Internii, noii colegi din echipă
Internii sunt colegii noștri
În primul rând, gândirea și abordarea corectă a unei companii atunci când se raportează la interni este să îi considere pe aceștia ca parte din echipă, cu drepturi și obligații. Însă, de multe ori, pentru că știm că stau în echipă o perioadă destul de scurtă, tendința este să îi tratăm ca pe un partener cu care știi că nu poți avea o relație de lungă durată. Nu te implici emoțional, nu investești prea mult.
Dacă stăm să ne gândim că am avut cu toții colegi angajați cu acte în regulă care din diferite motive au plecat după câteva luni, fix perioada unui internship, putem reconsidera ideea. Deși ne dorim cu toții colegi cu care să facem echipă pe termen lung, perioada nu trebuie să fie cea care influențează abordarea echipelor asupra tinerilor interni, ci modul în care această perioadă este benefică pentru ambele părți.
Pentru noi, tinerii care vin în internship ne sunt colegi și sunt parte a echipei. Internship-ul durează aproximativ 3 luni, timp în care sunt implicați în proiecte cu adevărat. De-a lungul timpului, chiar am avut tineri care ne-au convins în perioada de internship și ne sunt colegi și azi.
Pentru o companie, decizia de a accepta sau nu interni și felul în care aceștia sunt implicați în activitatea de zi cu zi a echipelor din care ar face parte, reprezintă o responsabilitate foarte mare. Viitorul și cariera acelor tineri pot fi influențate de experiența pe care o trăiesc la primul contact cu piața muncii. Îmi aduc aminte cu mare, mare drag de perioada de practică din primul an de facultate, când cele câteva luni de mers în departamentul de marketing de la Romstal m-au făcut să iubesc acest domeniu și să nu-mi doresc să lucrez decât în comunicare.
Oamenii de acolo îmi spuneau colega studentă și mă implicau în activități, din care am învățat foarte multe. De aceea, cu gândul la experiența proprie, sper că tinerii care vin în internship la noi să se îndrăgostească de comunicare și să își aducă aminte peste ani de cât de multe lucruri au învățat în perioada cât au fost la Pastel.
Dosar de practică sau experiență?
Există două tipuri de interni: cei care vin pentru că trebuie să completeze un dosar de practică și cei care vin să învețe. Evident, pentru o companie sunt de dorit cei care vor să se implice și să învețe cu adevărat. Tinerii care văd într-un internship oportunitatea de a profesa într-un domeniu pe care și-l doresc sau pot testa dacă le place acel domeniu, sunt curioși, se implică, întreabă și ajută cu adevărat echipa din care fac parte. Sunt însă și tineri care conving la interviu, însă așteaptă să se întâmple lucrurile ca la școală, unde doar profesorul are responsabilitatea de a preda și învăța elevii/studenții.
Însă, la fel ca și la școală, sunt elevi care nu se mulțumesc cu ce li se predă în clasă și citesc suplimentar, la fel cum sunt interni care nu se mulțumesc cu ce task-uri primesc și mai cer și altele, pentru că își dau seama că pot și vor mai mult.
Ce fac companiile pentru interni
Pentru o companie, acceptarea tinerilor în internship înseamnă un timp alocat învățării și integrării acestora. La fel ca la integrarea unui nou coleg în echipă, internii trec prin partea de induction și de cunoaștere a modului de lucru, dar și a ritualurilor de echipă, urmează apoi partea de acomodare și de învățare a termenilor și, fără să își dea seama, sunt implicați în brainstorming-uri, research și organizare.
Un aspect important este încrederea pe care compania și întreaga echipă o oferă internilor, încredere în faptul că pot gestiona task-urile primite și în potențialul lor de creștere. Încrederea le dă aripi internilor, motivându-i să își dorească să se implice cât mai mult și să aibă inițiativă. Încrederea merge în tandem cu rețeaua de siguranță pe care compania o reprezintă pentru interni. Echipa în care ei sunt primiți le oferă un mediu sigur de dezvoltare, un mediu care are imaginea de ansamblu, în care pot cunoaște diferite perspective și pot beneficia de know-how-ul fiecăruia.
Ce nevoi au tinerii care acceptă un internship?
De cele mai multe ori, tinerii care aplică pentru un internship la Pastel ne spun că își doresc să facă cât mai multe lucruri, să experimenteze. Noi traducem acest lucru prin faptul că tinerii vor să fie provocați și vor să aibă un impact. Chiar dacă sunt la prima experiență pe piața muncii, am identificat că împlinirea lor vine în momentul în care pot vedea în perspectivă și pe termen lung efectele contribuției lor, în momentul în care lucrurile pe care le învață alături de noi se transformă în resurse pentru viitoarele activități și în momentele în care reușesc să ia contact cu noi aspecte ale unui subiect de interes.
Modul de lucru este foarte important pentru tinerii care vin în internship, deschiderea și dinamismul ce caracterizează această generație se transpune în programul de internship prin flexibilitate și interacțiune. De multe ori, îndeplinirea unui task se face altfel decât compania ar fi crezut, căci resursele și modul în care tinerii le folosesc pot reprezenta un adevărat caz de studiu în sine. Iar când vorbim despre interacțiune ne referim la experiențele pe care compania le oferă în modul de lucru. Nu sunt de ajuns mail-urile, tabelele sau prezentările, tinerii își doresc să fie aproape de un mentor la implementare, la construirea strategiei și la planificarea pas cu pas. Vor să meargă în adâncimea unui proiect și să nu se rezume la task-uri de suprafață.
Ce ar trebui să facă?
Să aplice, în primul rând. Nu o dată, după o anumită perioadă petrecută împreună, internii ne-au mărturisit că s-au gândit mult înainte să aplice, că nu știau dacă vor fi acceptați sau care sunt lucrurile pe care ni le dorim de la un intern. Primul pas, acela de a aplica și de a transmite o motivație sinceră, contează mult mai mult decât experiența anterioară. Modul în care ei se prezintă și ne spun ce își doresc, ne face să identificăm mai corect și mai bine dacă la noi pot găsi acele lucruri, se pot dezvolta sau învăța.
Chiar dacă uneori răspunsul poate fi negativ, ar trebui să continue să caute programul de internship potrivit pentru ei. Un răspuns negativ este o șansă de a-și defini și mai bine aria de interes și de dezvoltare.
În al doilea rând, ajunși în cadrul programului de internship, ar trebui să-și exprime în mod asertiv nevoile. Lucrurile nu funcționează dacă se mizează pe a citi printre rânduri sau a subînțelege ceva. La fel ca din partea oricărui membru al echipei, ne dorim ca internii să-și verbalizeze așteptările și să ofere feedback în orice situație, să spună când sunt copleșiți sau, din contră, când au nevoie de noi provocări.
Pe scurt, ne dorim ca și ei să aibă încredere în noi.
Dana Nae Popa este Managing Director la Pastel, agenţie pe care a înfiinţat-o încă din timpul facultăţii, împreună cu asociata sa, Ioana Mucenic. Cu studii în marketing și specializări ulterioare în zona de finanțe și management, Dana asigură dezvoltarea armonioasă și sustenabilă a agenției. Manageriază relațiile cu partenerii strategici ai companiei și setează permanent capacitatea agenției de a se adapta la un context de piață tot mai complex. De-a lungul celor 10 ani de existenţă, Pastel şi-a diversificat portofoliul cu clienţi din arii diferite, precum auto, FMCG, servicii, industrial.