Diversitatea echipei încurajează inovația și creativitatea
Oamenii sunt mai dispuși să investească într-o companie care are mai multe femei în echipă, potrivit unui studiu recent realizat de cercetătorii de la Stanford University, Northwestern University, Dartmouth College și Hong Kong University of Science and Technology.
Aceștia au realizat un experiment care a demonstrat că investitorii consideră că diversitatea se traduce, în general, în șanse mai mari pentru o creștere a valorii pe bursă a respectivei companii.
Jennifer Dannals, unul dintre autorii studiului, arată că participanții la experiment au apreciat business-urile care au mai multe femei în echipă, pentru că se așteaptă la un grad mai mare de inovare și creativitate.
Mai mult, o altă explicație pentru care investitorii ar vrea sa bage bani în companii unde există un echilibru de gen ține de etică. Jennifer Dannals menționează că motivele unora ar fi că vor să susține cauze politice sau sociale, printre care se numără și angajarea mai multor femei.
Este tot mai evident că, odată ce lăsăm era industrială în urmă, atributele considerate a fi tipic masculine pierd teren în fața celor percepute ca fiind specifice femeilor. Și această tendință se resimte și când vine vorba de posturile de conducere.
”Un management care are la bază un stil de conducere non-coercitiv, identificat în cultura organizațională ca fiind specific femeilor-manager, bazat pe colaborare și pe munca în echipă, face ca o organizație să funcționeze mai bine. Oamenii din echipă preferă ca un manager să fie nu numai competent, dar și autentic, să aibă o viziune proprie și puterea de a-i inspira și de a-i face să-l urmeze. Modelul său, tocmai pentru că este centrat pe autenticitate, este preluat și de alți membri ai comunității, ceea ce duce, în multe cazuri, la dezvoltarea unor programe de coaching și mentorat. Așadar, promovarea leadershipului feminin nu este atât o chestiune care ține de masculin vs. feminin, cât o chestiune care vizează calități ce pot deveni cruciale în fața provocărilor mediului de afaceri din secolul XXI”, a precizat Aurora Martin, expert în egalitate de șanse.
Una dintre trăsăturile foarte apreciate ale feminității este implicarea minte–suflet–trup. Mare atenție, însă, la dozaj, căci este o trăsătură care poate și să distrugă o femeie-lider: ”Consumul emoțional este uriaș. Nu reușește să se separe de grijile de la serviciu. Este supusă unei epuizări mai mari. În plus, angajații tind să o lase să facă și treaba lor, dacă e așa de implicată. Aici este călcâiul lui Ahile”, explica prof. univ. Mihaela Miroiu.
Viitorul sună bine. Asta pentru că odată cu automatizarea din ce în ce mai mare a activităților actuale și implicarea tot mai mult a tehnologiei în viața noastră de zi cu zi, și diferențele dintre bărbați și femei se vor diminua considerabil. ”Probabil unele se vor stinge (de exemplu, importanța părții fizice, a muncilor grele), dar vor apărea noi tipuri de activități cu valoare adăugată și mai mare, care aparent vor fi indiferente la sex”, susținea Măriuca Talpeș – fondatoarea grupului Softwin, Director General Intuitext, divizia de software educaţional a grupului Softwin.
Puterea diversității echipei
Diversitatea naște bunătatea și hrănește inovația. Incluziunea (tuturor – indiferent de gen, vârstă, orientare sexuală, religie etc.) este antidotul pentru preconcepții și reprezintă o cale aproape sigură către dezvoltare, deoarece este cea care formează legăturile între oameni. Despre aceste aspecte ne-a vorbit de curând Marianne Roling – General Manager, Small Medium Solutions Partner, CEE, Microsoft: ”Diversitatea este foarte importantă. Dar, fără incluziune, diversitatea nu se realizează cu adevărat, ci rămâne doar o chestiune de statistică. (…) Cum asigurăm incluziunea la locul de muncă? Poate să pară ciudat, dar ține de comportamentul nostru de fiecare zi. E mai ușor să-i asculți pe oamenii cu care te identifici și să-i treci cu vederea pe ceilalți – fără ca măcar să-ți dai seama de asta. De exemplu, atunci când vorbește cineva cu care nu te identifici e posibil să te uiți la telefon sau s-o întrerupi pe acea persoană. Asta se întâmplă pentru că avem tendința de a acorda mai multă atenție oamenilor care sunt ca noi – pentru că avem aceleași preocupări, aceeași specialitate, aceleași talente sau pentru că suntem de același gen sau avem aceeași orientare sexuală etc.”