Dragoș Gheban: Dacă alegem un job, merită să îl facem bine până la capăt
Fie că vorbim despre manageri sau despre angajați, situații neprevăzute apar mereu. Cum ne descurcăm, cum facem față neprevăzutului, cum a fost pandemia, cum ne păstrăm angajații dar și cum să ne alegem jobul, am aflat de la un specialist în piața muncii. Dragoș Gheban, Managing Partner la Catalyst Solutions Talent & Employer Branding, căci despre el este vorba, are peste 12 ani experiență în employer branding, recruitment marketing și HR. Acesta are o înțelegere profundă a provocărilor din mediul de business și capacitatea de a proiecta soluții personalizate pentru a răspunde cerințelor de employer branding și recrutare ale clienților.
De-a lungul carierei sale a colaborat cu clienți din zona software, telecom, automotive, FMCG, audit&consulting, banking, inginerie, retail și BPO.
Dragoș Gheban a răspuns invitației noastre și ne-a povestit despre parcursul său profesional, despre proiectul hipo.ro și a venit și cu câteva sfaturi pentru tinerii la început de drum:
Employer Branding a avut întâietate când venea vorba despre hobby-uri. „Pasiunea pentru Employer Branding a venit încă din perioada studentiei, în care eram implicat în programele AIESEC. Am devenit vicepreședinte al AIESEC România, după care am participat la un internship internațional în domeniul HR la Human Telex in Budapesta prin programul Global Talent,” povestește Dragoș Gheban.
Experiența AIESEC a fost foarte valoroasă pentru dezvoltarea sa profesională și personală. În cadrul asociatiei i-a cunoscut pe cei doi parteneri, Ana Giurcă și Cristian Hossu, cu care a deschis compania Catalyst Solutions, primul proiect fiind portalul de carieră hipo.ro.
Platforme cu locuri de muncă mai erau pe piață, însă nu aveau un specific anume. „Portal de joburi, Hipo.ro, s-a născut din dorința de a lansa o platformă dedicată tinerilor cu studii superioare. Nișa pe care am identificat-o a fost recrutarea tinerilor/ profesioniștilor și Employer Branding. Segmentul tinerilor aboslvenți este, de cele mai multe ori, cel care-și găsește mai greu un loc de muncă. În plus, conceptul de Employer Branding era destul de exotic la acel moment și fusese explorat doar de o mână de profesioniști din România,” mărturisește Dragoș Gheban.
Ulterior, au fost lansate treptat proiectele:
- Angajatori de TOP– Târg de joburi;
- Top Talents Romania –Program care identifică și premiază cei mai valoroși 300 de tineri români;
- Ghidul Angajatorilor– O publicație atât pentru companii, cât și pentru studenți, care aduce oportunități de joburi și articole de carieră;
- DevTalks – Conferință pentru profesioniștiiIT din România;
- DevCon –Conferință online dedicată profesioniștilor IT, cu sesiuni care ating o varietate de tehnologii și arii de interes, precum: Java, .NET, Data, AI & Machine Learning, Web & Mobile, Women in Tech;
- DevHacks– Maratonul de 24h cu și despre developeri, designeri, freelanceri, antreprenori, tineri și profesioniști în IT;
- NextGen– o platformă-umbrelă dedicată Generației Z, care reunește evenimentele Finance Recruitment Day și Internship & Trainee Marathon.
Proiectele Catalyst Solutions au fost încă de la început unele care au avut o componentă puternică de inovație. De exemplu, Angajatori de TOP a fost primul eveniment de carieră profesionist. „Am fost primii care am introdus pe piața din România aplicarea cu CV Barcode, prin care le permitem vizitatorilor să aplice cu un singur CV la toate pozițiile deschise de companiile prezente. Am lucrat împreună anual pentru a aduce fiecărei ediții Angajatori de TOP câte o îmbunătățire, câte un element de inovație. În 2013 am lansat formatul online al evenimentului, lucru care ne-a ajutat enorm în momentul în care ne-am confruntat cu pandemia”.
Pandemia: neprevăzutul și îngrijorarea
Indiferent de cât de bine merge o afacere, odată ce o situație de criză la nivelul celei din primăvara lui 2020 apare pe neprevăzute, e normal să apară îngrijorări. „E ciudat să nu-ți fie teamă dacă e un business de care-ți pasă. Era ceva neprevăzut, nimic nu te putea pregăti pentru o astfel de situație care a venit cu foarte multe necunoscute la pachet,” spune Dragoș Gheban.
Au trecut în remote work, cu aspectele bune și rele pe care aproape toate companiile din acea perioadă le cunosc. Important a fost să regândească tot sistemul de lucru astfel încât să poată funcționa pe termen lung. „În ciuda schimbărilor bruște venite pe fundalul pandemiei, sunt recunoscator echipei pentru tot efortul și pasiunea investită în proiectele Catalyst Solutions. Am reușit să reinvetăm foarte rapid toate proiectele noastre. În iunie 2020, deja organizam cea mai mare conferință cu profesioniști IT din România, cu 5000 de participanți de peste tot din țară, inclusiv din țările din regiune: Republica Moldova, Bulgaria, Grecia, Serbia, Ucraina. La fel de rapid s-a adaptat și evenimentul Angajatori de TOP, care a trecut în sistem online într-un timp foarte scurt. Un rol foarte important l-a avut platforma MyConnector, platforma de management de evenimente care ne-a permis sa dezvoltăm în mediul online evenimente foarte complexe,” povestește Dragoș Gheban.
Pasiuni
Cu toții avem hobby-uri, pasiuni la care nu am renunța vreodată. „Pe plan profesional, cu siguranță este pasiunea pentru Employer Branding. Este un domeniu extrem de captivant și cred cu tărie că merită să investești în el timp, energie și resurse. La începuturi, când tocmai îl descoperisem, mi se părea fascinant că reunește alte trei domenii de care sunt interesat: marketingul, HR-ul și antreprenoriatul. Or, ce altă oportunitate mai mare să fi avut de a mă implica în fiecare dintre aceste industrii, dacă nu lansarea unui proiect antreprenorial în Employer Branding! Dacă în 2005, era un concept mai degrabă exotic, mă bucură enorm să văd cât de mult s-a dezvoltat și continuă să crească în România”.
Totuși, Dragoș Gheban nu se limitează la interesele profesionale, pentru că mare parte din inspirația pentru proiecte vine din pasiunile personale. „Îmi place și încerc oricând am ocazia să le ofer mai departe tinerilor din experiențele pe care le-am câștigat în toți acești ani în industrie. Cu toții am fost tineri și la început de drum. Când ți se deschid atâtea oportunități, este mai greu să iei o decizie. De-aceea, îmi doresc mult să-i pot ajuta să se orienteze în drumul lor spre o carieră de succes. Pe lângă acestea, cred că fiecare are modul său de a-și încărca bateriile. Pentru mine este plimbarea în natură și fotografia. Am o înclinație spre arta vizuală. De aici și interesul pentru design”.
Mentori
Învățăm permanent de la oameni și situații. Și în cazul lui Dragoș Gheban este valabil asta. „Există oameni care m-au inspirat și mă inspiră până și în prezent. Îi pot numi aici pe partenerii mei: Ana Giurcă, Cristian Hossu și Mihai Cima. Sunt oamenii care mă motivează și mă susțin. Nu sunt genul de persoana care sa aiba un singur mentor. De asemenea, mă simt motivat și inspirat de echipa cu care lucrez în creionarea și definirea proiectelor, în crearea strategiilor de promovare și în dezvoltarea campaniilor pentru clienți”.
Piața muncii : realitate și sfaturi
În momentul de față, în piața forței de muncă există un dezechilibru accentuat, cum probabil n-a mai fost până acum. Vorbim de un dezechilibru în aproape toate domeniile de activitate. Multe companii au decis să adopte noi stiluri de lucru, fie hibrid, fie complet remote. Sigur, pentru departamentele de Marketing și Employer Branding, trecerea la un nou sistem a putut fi posibilă. Nu același lucru îl putem susține și în cazul departamentelor de logistică și aprovizionare. E important să fim conștienți de nivelul de fezabilitate, de posibilitățile de adaptare pe care le are fiecare domeniu și de flexibilitate.
„În ceea ce privește programul de lucru de 4 zile, văd mai degrabă un risc în această tendință, decât un beneficiu pentru angajați. La prima vedere, ar putea părea că angajatii ar avea mai mult timp liber. În practică, șansele de a ajunge la burnout sunt mai mari. Dacă încerci să condensezi întreaga muncă din cele 5 zile în 4, există riscul să lucrezi mult prea intens. Work-life balance-ul nu înseamnă să ai mai multe zile în weekend. Înseamnă să funcționezi echilibrat zi de zi,” precizează Dragoș Gheban.
Totuși, nu ar exclude complet această opțiune. Un program de lucru de 4 zile pe săptămână ar fi benefic pentru o anumită perioadă, asemenea sesiunii de examene în cazul studenților sau unor probleme apărute pe planul personal al angajaților. În același timp, departamentele unde o mare parte a task-urilor sunt deja automatizate, lucrul efectiv al angajaților posibil să fie diminuat. În acest caz, 4 ore pe săptămână ar putea fi un program benefic pentru ei.
Pentru tinerii, studenții și proaspăt absolvenții care nu sunt siguri ce direcție să aleagă în carieră, Dragoș Gheban îi încurajează să experimenteze cât mai mult în domenii. Să testeze. Să încerce. Să se implice în oportunitățile care apar. „Evenimentele și internshipurile sunt ocazii excelente de a-și da seama ceea ce le place și unde s-ar potrivi cel mai bine, iar noi facem un efort constant să le aducem pe Hipo.ro multe opțiuni din care pot alege”.
Pentru profesioniști, recomandarea lui Dragoș Gheban este aceea de a investi în dezvoltarea unor skill-uri noi care i-ar putea face atractivi pe piața forței de muncă. Un singur curs tratat serios, nu ca pe o bifă, te poate ajuta să devii atractiv pentru angajatori.
„Încă un lucru îmi doresc ca cititorii să-l ia cu ei „acasă”. Tot ceea ce fac, indiferent de domeniu, să-l facă bine. În lumea asta putem alege cărui domeniu ne dedicăm energia și pasiunea. Dacă alegem un job, merită să îl facem bine până la capăt,” conchide Dragoș Gheban.