Directorii financiari gasesc cu greu tinere talente
Raportul subliniaza ca recrutarea adevaratelor talente este una dintre cele mai mari provocari cu care se confrunta directorii financiari (CFO), adaugand ca functia financiara trebuie sa profite acum de posibilitatea de a contribui relevant la succesul organizatiilor – fie ca apartin sectorului public sau privat, fie ca fac parte din companii multinationale cotate sau companii mici sau mijlocii.
Ian Lithgow, partener KPMG din Marea Britanie spune: "Deceniul urmator va fi un prilej decisiv pentru ca profesionistii din domeniul financiar sa contribuie la crearea si mentinerea valorii pe termen lung pentru organizatii. Dar provocarea cea mare apartine angajatorilor pentru ca ei trebuie sa gaseasca si sa sprijine talentul in cadrul functiei lor financiare."
Aura Giurcaneanu, Partener Coordonator Audit KPMG in Romania si Moldova, arata ca "una dintre principalele constatari este importanta asigurarii unei cai pentru identificarea talentului. Managerii din cadrul functiei financiare trebuie sa identifice aptitudinile, capacitatile si nivelul de experienta al profesionistilor pe care-i vor angaja. Personalul existent va avea, probabil, multe dintre aceste talente, dar atunci cand totusi este nevoie de recrutare, se poate sa nu existe intotdeauna o potrivire perfecta intre viziunea factorului de decizie si talentele disponibile la momentul respectiv in piata, astfel incat va fi nevoie sa se revizuiasca obiectivele. Factorul de decizie (partenerul functiei financiare) va trebui sa aiba cunostinte si abilitati extinse pentru a recruta in mod eficient talentele potrivite pentru compania sa, cunostinte comerciale si financiare, precum si o buna capacitate de a recunoaste abilitatile oamenilor".
Andreia Stanciu, Director ACCA Europa de Sud Est, adauga: "Anul trecut am constatat ca doar 20 la suta din organizatii au avut o strategie a talentelor din echipa lor financiara. Am dedus ca majoritatea strategiilor de gestionare a talentelor nu au fost deloc strategice – au fost neoficiale, uneori, desfasurate in izolare fata de alte departamente si nu parte a unui plan integrat complex. Acest lucru nu poate continua."
Raportul remarca faptul ca responsabilitatea revine directorilor financiari pentru a pune la punct si a intretine practicile de abordare a talentelor. Orice planuri ar avea pentru restructurarea functiei de finantare, trebuie sa includa un plan de gestionare al talentelor care sa detalieze abilitatile, capacitatile si nivelul de experienta care se cer.
Raportul sugereaza de asemenea opt componente cheie pentru directorii financiari care se confrunta cu aceasta provocare:
Definirea talentului – Organizatiile trebuie sa identifice ce este talentul – competentele cheie si comportamentele pe care profesionistii din domeniul financiar trebuie sa le aiba pentru a realiza strategia organizationala.
Identificarea nevoilor de recrutare si talent – Organizatiile ar trebui sa studieze nevoile de afaceri si ale functiei financiare, atat pe termen scurt, cat si pe termen lung, sa recruteze din interiorul functiei, dar si din afara acesteia, aducand persoane din afara domeniului financiar care au deja cunostinte de afaceri sau comert.
Definirea competentelor necesare – Urmatorul pas este sa ia in considerare ce competente tehnice, de afaceri si comportamentale sunt necesare.
Stabilirea formarii profesionale – Unele atributii financiare vor fi mai importante pentru organizatie decat altele. Cele considerate mai putin importante (juniorii nou recrutati) pot fi la fel de critice ca si celelalte.
Oferirea de oportunitati cuprinzatoare de educatie – organizatiile de top ofera o gama larga de activitati de invatare si dezvoltare, care pot fi selectate pentru a se potrivi nevoilor individuale. Organizatiile folosesc tot mai mult academiile financiare pentru a furniza instruire structurata si consecventa.
Structurarea drumurilor in cariera – Organizatiile trebuie sa elaboreze drumurile in cariera pentru personalul financiar care sa permita acestora sa le urmeze si la care sa aspire.
Folosirea managementului performantei si recompensei – Aliniaza aceasta la strategia globala organizationala, cu recompense legate de realizarile individuale.
Imagine de ansamblu periodica – intregul ansamblu de talent trebuie sa fie evaluat permanent pentru a se asigura ca acesta continua sa indeplineasca cerintele intregii organizatii si a functiei financiare in sine.
Raportul arata si ca exista o cerere crescuta pentru rolul relativ nou de Finance Business Partner (FBP) – contabilul care are cunostinte foarte comerciale care isi pune in aplicare cunostintele tehnice de baza pentru rezolvarea problemelor de afaceri si ofera perspective financiare, atat de necesare in luarea deciziei organizationale.
Ada Palea, HR Director KPMG Romania subliniaza: "Acest studiu arata exact cat de important este pentru orice afacere de succes sau organizatie sa aiba o strategie de gestionare a talentelor. In acelasi timp, studiul a aratat ca doar o mica parte din organizatii au o astfel de strategie, care integreaza complet activitati de identificare, dezvoltare, implementare si mentinere a talentelor in cadrul echipei financiare. In climatul economic actual, companiile trebuie sa evolueze de la metode informale, izolate, de gestionare a talentelor la un plan complet integrat pentru a dezvolta talentul in intreaga organizatie, pentru a permite persoanelor calificate sa isi dezvolte potentialul, pentru beneficiul propriu si al companiei lor. "