Eticheta in afaceri – ingrediente si retete
Aceste coduri erau aplicate si manipulate astfel incat orice urmas sa fie demn de familia careia ii apartinea, sa poata duce mai departe o anumita imagine, un anumit blazon. Cine cunostea in profunzime codurile bunelor maniere si le manuia cu usurinta putea, practic, sa atinga un firesc al comportamentului si sa-si permita mici abateri ce intrau la capitolul extravagante.
In eticheta de afaceri, extravagantele sunt mai putin permise. in schimb, principiile bunei purtari si efectele acesteia nu sunt fundamental diferite de cele amintite mai sus. Prima conditie intr-o relationare este un anumit bun-simt, nativ sau cultivat, care ne ajuta sa gasim cea mai buna proportie de raportare. intr-o relationare de business exista un joc subtil al imaginii pe care o reprezinta fiecare dintre parteneri. Un partener de afaceri este, in acelasi timp, reprezentantul imaginii unei companii si al imaginii personale. Cele doua tipuri de imagine sunt direct proportionale. O imagine personala proasta poate afecta negativ imaginea companiei, oricat de buna ar fi aceasta. Invers, o imagine personala buna poate contribui la cresterea imaginii unei companii, chiar daca aceasta este initial negativa. Totul depinde de o anume calitate personala si de maniera in care sunt respectate codurile bunei purtari in afaceri.
Eticheta in afaceri presupune, inainte de toate, o anumita etica profesionala. Res-pectarea celuilalt si a valorilor lui, toleranta fata de partener si flexibilitatea propriului comportament intre limitele stabilite de re-guli general acceptate de politete, profesio-nalismul sunt conditii fundamentale pentru o buna relationare de afaceri. Concret, aceste principii se transforma in: a face prezentarile inca de la inceputul discutiei si in ordinea cuvenita (data de relatii ierarhice, varsta, sex), a nu monopoliza discutia si a nu interveni in mod brutal in discutie, a nu intra pe terenul relatiilor personale sau pe cel al barfelor, a respecta promisiunile facute, a respecta o anumita distanta fizica (spatiul de intimitate). Un alt detaliu semnificativ este vestimentatia, care reflecta atat respectul pentru propria persoana, cat si respectul pentru partener. Schimbarea cartilor de vizita se face, de asemenea, dupa reguli: ele se inmaneaza sau se pun pe masa, se multumeste pentru ele si se citesc inainte de a fi puse deoparte. Cel care nu are de oferit cartea sa de vizita trebuie sa se scuze si sa o ofere cu alta ocazie. Retinerea numelui partenerului de discutii este importanta; daca totusi numele nu e retinut, acesta poate fi aflat prin intrebari politicoase. Pronumele de politete trebuie folosit pana cand toti partenerii sunt de acord sa renunte la el. Pronumele de politete nu se foloseste numai fata de persoanele care sunt prezente, ci si fata de cei care nu sunt la masa discutiilor.
Ceea ce trebuie retinut este faptul ca eticheta in afaceri nu inlocuieste, pana la urma, calitatea umana si buna crestere. Reprezinta doar un set de reguli care ajuta la mentinerea unei imagini pozitive. Un set necesar, insa nu suficient.