și cu siguranță se va putea răspunde facil la întrebarea „De ce proaspeții absolvenți nu prea își găsesc un loc de muncă?” O parte din răspuns poate face referire la revenirea foarte lentă din criza economică ce a luat amploare în toată lumea începând cu anul 2008.
Curiozitatea se regăsește în faptul că angajatorii se plâng de lipsa candidaților calificați, iar candidații se plâng de lipsa diversității locurilor de muncă, ambele situații fiind simultane. Cea de-a doua parte de răspuns și cea semnificativă se reflectă în anticipările făcute de candidați cu privire la ceea ce își doresc angajatorii de la aplicanți și așteptările efective ale companiilor.
Următorii pași îți vor putea fi foarte utili în identificarea unui loc de muncă și îi vei putea îndeplini destul de ușor.
1. Contactarea unor firme de recrutare
Acest pas nu face referire la transmiterea unui CV pe adresa lor de e-mail (care este de cele mai multe ori generală) sau depunerea acestuia la sediul firmei. Presupune implicare efectivă și acordarea importanței pe care ar trebui să o consideri echivalentă cu găsirea unui loc de muncă. Firmele de recrutare nu dețin o listă de angajatori nerăbdători să te angajeze. Identificarea unui loc de muncă reprezintă un proces și ei te vor putea ajuta, dar șansele sunt favorabile situației în care îți vei găsi tu job-ul dorit. Prin urmare, stabilește o întâlnire cu un consilier vocațional din cadrul unei firme de recrutare și adresează-i cât mai multe întrebări referitoare la pașii pe care ar trebui să îi urmezi. De asemenea, există și proiecte ce conțin servicii de consiliere, iar persoanele implicate sunt specialiști tocmai în acest domeniu.
2. Cunoaște-ți punctele forte, potențialul și abilitățile personale
Câteva elemente pe care ar trebui să ți le notezi:
a. experiențele acumulate până în prezent (proiectele din cadrul școlii/facultății, perioadele de voluntariat etc.);
b. punctele forte acumulate prin materiile studiate;
c. domeniile de interes;
d. în ce domeniu se încadrează experiența și studiile acumulate? Aici te-ar putea ajuta un plan pentru 2 ani în care să îți poți dezvolta un domeniu de interes.
3. Creează-ți cele mai bune Curriculum Vitae, scrisoare de intenție, mesaje de intenție etc.
În urma realizării documentelor menționate, le poți prezenta prietenilor, rudelor sau oricărei persoane care le-ar putea citi. Este necear să corectezi mai întâi aceste documente de greșeli de ortografie și va trebui să incluzi diacriticele (limba română le conține). În ceea ce privește câmpul de „responsabilități” din CV, utilizează cu încredere detalierea lor prin liniuțe sau puncte și verbe care exprimă acțiunea.
4. Profilul social
Dacă nu deții încă un profil de LinkedIn, te putem ajuta noi (click aici). Dacă deții unul ,există posibilitatea să nu fi fost actualizat de ceva timp? În cazul acesta, poate fi o modalitate foarte drăguță de a-ți petrece seara. Crează-ți profilul și încearcă să-ți evidențiezi abilitățile, talentele si succesele. Poza va trebui să fie una profesionistă (poți solicita ajutorul unui prieten). Avanjatul acestui profil de LinkedIn este că îți permite să accesezi mai multe companii, mai multe persoane și mai multe grupurile de persoane din domeniul de interes. Te pot ajuta și unele discuțiile, întrebările și răspunsurile din cadrul grupurilor deja create. De asemenea va fi necesar să verifici și profilele de Facebook și de Twitter și să limitezi accesarea acestora prin diverse securizări care îți sunt deja furnizate de canalele de socializare.
5. Întotdeauna cu Profesionalism
Unii angajatori se plâng de angajații proaspăt absolvenți pentru lipsa lor de profesionalism prin: vestimentația utilizată, cunoștințele lacunare despre companie și abilitățile limitate de a-și identifica și evidenția talentele.
Cunoscând astfel competiția, știi ce ai de făcut pentru a fi unul dintre cei aleși mai departe de primul interviu.
Utilizează o vestimentație adecvată unui interviu. Într-adevăr, unele ținute variază în funcție de industrie și de companie, însă angajatorii sunt mai flexibili și mai deschiși la o ținută office, decât la una prea de zi cu zi. Adesea femeile consideră că o ținută de interviu reprezintă fie o rochie scurtă, fie una decoltată și pantofi cu toc înalt. Este de înțeles această interpretare, deoarece suntem încurajate de ținutele vestimentare abordate de actorii de film. Cel mai bine este să utilizezi o bluză/cămașă decentă peste o rochie nu foarte scurtă sau peste pantaloni și pantofi cu toc de înalțime medie sau balerini.
Repetă răspunsurile unei serii de întrebări care ar putea fi utilizate – acestea sunt listate peste tot pe internet. Cunoaște-ți primele 3 puncte forte și evidențiază-le într-o poveste scurtă sau în conversație.
Verifică informațiile disponibile despre companie înainte de a merge la interviu.
Căutarea unui loc de muncă este un întreg proces care necesită utilizarea unor resurse precum: timpul, toleranța (deoarece pot exista și răspunsuri negative în urma interviurilor), suportul familial și amical, precum și elementele financiare. Urmând acești 5 pași vei reduce cu siguranță implicarea suplimentară a prietenilor și familiei.
Rămâne doar să îți urez multe multe succese și realizări profesionale în domeniul pe care îl alegi!