Freelancing, angajare pe proiect sau angajat cu normă întreagă?
Photo by Austin Distel on Unsplash
Asistăm tot mai des la o diversificare a formelor de colaborare, iar pandemia a deschis uși pe care nu speram că le vom deschide atât de curând. Suntem deja obișnuiți cu work from home/remote, avem nomazi digitali și mai mulți profesioniști care aleg piața freelancing-ului. Chiar dacă în România suntem la început de drum, aceste tendințe schițează o piață a muncii pentru care trebuie să ne pregătim. Membrii Asociației Furnizorilor de Servicii de Resurse Umane, AFSRU, au analizat cum se văd aceste manifestări.
Cu toate că pandemia a transformat piața muncii și asistăm la o creștere în rândul celor care doresc să lucreze în sistem freelancing, la nivel european constatăm că majoritatea este deținută de forma clasică de colaborare, prin contract de muncă. Ce este un freelancer? Un freelancer este un liber profesionist (a se citi expert în domeniul lui) care oferă un serviciu în schimbul unei remunerații financiare. „Companiile care apelează la freelanceri sunt în principal în domeniul IT, însă restul companiilor preferă cel mult să apeleze la terţi, companii de muncă temporară sau de prestări servicii, atunci când au nevoie de suplimentarea forţei de muncă pentru o anumită perioadă de timp sau pentru derularea unui proiect. De aceea, provocarea pentru o persoană care doreşte să devină freelancer şi să îşi asigure venituri lunare relativ constante este de a îşi diversifica paleta de servicii/specializări/certificări. Este dificil să lucrezi ca freelancer şi să ai un venit lunar relativ constant atunci când deţii o singură specializare/ calificare sau prestezi servicii într-un singur domeniu”, spune Cătălin Ilie, HR Account Manager Professional.
Cu toate că suntem la început de drum în freelancing, iar contractele de muncă temporară sunt în continuare sub media europeană, abordarea se manifestă cu tot mai multă intensitate și în piața românească. Industrii precum IT, media, industriile creative atrag de la an la an mai mulți specialiști dornici de independență și flexibilitate. Totuși, trebuie să fim conștienți că flexibilitatea în muncă vine la pachet cu multă resonsabilitate, cu incertitudini și o perspectivă diferită asupra planului de carieră. „Cei care își asumă statutul de freelancer au, în același timp, în agendă, învățarea continuă și înțeleg că granițele dintre viața personală și cea profesională sunt ajustabile. Este o schimbare care are nevoie de timp pentru a fi asimilată la scară largă,” a subliniat Oana Tufăroiu, Managing Director Humangest România și IHM Total Consult.
În pandemie și nu numai, piața muncii a adăugat o nouă abordare tranzacțională a muncii. Adică oamenii sunt plătiți pe oră sau pe task și plata depinde de rezultatul muncii prestate. Presiunea „constantă asupra scăderii costurilor a impus modificări în organigramele multor companii, care se bazează în prezent din ce în ce mai mult pe contracte de muncă flexibile și externalizare pentru a satisface cererea,” a explicat Bogdan Gabor, Președinte AFSRU și Country Manager Lugera & Makler România.
În aceeași direcție, Raluca Săftoiu, Best Personal Services a punctat faptul că „pandemia a transformat radical piața muncii și a accelarat dezvoltarea recrutării pentru joburi în sistem freelancing, cu proiecte pe perioadă determinată, potrivite pentru liberi profesioniști.”
Criza sanitară a dezvoltat și alte ramuri și a adus cu sine un val de angajări. „Revoluția care a afectat și România se manifestă în food delivery, ride sharing și, în curând, din nou, în turism. Toate aceste domenii au angajat un număr mare de persoane în ultimii ani și continuă să se extindă.” Paula Rus, Romania Operations Manager, The Adecco Group.
Această diversificare „în primul rând a lărgit orizonturile candidaților din zonele cu mai puține oferte de muncă. Conceptul de muncă de acasă sau de oriunde a înflorit și a schimbat atât optica angajatorilor, cât și a angajaților asupra necesității prezenței fizice la birou aducând o deschidere extremă aș spune din partea angajatorilor de a implementa munca de acasă ca opțiune prioritară. De asemenea, a adus mai mult în atenția candidaților lucrul pe proiecte sau conceptul de «al doilea job»,” conchide Sorina Donisa, CEO APT Resources & Services.